Jump to content

Mål på hagle


Langlo

Recommended Posts

Sitter her og leser Knut Angaards "Våpenboka for jegere". - Jeg leser den nøye for å finne bortforklaringer på mine lite minneverdige dager på leirduebanen. For et øyeblikk kjente jeg et blaff av glede - som jeg vil overlate til Kammeratene å slukke: Det målet som kalles "pitch" er så mye som 9 cm på min gamle sauer&suhl. Det hørtes ut som et betydelig avvik fra Angaards anbefalte ( ca 5cm). Videre ser jeg at "fall ved hel" er beskrevet som noe mellom 5cm og 7 cm - her kan jeg skryte på meg hele 9 cm - Jeg er lei meg for å måtte si at "length of pull " 36,5 cm - noe som beskrives som innen for det normale.

 

Angaard anbefaler å ikke bli skjeftehypokonder - det er en slags tilstand hvor man er sykelig opptatt av skjeftets fasong. Det kan imidlertid se ut som om jeg har noe å hente på å få et snev av denne lidelsen. Eller? - Jeg vurderer å dra til nærmeste haglesjaman for håndspåleggelese bøying etc.

 

Ps Kroppsfasong skal visst ha noe å si - jeg beskrives best som en 189 cm lang tubefasong med en lang hals på toppen. - Jeg venter nå på at "Haglepatruljen" skal fiffe opp relasjonen mellom meg og min tyske jernbaneskinne. Målet er å spise tiur morgen - middag - kveld. Intet mindre

 

Er det vanlig at disse våpnene har en såpass ekstrem banan fasong? Er dette noe jeg bør vende meg til - eller er det naturlig å tenke børsemaker?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Du har nok for lav kolbe.Fall ved hel bör ikke väre lavere 6cm. Ganske vanlig at Tyske hagler er litt lave(mere beregnet for skytte mot markmål). De skyter også vanligvis "tett",ofte fullt(70%)og mere i begge löp uansett. Skyter du da med stål,som du sikkert gjör på lerduene, så får du en meget tett sverm som vanskeligjör treffene.- Få åpnet höyre löp(eller begge) hos bössemaker.-Bygg opp kolben til 5-6cm.ved hel. Du kan kjöpe "lös" kolbehöyer eller få den bygget permanent. OBS.det er ikke å rekomendere å skyte med trangere choke enn 1/2,ved bruk av stålhagel. "Svever"selv også 190cm.over bakken,men bruker ikke lengre kolber på mine hagler enn 36-36,5cm.av den grunn. Lykke till med TIUR-bröstene til hösten! 8)

Link to comment
Share on other sites

Enig med bobby, men uthever 'løs kolbehøyer' - i alle fall før du slipper en børsemaker løs på børsa - da har du mulighet for eksperimentering.

 

Jeg bommer på leirduene og treffer fuglene. Hadde grått mer i omvendt situasjon.

Tatt i betraktning at Angaard knapt har hatt mareritt om en hagle som min, så tar jeg alt snakk om koblemål med en drøy klype salt. Men underskriver på farene ved å bli skjeftehypokonder - ett flott uttrykk :)

Det er stor forskjell mellom en jeger og en konkurranseskytter.

 

Bare for å ha spurt: hva ser du når du legger opp hagla?

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell mellom en jeger og en konkurranseskytter.

 

Bare for å ha spurt: hva ser du når du legger opp hagla?

 

Det er så ymse det jeg ser --- når jeg klasker kolben opp mot kinnet, slik jeg ønsker å gjøre det, ser jeg rett inn i låskassa, intet løp å se....

Link to comment
Share on other sites

Ta å bygg opp kolben med papp og tape til du ser litt av skinna (nesten strøken skinne) når du "klaskern" til kinnet (eller til under kinnbeinet som det sikkert står i boka di).

Ta deg en tur på banen å se om du treffer, eller skyt på papp å se hvor treffbildet ditt er iforhold til hvor du siker. Eksperimenter til du er fornøyd og få en børsemaker til å gjøre oppbyggingen mer permanent.

Selv er jeg 177 cm, fall ved kolbekam 35mm, fall ved hel 53mm, kolbelengde 368 mm, ser nesten strøken skinne, treffer greit.

Link to comment
Share on other sites

Teiping av papp er nå utført. Kornet ligger synlig og svært lite synlig skinne under, men dog noe. Fikk rett og slett god-følelsen. Nå klasker jeg kolben så den stopper i kinnbeinet med synsfeltet beskrevet over. Jeg gjør bevegelen først med lukka øyne, for så å åpne. ... Inntil neste tur på leirduebanen er jeg nå en bedre skytter ...Håper ikke papp-skiven har ødelagt cast-off - ja, der fikk jeg også noe å tenke på :mrgreen:

 

Noe har fortalt meg at når jeg sikter mitt i skiva skal 2/3 av hagla ligge over midtlinja. Er dette noe det er alminnelig enighet om ?

 

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke papp-skiven har ødelagt cast-off - ja, der fikk jeg også noe å tenke på

Hvis pappen har ødlagt cast-off'en er det bare å ta av tapen og trimme pappen litt. Du skal kunne se kornet midt på skinna når du får opp kolben UTEN å tilte på hodet, den ene eller den andre veien.

Noe har fortalt meg at når jeg sikter mitt i skiva skal 2/3 av hagla ligge over midtlinja. Er dette noe det er alminnelig enighet om ?

 

Det kommer litt ann på hva du jakter på, men 2/3 av hagla over midtlinja er som regel helt greit og funker på det meste!!

Lykke til med banestesten!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...