Jump to content

Våpen til konfirmant.


Deer

Recommended Posts

Hei jeg har en sønn som skal konfirmeres.Jeg vurderer å gi han et våpen til den store dagen.

Lurer på om dette belastes min våpengarderobe?

Vurderer en kombi med hagleløp til.Eller en rifle. Blir nok mest aktuelt at junior er med på rådyrjakt når tiden er inne.

Er takknemelig for gode råd og erfaringer.

 

Deer

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg fikk en kombi til konfirmasjonen for 15 år siden. Har igrunn alltid ment at en kombi var det mest anvendelige begynnervåpenet, særlig da med tanke på rådyrjakt da en ofte kommer over fugl og hare. Har kombien den dag i dag, og jeg kommer nok ikke til å kvitte meg med den. Personlig anbefaler jeg et kaliber med kragepatron. Flott gave å få til konfirmasjonen :)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om dette belastes min våpengarderobe?

 

Du må søke om erverv på våpenet og stå som eier og det går da på din våpengarderobe hvis det er begrunnet med jakt på søknaden.

Når konfirmanten blir eldre(fyller 16) kan han søke om enten disp fra kravet om 18 år eller vente til han blir 18 og søke da. Du "selger" våpenet til han og det er ute av garderoben igjen.

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

 

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

 

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

Link to comment
Share on other sites

Husk på at når han blir 16 og kan jakte småvilt alene, så må dere få registrert børsa over på han med en gang.

Er riimelig sikker på at det ikke er helt lovlig å låne våpen når man ikke har et våpenkort registrert på seg når man er under 18, men ta det med en liten klype salt, jeg kan ta feil. Kan noen utdype litt her?

Jeg jakta mye småvilt med hagla "mi" som jeg hadde fått konformasjon etter jeg ble 16 lenge uten å kjenne til alle reglene rundt dette, hadde ganske flaks med dette egentlig og angrer litt på at jeg ikke satte meg inn i reglene skikkelig.. Kunne sikkert fått sperrefrist el.

Link to comment
Share on other sites

Fra 14 år til 16 år gjelder dette ang jakt.

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Tillsynspersonen må da stille med våpen og ungdommen kan skyte under oppsyn og instruering fra denne.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder om det blir på din våpengarderobe så sjekket jeg selv dette for noen uker siden da jeg også har en gutt som skal konfirmeres og vurderer samme gave :D

Svaret var at hvis han ikke hadde jegerprøven og ikke var gammel nok så måtte jeg søke i mitt navn, men det eneste jeg måtte gjøre var å skrive i feltet med merknader på våpensøknaden hvorfor jeg skulle ha denne riflen også så var det ingen problem i det hele tatt hvis jeg begrunnet det med konfirmasjonsgave!

Så når han var blitt gammel nok og tatt jegerprøven så var det helt gratis å overføre den i hans navn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...