Jump to content

.243 Rådyr ammo. Hva er best?


Melk

Recommended Posts

Hei!

 

Som jeg har nevnt i en tidligere tråd, ligger søknaden min inne for en Sako Finnlight .243

Jeg har aldri eid en rifle, så jeg har svært dårlig erfaring med ammo.

Kan noen anbefale noe fabrikk ammo til bukkejakt?

 

Jeg er ikke interessert i noe "splatt effekt".

Vil ha god ammo med god drepeevne og pene slakt.

 

Setter pris på alle tips.

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg er litt på tynn is her, men er 243 i nærheten av 6.5x55 ?

 

Jeg bruker ihvertfall Norma Vulkan 10.1 gram til min 6.5x55. Det har endt med knall og fall, og 1 dausmell ved ett tilfelle da jeg kom meg ned til dyret. Alle har liggi maks 10 meter fra skuddplassen, inkl. den jeg trengte dausmellen på. Og jeg synes det har vært ganske trivelige slakt å jobbe med også. Men jeg har null erfaring med åssen et "pent" slakt skal se ut. Så det eneste referansepunktet jeg har er hva jeg sjøl, og fattern mente. Nå skal det sies at jeg bare har testa Nosler og Vulkan, og jeg syntes at Vulkan var best av de 2, og siden det alltid har blitt knall og fall + pene slakt, så har jeg seriøst ikke giddi å forska mer på det.

 

Litt OT: 222 Rem'n som jeg brukte en periode ødela noe så jævlig i forhold. Der ble bogen på motsatt side totalt ødelagt, og blodslått hver gang. Dette var også Norma, og jeg mener fritt fra hukommelsen at det var ca. 4 grams kule. Det begynner å bli "et par" år siden jeg brukte 222.....ca. '87-89. Og jeg vil vel anta at det har skjedd mye på kulefronten siden dette.

 

Ønsker deg lykke til, også får jeg håpe jeg ikke har driti meg helt ut her....isåfall håper jeg dere er snille mot meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...