Jump to content

Orrfugl-leik med godjenta


GB

Recommended Posts

I går var tålmodigheten slutt for godjenta mi på 7 år... Jeg hadde i flere uker lovt at vi skulle dra på orrfugl-leik på skauen, men stadig utsatt turen på grunn av drittvær (ville gjerne at første gang på leik skulle bli en positiv opplevelse) I går måtte jeg likevel pakke sekken og gjøre klar for tur.

 

Regnet plaska ned, men jentungen prata som en foss, og gikk som en torpedo hele veien -ikke en klage. Etter en times gange i bratt og ulendt terreng var vi framme på spillplassen og kunne rigge til gapahuk, og skifte til tørre klær.

 

Gapahuk.JPG?imgmax=400

 

Gapahuken holdt vannet ute fram til kl. 3 på natta, men da var det slutt. Heldigvis var det min sovepose som blei våtest... Temperaturen over 10 grader, så det gikk greit. Dessuten sov den unge damen godt. Rett over kl. 4 begynnte fuglene å tjoe rundt myra, og etter hvert blei det lyst nok til at vi kunne se dem også. Dessverre var gapahuken blitt såpass sigen at jeg ikke fikk brukt fotostativet, så bildene blei ikke all verden. På det meste var det åtte haner på myra samtidig. Den nærmeste slo seg ned to meter fra gapahuken. I dag trur jeg ikke det var mer enn ei høne frampå, så de er nok ferdige for i år.

 

Haner.JPG?imgmax=400

 

Det blei en stor opplevelse for både far og datter, og vi var helt enige om det var fint at ho trumpa gjennom tur til tross for nedbøren. På morrakvisten slutta det også å regne, så vi kunne pakke sekken og gå hjem i fint vårvær.

 

Myra.JPG?imgmax=400

 

Området er flott også etter at fuglene har forlatt åstedet. På hjemveien spurte jeg om hun ville være med på jakt i samme området til høsten (hun er ivrig duejeger), og svaret var heldigvis: "Ja pappa, men til høsten skal vi ikke bare se på dem. Vi skal iallefall skyte en!"

Link to comment
Share on other sites

Herlig!

Ingen tvil om at det gir en ekstra dimensjon til det hele når de unge håpefulle er med. Jeg har hatt noen netter på tiurleik med guttungene (7 og 11 år) i vår, og det har blitt noen fine opplevelser med tiur som har sittet i treeet over gapahuken og gjort fra seg på taket, tiur som har landet mindre enn én meter unna der vi lå osv. Beverjakta er flott, men for meg er leik vårens vakreste eventyr!

Noen bilder:

normal_vaaren_08-leik03mai_409forweb.JPG

normal_vaaren_08-leik03mai_343rotertforweb.JPG

normal_vaaren_08-leik03mai_296forweb.JPG

normal_vaaren_08-leik03mai_302forweb.JPG

normal_vaaren_08-leik03mai_268korr.JPG

normal_Tiurm%C3%B8kk_p%C3%A5_teltet_for_web.JPG

normal_vaaren_08-leik03mai_289rotertforweb.JPG

normal_vaaren_08-leik03mai_246korr.JPG

 

Var ute i natt også, men i Østmarka er leiken på hell for i år. Høneuka kommer et par uker tidligere nå enn for 20 år siden, kanskje pga klimaendringer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg bruker en Canon EOS 30D med litt forskjellig optikk, alt etter behov. Bildene i denne tråden er tatt med en EF 70-200L f/2,8 IS USM, med unntak av bildet av tiurmøkka på teltduken. Det er tatt med en EF 24-105L f/4 IS. Jeg bruker også en EF 300L f/4 IS, av og til med en 1,4x converter.

Tiuren på bergknausen er ca 5-6 meter unna meg, og brennvidden er 200mm.

 

Langt viktigere enn hva slags utstyr man har, er god kamuflasje, og ikke minst riktig plassering. I tillegg trenger man selvsagt en porsjon flaks av og til :)

Det er uansett flott å få dele slike opplevelser med ungene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...