Jump to content

Høydeforskjell på baser - Nødvendigt ?


S.O.N

Recommended Posts

Skal sette på noen leupold baser for kikkert på en M98 som jeg har, og la merke til at bakerste base

vil vere noe høyere en fremre base selv etter montering. Sikkert for å få riktig vinkel på kikkerten i forhold til løpet o.s.v.

 

Er dette strengt tatt nødvendig med dagens justeringer man har på kikkerten, eller kunne

man satt på en picatinny bro som gjekk paralelt med løpet ?

 

På en tikka jeg har, så virker det som sporene er paralelle med løpet og ser ingen forskjell på

høyden på ringene.

Link to comment
Share on other sites

Skal sette på noen leupold baser for kikkert på en M98 som jeg har, og la merke til at bakerste base

vil vere noe høyere en fremre base selv etter montering. Sikkert for å få riktig vinkel på kikkerten i forhold til løpet o.s.v.

 

Er dette strengt tatt nødvendig med dagens justeringer man har på kikkerten, eller kunne

man satt på en picatinny bro som gjekk paralelt med løpet ?

 

På en tikka jeg har, så virker det som sporene er paralelle med løpet og ser ingen forskjell på

høyden på ringene.

 

Nødvendig...? Nei, ikke nødvendig. Men det er jo praktisk å være i nærheten av skiva når du har montert kikkerten. Har vært borti noen tilfeller der det har vært montert kikkert i feil montasjer, med skrå kikkert som resultat, og å skru seg inn med skjeivt utgangspunkt er rett og slett ikke mulig - de kikkertene jeg har vært borti har i allefall ikke hatt i nærheten av nok knepp.

 

På våpen med spor til montering av kikkert vil sporet selvsagt være paralellt med løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...