Jump to content

Arving av uregistrert hagle


Heimdal

Recommended Posts

Halo, Forand meg nå har jeg en våpensøknad som jeg skal sende inn, men her trenger jeg hjelp.

 

Det har seg sånn at jeg har en bestefar om er ganske gammel, og ville gi fra seg en hagle som har stått i kjelleren i alt for mange år ( star baikal)

 

Han er ikke registrert jeger ( har aldri jaktet med våpnet) og våpene ble kjøpt langt før 1990.

 

på våpensøknad står det selgerens våpenkortnummer, og det har han jo ikke, hvordan skal dette fylles ut? vil også skrive på at dette er etter arv, da sleppet jeg gebyret som må betale ellers. :)

 

og hvor skal han skrive under? :?:

 

noen som er ekspert på emnet?

 

Takk for alt hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

I første omgang så skal ikke bestefaren din skrive noe som helst på søknandspapirene. Det skal du gjøre, det er du som søker.

Skriv at du søker om å overta en lovlig uregistrert hagle som arv i søknadne.

Når så søknadne er Innvilget og stemplet av politiet har du en ervervstilatelse som betefaren din kan skrive på.

Han fyller da ut nederste del med våpen, type modell kaliber og nummer og underskriver med sitt eget navn.

Deretter leveres det hvite arket til politiet som fører våpenet inn i registeret og utsteder våpenkort. Du beholder blå kopi som midlertidig våpenkort og bess'far beholder gul kopi som kvittering på at våpenet er avhendet.

 

Snip snap snute

Link to comment
Share on other sites

Har registrert to hagler etter arv, begge gangene har jeg fylt ut alt og fått den jeg har arvet av til å signere. Dermed får du godkjent søknad/våpenkort tilbake, hvis du oppfyller kravene for erverv. Husk å merke med arv, så slipper du gebyr. Tror kanskje det er noe krav om rett nedadstigende linje for det, men er ikke helt sikker. Lever søknaden personlig og forklar at det er arv og at du ønsker å registrere hagla for å gjøre alt lovlig. Da får du stjerne i boken hos onkel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Beklager jeg spør dumt, men dette blir mitt første våpen registrert på meg:)

 

Kan jeg fylle ut hele greie med underskrift fra Bestefar, uten å levere søknad om våpenet først hvis du skjønner :P

 

du må jo egenltig skrive ned kaliber og det viktige der, så får du den tilbake hvis du får godkjent. så må du levere den igjen med "selgerens" underskrivt osv.

 

levere alt på en gang på en måte :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, er det jeg har gjort. Fylt ut alt også fått signatur av den jeg har arvet fra. På våpennr. fører du opp det nr. som står på våpenet. Lurt å ta turen innom og snakke med de, og forklare at det er etterregistrering og arv av en gammel hagle. Hvis du ikke har jegerprøven eller oppfyller kravene til ervervelse på andre måter, kan du søke om å få registrert den p.g.a affeksjonsverdi. Du kan da få begrensninger i bruk, men det virker som det er litt ulik praksis på det.

Link to comment
Share on other sites

Bruk Hassels sin oppskrift men er det noe og belemre ett vopenkort med ei hagle som har stått i en kjeller og kansje en rå kjeller til og med? Så hvordan ser den RUSSERN UT DA TRO? Liker glatte deilige høl jeg og gjerne blanke også

 

 

Den er i god stand ser det ut som, men en biteliten sprekk i kolben, dette er en kaliber 12 s/s :)

Link to comment
Share on other sites

Bruk Hassels sin oppskrift men er det noe og belemre ett vopenkort med ei hagle som har stått i en kjeller og kansje en rå kjeller til og med? Så hvordan ser den RUSSERN UT DA TRO? Liker glatte deilige høl jeg og gjerne blanke også

 

 

Den er i god stand ser det ut som, men en biteliten sprekk i kolben, dette er en kaliber 12 s/s :)

HMmmm,må du regisrere ho da,det hadde kkje eg gjort hadde eg vore deg.med dagens våpen garderobe blir det jo fult fort nokk i våpenskåpet. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Hrm...

Selvsagt MÅ hagla registrers ved overtagelse. Det er loven, teit å prøve utvide jakgarderoben ved å risikere muligheten til å eie våpen.

Kun om hagla ble ervervet før det søknadpliktig i 1992 eller deromkring kan du ha den lovlig og uregistrert. Ikke lov å overdra eller overlate våpent til andre. En slik lovlig uregistrert hagle er å regne som et registrert våpen med tanke på oppbevaring, alarm krav osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har fått to gamle hagler av mormor som oldefar hadde en gang i tida. Kan jeg også bare levere søknad ? men har ingen å få underskrift av da, å de har aldri vært registrert tror jeg

 

 

Vanlig våpensøknad - arv i merknadsfeltet - evt dødsattest/underskrift fra dem du arver av. :)

Link to comment
Share on other sites

dette var ikke så lett som jeg først trodde, Denne hagla var dobbeltregistrert, det er altså en annen rundt i norge som har samme nummer på hagla som jeg har, skal ta med hagla til poltistasjonen i mårra eller på torsdagen for å se at det er riktig våpen nummer jeg har søkt på og kontakte poltistajonen der han andre bos OSV. men den "flinke" staten på saken kommer dette til å ta uker tror jeg :(

 

 

vet dere hva denne prossesen går ut på?

Link to comment
Share on other sites

tviler på at det er ugler i mosen, han andre som hadde samme nummer bodde oppi trondheim eller no :P

 

men de fortalte at det som sansynerlig hadde skjedd er at han ene kjøpte et våpen som det ikke var våpen nummer på, og derfor måtte lage et.

 

da den hagla jeg prøver å rigistrere aldri har vært registrert før viste de ikke om at det var en annen som hadde våpen nummeret de lagde, tror det var noe sånn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...