Jump to content

Sig Mosquito, tross mye negativ omtale


Storm64

Recommended Posts

Tross endel negativ omtale på nett ang. avtrekk, funksjonsfeil, kresen på ammo osv. tok jeg sjangsen på at Sig Sauer tross alt holder et minimum av standard. For den fordomsfrie søker på nettet finnes og endel positive omtaler og tester med videodokumentasjon. Mottok min nye Mosquito m/gjenget løp og demper i posten fra Capsicum for et par dager siden. Førsteinntrykket hjemme på bordet var ikke helt positivt. "hva er nå dette for skranglete billigpistol". Plastlignende og litt bevegelig forsikte bl.a. Var en tur på klubbens innebane og sendte avgårde noen hundre skudd med og uten demper i går (CCI standard til 33øre stykket). Inntrykket etter skyting var vesentlig bedre enn førsteinntrykket. Riktignok 2 matefeil på de første 10 skudd, og deretter en til på de neste 50 (klikk fordi den ikke hadde "hentet" neste patron fra mag. og måtte da ta nytt ladegrep). Det er vel ikke usannsynlig at dette er en barnesykdom som bedrer seg eller forsvinner når våpen og fjær slites litt etter noen flere skudd. Noe kan og komme av forskjeller mellom billigpatronene med standard velocity. Det er og mulig å skifte til annen fjær(medsendt 2 i pakken, men ikke merket slik at jeg ser hvilken som er hardest). Avtrekket er en utfordring og må nok øves inn hos skytter. Napper du i denne blir det fort skivebom. Jeg er absolutt ingen mester, men satte alikevel inn noen pene samlinger og overraskende mange 10ere på 12,5m med full konsentrasjon på avtrekk. Det nok finnes bedre og dyrere våpen for å trene militærfelt med .22 (som er endel billigere enn å gjøre all treningen med min 9mm Para-Ordonance P18 LDA). Men så langt virker denne som et ok kjøp til dette formålet, og til "morroskyting på blink". Tror at den og vil hjelpe meg til å trene inn et kontrollert avtrekk. Dette var så langt mitt bidrag til å nyansere endel av innleggene om dette våpenet :wink:

PS! noen som vet hensikten med det lille hullet i sleiden bak utkasteråpningen?

Link to comment
Share on other sites

Håper inderlig at din mosquito fungerer bedre enn den jeg hadde, prøvde omlag 20+ forskjellige slag ammo, både high speed og standard, med både den svake og og den sterkere fjæra montert, tror at på de omlag 500 skuddene jeg fikk skutt var det vel kun 1 eller 2 (ingen overdrivelse) magasiner som ble tømmt uten matefeil, forkilig eller annet tull.

Min ble returnert til Landrø og byttet i en xesse.

Den er jo tøff og se på da :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kjøpte også en mygg, i full viten om at de ikke var "optimale". Grei lekepistol i Toys R Us klassen tenkte jeg.

 

Til nå, etter snaue 2000 skudd, har jeg hatt minimalt med funksjoneringsfeil, kanskje 1 av 100 på CCI Standard. Jeg har skutt stevner i felt og pløyd gjennom noen treningstager i praktisk med den - og jeg er strålende fornøyd. Avtrekket er tungt som bly, men det er ikke "løst og udefinertbart", så det går fint ann å venne seg til å skyte med den også hurtig. Det skal også nevnes at jo mer jeg har skutt med pistolen, og mer komfortabelt har avtrekket blitt.

 

Alt i alt vil jeg si at pistolen er superb til sitt bruk, plinking og "lek" på lystig lag på banen. Den fungerer helt fint til finfelt, og har siktemidler som er gode nok til litt mer utfordrende skytedisipliner. Prisen tatt i betraktning er dette er godt kjøp, langt bedre enn P22.

Link to comment
Share on other sites

Har P22 og har hatt Mosquito, min P22 har hatt langt færre funksjonsefeil en mosquitoen hadde, og jeg skyter bedre med den enm jeg gjorde med mosquitoen. Dog når sant skal sies hadde jeg jo ekstremt mye funskjonsfeil på min mosquito, må innrømme at hver gang jeg ¨får en funksjonsfeil under skyting føler jeg at "rytmen" blir brutt og jeg blir småstressa og skyter dårligere.

Synes som sagt mosquitoen er en kul pistol utseendemessig og foretrekker den sånn sett glatt over en P22, hadde jeg visst de jeg vet idag hadde jeg dog aldri eid noe av disse pistolene, men heller en Walther PP i 22 eller Beretta cheetah.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier en P22 og har prøvd en Mosquito. P22 kunser myggen på alle punkt etter min erfaring.

Avtrekket er bedre og har skutt nesten 3000skudd uten funksjonsfeil til nå! Skyter CCI Standard og pusser pistolen etter hver gang. Har hatt samlinger på 3-4cm fra 25m, så kan ikke klage på presisjonen heller.

Man må bare sørge for å kjøpe en P22 laga etter 2007 da tidligere versjoner hadde mye problemer.

Jeg har en "AK" som er 2009 modell.

 

AA - 2000

AB - 2001

AC - 2002

Ect.

 

Zinc sleiden bekymrer meg, ser slitasje og vet ikke hvor mange tusen skudd til den holder. Men da reklamerer jeg bare.

Man må også ha små hender for å like P22, har du store anbefaler jeg å se etter noe annet.

 

Den beste spesialpistolen jeg har prøvd må være Beretta cheetah, men den er ganske dyr i forhold og vanskelig å dempe for oss demperavhengige. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å kjøpe en mygg selv nå, holder på å forhandle med en som skal selge en brukt:-) Er vel ikke så galt med 3ooo kr for en sig med gjenget løp, lyddemper og ekstra mag? Gleder meg hverfall!

 

Og @Storm64, kan det lille hullet være for å se om der er patron i kammeret? Har hørt at Glock har sånn greie..

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo litt an på hvordan du ser det, mosquitoen er en ren plinkepistol, den er laget av plast og zink,avtrekket er ikke noe å rope hurra for, du får mye annet fint brukt for 3000 som er bedre å skyte med.

Kvaliteten på mosquitoen kan på ingen måte sammelignes med Sigs andre pistoler i 9mm og andre grove kalibre.

Du finner kanskje ut etterhvert at det er mer gøy å skyte bra med en "stygg" pistol enn å spre som ei hagle med en pistol som du synes ser kul ut (egen erfaring her da P22 var mitt første våpen noe jeg angrer bittert på da denne er vond å selge).

Skal du ha en pistol som ser ut som et tjenestevåpen kan du jo likegodt kjøpe en 9mm (f.eks en Sig, ligger et par på finn til ca 5 lapper).

Link to comment
Share on other sites

Okay. Er en i klubben som har en Mosquito, å syntes dev var artig. Å jeg traff faktisk greit nok med den.. Har etterhvert tenkt å kjøpe meg en Glock 19 9mm for vurderer å begynne med praktisk skyting. Tenkte Mosquitoen kunne være en OK pistol å begynne å trene litt med. Funker SVÆRT dårlig å trene med 460'en:-/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk Sig'en i posten i går og var på banen å testa den. Folk sier at man får masse matingsproblem på omtrent hvert 10ende skudd, men jeg fyrte av 250 skudd i går uten et eneste problem:-) De gangene jeg tok meg tid til å sikte nøye fikk jeg fine samlinger og..

 

Den er nå litt hard på avtrekket, men no problem..

 

Så jeg er kjempe fornøyd med den til nå:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...