Jump to content

Langsteking av elgknoke


polmar

Recommended Posts

Den var ny! Stekt griseknoke er fornydelig, men stekt elgknoke har jeg ikke hørt om. Men får å si det slik vil jeg tippe på at du må kjøre noen timer om en skulle sammenligne med f.eks stek m/bein. Tror jeg ville ha lagt det hele i en steikepose uansett og kjørt på som en steik.

 

70-80 grader over natta er mitt forslag.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde ozzo bucco av reinsdyrskanker her for noen uker side. Sinnsykt godt og mørt. Google Ozzo bucco, finn passende oppskrift og bruk elgknoken. Det bør bli veldig bra!

 

Steking tipper jeg 200 grader i stekepose i 3 timer vil duge veldig bra. Her snakker vi ikke rosasteking...

Link to comment
Share on other sites

80 grader i 12 timer! Ha vann i panna. Dette tilfører kjøttet litt fuktighet. Kan være en fordel med leirgryte eller stekepose!

 

Når kjøttet får høyere temperatur(over 70 grader) trekker det seg sammen. Etter hvert som tiden går brytes muskelfibrene og du får et meget godt måltid.

 

Men jeg kan også anbefale å legge knoken i en gryte og la det trekke (ikke koke) i 4-5 timer. Da får knoken samme konsistens som en griseknoke og dette er noe av det beste på hele elgen. Bruk det krydderet du ønsker. Kan kanskje avslutte med litt tid i stekovnen på 200 grader. Kun kort tid!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...