Jump to content

300 remington saum


ramslia

Recommended Posts

Har en bekjent som bruker den til ettersøk og ellers annen jakt. Glimrende patron . Nærmer seg 300 Win Mag hastighet fra et kortere løp. Liker selv denne bedre enn 300WSM. Men du må belage deg på å lade selv selv om Remington leverer den med Corelokt Ultra kule. Norma lager også hylser

Jeg hadde tenkt å kjøpe en Remington Mod. 7 i dette kaliberet men det ble aldri noe, men jeg rakk å kjøpe dieset og hylser og ladet opp endel skudd med 123 gr Lapua FMJ så jeg har igrunn en unnskyldning til å kjøpe meg en allikevel :D

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent som bruker den til ettersøk og ellers annen jakt. Glimrende patron . Nærmer seg 300 Win Mag hastighet fra et kortere løp. Liker selv denne bedre enn 300WSM. Men du må belage deg på å lade selv selv om Remington leverer den med Corelokt Ultra kule. Norma lager også hylser

Jeg hadde tenkt å kjøpe en Remington Mod. 7 i dette kaliberet men det ble aldri noe, men jeg rakk å kjøpe dieset og hylser og ladet opp endel skudd med 123 gr Lapua FMJ så jeg har igrunn en unnskyldning til å kjøpe meg en allikevel :D

 

takk for supert svar :D

sitte med ei remington seven i 22-250 som eg skal bytte pipe i, så valget står mellom 7-08 rem som eg har erfaring med til hjort men synest ho e litt spe til elg. så er det 308 menn den har jo alle andre "lika ikkje og være so ordinær" og så e det 300 rsaum det e alltid kjekt og prøve noko utradisjonelt og så e ho litt meir egna til elg og evt afrika vilt, veit du vilke kuler og vekter den bekjente bruker

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Jeg kjøpte en brukt Remington 673(Rem. 7 låsekasse) Guide Rifle i .300 RSAUM hos J&F. På denne riflen var den ventilerte sikteskinnen tatt av, samt at originalstokken var byttet ut med en svart polymerstokk fra samme fabrikant.

 

Rem. 673 riflen har i ettertid blitt modifisert "noe". Original laminat-stokk ble skaffet billig fra USA, Rafdal søylebeddet denne, samt byttet ut originalløpet med et 22" Shilen CrMo løp gjenget for lyddemper. Avtrekket ble byttet ut med et Rifle Basix justert til 1.2 kg, kraftigere Tubb tennstempelfjær, tykkere Callahan rekylklakk og hel kikkertsikte base fra Talley. Resultatet er en presis rifle med en fornuftig vekt i forhold til kaliberet.

 

Vil vel anbefale deg å undersøke om det finnes brukte rifler i dette kaliberet før du går for en ombygging fra Rem 7/700 i annet kaliber.

Min rifle mater ulike kuler uten problemer, men magasinet tar bare 2 RSAUM patroner uten maktbruk og ikke 3 som reklamen hevder.

 

Jeg opplever .300 RSAUM som enkel i kosten. Bruker ladedata fra siste utgave av Ladeboken, både N-160 og Norma 204 krutt med kuler fra 150 til 180 grain. Speer sin seneste ladebok inneholder også ladedata med N-560 krutt(ligger på nettet), men dette kruttet har jeg ikke prøvd siden siden jeg har planer om å bruke riflen til hjortejakt(munningsflamme).

Bruker RCBS dier, Remington og Norma hylser og CCI 200 hetter, samt 150 og 165 grain kuler fra Sierra, 165 grain Nosler BT, 165 grain Swift Scirocco, 150 grain Barnes TSX og 180 grain Rhino Solid Shank.

 

RSAUM i både .300 og 7mm kom i skyggen av Winchester sin WSM serie, men den senere tid har iallefall 7mm RSAUM fått fornyet oppmerksomhet i F-klassen(USA) og .300 RSAUM i semi-automat våpen beregnet til jakt og konkurranser. Norma selger nå hylser til .300 RSAUM av meget god kvalitet for å dekke den nye interessen som denne patronserien har fått. Synes nok at Remington har behandlet disse to patronene med lite "verdighet", det er iallefall ikke første gangen Remington har lansert nye patroner for så å la de vandre til "glemselens ødemarker".

 

Håper Etterbrenner sin RSAUM artikkel kommer på trykk i VT om ikke lenge og at denne kan hjelpe til med å re-vitalisere RSAUM patronene her i Skandinavia.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...