Jump to content

Løpspuss og trykkøkning


Guest Arrowmaker

Recommended Posts

I Normas ladebok står det om en interessant test vedrørende løpspuss og trykk. Problemet er bare at for meg reiser denne testen fler spørsmål enn den gir svar.

Norma angir ikke patronen som er brukt til nærmere enn en 7mm "super magnum", men er jo tydligvis en høyintensitets patron.

Testen er i korte trekk som følger: De starter med et nytt, reint løp og skyter noen få skudd for så å la løpet kjøles før neste serie.

Etter omtrent 30 skudd er trykket oppe i "proof pressures". Trykket fortsetter å øke til tennhettene faller ut av hylsa. Etter 300 skudd er trykket så stort at transduseren ryker. Siden de nå ikke lenger kan måle trykket, stopper de der.

 

Det jeg godt kunne tenkt meg å få greie på er for hvilke patroner dette gjelder? For jeg tror neppe de ville fått samme resultater i 6,5x55, .308 Win eller 3006. Men kanskje 22-250, 270 Win, .257 weatherby og lignende er kandidater?

 

Er det noen som har noen fornuftig synsing eller fakta rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Lite fakta fra min side, men kanskje litt semi-fornuftig synsing og skepsis.

 

Jeg har ikke lest denne testen, men ideen virket interessant. Sa de noe om hva slags løp og kule som ble brukt? Løpets beskaffenhet ser jeg for meg svært viktig for hvor fort trykkket bygges opp. Noen løp (spesielt av det billigere slaget) har jo rykte for å samle mye mantelbelegg.

Skal man tro ryktene (og skal man vel egentlig ikke :? ) så hadde/har jo Barnes kuler ord på seg for å legge igjen farlig mye mantel.

 

Det blir fort mange faktorer i en slik test hvis den skal gjøres ordentlig.

Kuletype?

Løpstype?

Hastighet?

Kruttsort?

Type patron(lavintensistet/høyintensitet)?

 

Mulig at noen av faktorene er overflødige, men jeg ville bare understreke det faktum at for å kunne si noe fornuftig må det antakelig til ganske mye målinger.

 

Forøvrig et svært interessant tema, og jeg ser fram til å høre om det er andre som har noe mer vettugt å komme med. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg år ut i fra at det kun er to mulige kandidater, 7mm Remington Ultra Magnum og 7mm Shooting Times Westerner. Dette er de to eneste 7mm super magnumene som har noen særlig utbredelse, og de eneste Norma trykkskyter data for. Jeg holder en knapp på at testen er utført med den førstnevnte..

 

Jeg vil tro at problemet med avleiringer av mantel og kruttrester, og jeg ser ikke bort i fra at kruttrester kan være det største problemet med "overbore" magnumpatroner, øker med utgangshastigheten på kula, kruttmengden i forhold til løpsdiameter og til en viss grad trykket.

 

I 6,5x55 har jeg opplevd en ladning, 120gr Barnes X/49gr MRP, som ga minmalt med trykktegn og en utgangshastighet på ca. 915ms på de første to tre skuddene i en serie på ti skudd. Skudd nr. 8 (fra kald pipe) ga 930ms og merker i hylsehodet etter støtbunnen, hvorfor jeg skjøt skudd nr. 9 kan jeg ikke gi en fornuftig forklaring på, men hastigheten var 935ms og tennhetten falt ut av hettelommen, med andre ord livsfarlig høyt trykk. Problemet her var kobberavleiringer fra kulene som bygget seg opp i løpet.

 

Med Lapua Scenar og snille baneladninger har jeg skutt over 200 skudd uten å kunne registrere noen trykkøkning eller økt utgangshastighet.

 

Jeg har ingen teoretisk/vitenskapelig forklaring, men inntrykket er klart nok at mer krutt (høyere temperatur i løpet + mer avfallsstoffer?) og høyere fart (større tendens til mantelavleiringer?) kan gi problemer med trykkøkning som følge av at avleiringer reduserer løpsdiamteren og kanskje også gir mer friksjon enn rent løpsstål.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de komponentene du etterlyser er oppgitt i testen. testen står under kapittelet om sikkerhet og regner med at de har tatt dette med for å vise at det er en sammenheng mellom møkkete løp og trykk. Nå kan vi vel bare godta dette og pusse, men det plager meg litt at testen blir så "svevende". Jeg sa tidligere at jeg ikke trodde resultatet ville bli det samme i 6,5x55, .308 osv. Men hva hvis du lader 85gr Sierra til 1039m/s i 6,5'n? Vil det gi samme effekten?

