Jump to content

Hvilke kaliber og pistoler er mest vanlig i militærfelt?


Lima

Recommended Posts

Når det gjelder kaliber er vel 9mm og 45 acp som er mest utbredt bland oss feltskyttere i militærfelt.

 

Når det kommer til stykket om våpen, må man ikke se bare på hva endre skyter bra med. Man bør prøve diverse våpen og se hva som passer deg og hva DU skyter bra med.

Mange skyter Pardini, 1911- modeller, Sig, osv osv

 

Jeg er bra fornøyd med min Tanfoglio i 9mm og 1911 i 45.

Men her vil noe noen si at den ene pistolen er bedren en den andre.

Her er det viktig å finne det som funker for deg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med "boomcar". Du må forsøke å prøve noen forskjellige så du finner noe som sitter godt i hånda di og som det oppleves bra å skyte med. Er selv fornøyd med min 9mm Para-ordonance P18LDA(Light Double Action). 1911 utgave det også. Er spesielt fornøyd med LDA mekanismen som gir et glimrende avtrekk også uten tuning. Var så heldig at en i klubben hadde en slik som jeg fikk øve med og konkurere litt med før jeg bestemte meg. Så handler det også om pris for noen av oss. Skulle gjerne hatt en SIG P226 X-five, men den er jo over dobbel pris av Para`n. Du får kjenne på noen i butikkene, prøveskyte noen av de som finnes i klubben og surfe nettet etter andres erfaringer.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Antar at du er relativt fersk. Da er det helt klart at du skal gå for kaliber 9x19. Du trenger mengdetrening, og ammo er langt billigere enn .45. I tillegg er rekylimpulsen betydelig lavere, og når en gjør målinger, finner en at munningsvippen er langt mindre. Det betyr at du kommer raskere på plass for neste skudd. (dette er ikke skrevet for dere meget erfarne skyttere som skyter like godt uansett kaliber).

 

Når det gjelder merker/typer pistoler, liker vi gjerne å fremheve vårt eget og mobbe litt de andres våpen. Det blir litt Liverpool/ManU over det. Om en prøver å være litt mer objektiv, kan det kanskje sammenfattes slik:

 

Det synes å være tre grupper: Pardini GT9/45 med 6 tommers løp, 1911-gruppen og SIG. Alle gruppene har sine tilhengere, og ingen kan si at den ene typen er klart bedre enn de andre.

 

De tre nevnte er klart bedre ( i feltløypa) enn typiske tjenestevåpen som Glock 17, H&K USP el P30 og CZ75.

Link to comment
Share on other sites

Takk for responsen. Som det antas så er jeg ganske fersk og jeg bør vel holde meg til 9 mm. (og .22) i første omgang før jeg går over til større kaliber.

 

Takk for tipsene Skjøttarstuggun. Da vet jeg hvilke grupper av våpen som jeg bør prøve/titte nærmere på i fremtiden.

 

God påske !!

 

Lima

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...