Jump to content

hylsepressing "mot normalt"


Sittingbull76

Recommended Posts

Etter å ha fulgt med på forumet og lest en del litteratur det siste året, har jeg tatt steget opp til hjemmelader.

Nytt utstyr ble kjøpt inn fra USA. Både presse og dier fra Redding.

 

Men har fått et litt uventet problem... Da jeg skulle helpresse hylsene (selvskutte norma hylser) begynte jeg med å skru dien ned til hylseholderen, for så og skru opp igjen en omdreinging. Slik som alle anbefaler.

 

Problemet er at uansett hvor mye jeg skrudde opp dien, ble kammeret for stort.

Til slutt satte jeg en selvskutt hylse i kammeret, uten å hverken presse eller smøre den. Den gikk like fint i som ny ammunisjon!!??

 

Målte hylsenes lengde som allerde etter en skyting var oppe i 54.84mm. Noe som er trimmlengde i følge ladeboken..

 

Våpene er en Sauer 202, med Schultz & Larsen løp. Kaliber 6.5x55.

 

Er det noe galt med løpet?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt at en skutt hylse går lett i kammeret, det eneste den mangler er kulehold og ny tennhette. Derfor justerer du dien slik at den presser nesten hele halsen (det ser du ved å sote). Ved å ta ut tennstempelet i bolten kan du kanskje kjenne litt motstand når du kamrer en skutt hylse? Still dien slik at denne motstanden er nesten borte når du stenger bolten, da har du en optimal innstilling av FL-dien.

Bruker du FL dien slik har den en del fordeler fremfor en necksizer, som lar hylsene vokse seg så lange at de må presses kraftig tilbake hver 3-4 gang. Det belaster messingen mer enn forsiktig full-sizing etter hver skyting.

Link to comment
Share on other sites

Mye av presisjonsforbedringene av å lade selv kommer av å bruke halspressede hylser. Det er faktisk ingen grunn til å helpresse med mindre hylsa er skutt i et annet våpen, eller at du skal bruke ammunisjonen i ulike våpen.

 

Synes du presser litt lite, en hel runde opp igjen kan gi lite pressing. Med Lee dia satt helt ned blir hylsene presset til .005" mindre enn fabrikkspesifikasjoner på ladeutstyret mitt. En annen ting med helpressing er at det sliter mer på hylsene, og de strekker seg som regel også mer enn ved halspressing.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier om presisjon stemmer ikke Wadcutter. Hvis halspressing var best ville benkeskytterne gjort det, for det definitivt enklere. Men de fleste helpresser. Her har man selvsagt justert dien slik at hylsa presses akkurat nok. Hvis man presser hylsa slik hver gang vil man holde seg innenfor "elastikken" til messingen, med forbehold om at dien passer til kammeret. Passer ikke die og kammer er man kanskje like langt, det finner man ut av etter hvert.

Har man en FL-die som er godt justert og passer bra, har man alt man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Og enkelte bestiller benchrest dier ved å sende over et par hylser som er skutt i det aktuelle kammeret. Da får man dier som er produsert etter hva kammeret i børsa krever for å få best mulig pressisjon.

 

Noe sier meg at disse die settene ikke er helt gratis! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg nok at trådstarter og andre muligens kan bli litt forvirret om vi ikke skiller begrepene her. Jeg synes det ser ut som om Wadcutter og Osse snakker litt forbi hverandre.

 

La oss skille mellom å:

- bruke helpressingsverktøy, og halspressingsverktøy.

- Presse hylsa helt, slik at man setter skuldra tilbake, eller å presse hylsa delvis, men med helpressingsverktøy.

 

Man kan altså bruke helpressingsverktøy til å presse hylsa slik at ikke hele halsen presses, og skuldra ikke berøres, men hylsekroppen presses noe. Det ser ut til at flere og flere benkeskyttere der over bruker denne metoden. Da gjerne med spesialtilpasset utstyr. Etter at det har blitt vanligere med det som av og til omtales som ”firecrackerloads”, men også for å kunne skyte raskere bruker visstnok flere og fler helpressingsverktøy til delvis ompressing innen BR.

 

@trådstarter: Det kan ta mange omladninger før hylsa begynner å bli trang å kamre. Hvis alle hylsene dine går lett, så press hylsene slik at du ser at ikke hele hylsehalsen klemmes inn. La det for eksempel være igjen en millimeter som ikke er presset. Da vil dette bidra til å sentrere dine hjemmelada patroner i kammeret. Når du har skutt hylsene flere ganger, og disse begynner å gå trangt må du selvfølgelig skru dien ned så du får pressa akkurat nok til at hylsene går lett i kammeret.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Husk at lengden på patronene får betydning for mer enn bare makslengde.

Har du varierende (eksempelvis fra 54,70mm til 54,90mm) hylselengde så vil også mengden crimp varierer. Stiller du inn crimpedien med en hylselengde på 54,90mm og så crimper en hylse på 54,70mm så vil den hylsen få mindre crimp.

 

Hvor rett hylsemunningen er varier også litt. Hylser jeg plukker opp på skytebanen har ofte skjev hylsemunning. Ved å trimme den da får jeg en rett kant. Med en skjev kant vil igjen mengden og hvor mye crimp som gir variere. Holdet på kula blir da også ulikt.

 

Jeg trimmer alle hylsene mine til 54,70mm, så er jeg sikker på å ha like hylser av god kvalitet som jeg vet er uniforme.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg skrur kalibreringsdien så langt inn at den såvidt berører hylseholderen når stempelet er på toppen av sin vandring. Senker stempelet og skru inn dien ytterligere en åttendedels til en kvart omdreining og skru til låseringen.

 

Er det helt feil ??

Link to comment
Share on other sites

@ polmar

 

Nei, dette er ikke feil. Du sikrer at du får maksimal tilbakestilling med helpressedien du bruker.

 

Det finnes andre metoder enn å helpresse, så du må selv velge hvilken metode du vil bruke. Som hovedregel finnes det tre metoder.

 

1. Helpresse

2. Halvpresse (helpressedia brukes, men stilles ikke helt ned)

3. Halspresse (halspressing kan gjøres med ulik mengde, normalt stilles halsen ned til at kula får tilstrekkelig hold).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...