Det jeg kunne hatt moro av å visst er om det finnes noen grenseverdier å gå ut fra når det gjelder trykk/hastighet før dette fenomenet oppstår. Selvfølgelig er det for mange variabler til å gi et nøyaktig svar, men sånn type "ballpark" skulle vel være mulig bare for å gi nogen lunde rettningslinjer? Ikke no :? Nei da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg år ut i fra at det kun er to mulige kandidater, 7mm Remington Ultra Magnum og 7mm Shooting Times Westerner. Dette er de to eneste 7mm super magnumene som har noen særlig utbredelse, og de eneste Norma trykkskyter data for. Jeg holder en knapp på at testen er utført med den førstnevnte..

 

Jeg vil tro at problemet med avleiringer av mantel og kruttrester, og jeg ser ikke bort i fra at kruttrester kan være det største problemet med "overbore" magnumpatroner, øker med utgangshastigheten på kula, kruttmengden i forhold til løpsdiameter og til en viss grad trykket.

 

I 6,5x55 har jeg opplevd en ladning, 120gr Barnes X/49gr MRP, som ga minmalt med trykktegn og en utgangshastighet på ca. 915ms på de første to tre skuddene i en serie på ti skudd. Skudd nr. 8 (fra kald pipe) ga 930ms og merker i hylsehodet etter støtbunnen, hvorfor jeg skjøt skudd nr. 9 kan jeg ikke gi en fornuftig forklaring på, men hastigheten var 935ms og tennhetten falt ut av hettelommen, med andre ord livsfarlig høyt trykk. Problemet her var kobberavleiringer fra kulene som bygget seg opp i løpet.

 

Med Lapua Scenar og snille baneladninger har jeg skutt over 200 skudd uten å kunne registrere noen trykkøkning eller økt utgangshastighet.

 

Jeg har ingen teoretisk/vitenskapelig forklaring, men inntrykket er klart nok at mer krutt (høyere temperatur i løpet + mer avfallsstoffer?) og høyere fart (større tendens til mantelavleiringer?) kan gi problemer med trykkøkning som følge av at avleiringer reduserer løpsdiamteren og kanskje også gir mer friksjon enn rent løpsstål.

 

Tron

 

Du har sannsynligvis rett i patronvalget til Norma. Dine erfaringer viser jo også at dette er mulig i de fleste patroner hvis komponentvalget er feil. Ikke feil i den forstand, men dette kan altså oppnås med Barnes X kula. Det er vel forøvrig vel kjent at denne kula mantler i de fleste løp, og jeg har ved selvsyn sett et revnet løp der mistanken gikk mor BarnesX og lite puss. Burde fenomenet være gjenstand for en større folkeopplysning?

Link to comment
Share on other sites

Burde fenomenet være gjenstand for en større folkeopplysning?

 

Både ja og nei. Ja, jeg tror for få er oppmerksomme på problemene rundt kuletyper som legger igjen mye mantel, de originale Barnes X kulene er jo i særklasse i så måte, men det finnes også andre som legger igjen mer enn man kanskje er vant til. Tilsvarende med problemer rundt høyintensitetspatroner og hva de legger igjen av kruttslam etc. Forøvrig opplever jeg stadig vekk at selv garvede skyttere skryter av at jaktrifla tåler 20 skudd uten nevneverdig avkjøling av pipa uten å endre treffpunkt. Det de åpenbart ikke forstår er at selv i 6,5, .308 win o.l. er 20 skudd i rask rekekfølge pipetortur som forkorter levetiden til pipa helt ute av proporsjon med antall skudd brukt.

 

Samtidig, nei, vet ikke helt, jeg tenker vel også at de skyttere/hjemmeladere som gyver på homgene kuler og andre "mantlere" i intense høytrykkspatroner burde ha et kunnskapsnivå langt over den gjennomsnittlige skytter, og følgelig være klar over at det kan oppstå problemer om en ikke følger nøye med på hva som avleirer seg i pipa. Det skulle være interessant å vite mer om hvor oppmerksomme denne gruppen egentlig er på problemet med avleiringe ri pipa.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...