Jump to content

Skytebriller


John S

Recommended Posts

Hei.

 

Har bestillt nye beskyttelsesbriller (http://www.esseyepro.com/crossbow) med

mulighet for "clip-on" synskorrigerende brille.

I forhold til bruk av briller til lesing, bilkjøring etc. vil det være et annet tilpasningsbehov for korreksjonsbriller til skyting?

Hva bør man fokusere på for å få en best mulig brille egnet for skyting på korte såvel som lange hold.

Er det noen optiker (Oslo/Drammens området) man bør foretrekke fremfor andre i forhold til kunnskap om skyting og tilpasning av korreksjons briller?

 

Brillene skal fortrinnsvis benyttes i Praktisk skyting med skur/korn som siktemidler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt briller fra Ess (ICE) med "Rx inserts" flere år og valgte følgende:

Gikk til min vanlige optiker med en ide om hva jeg trengte, nemlig å se forsiktet på pistolen klart. Ble enig med ham om hvilken avstand dette ble (hadde ikke med pistol). Han skrev ut en brilleseddel som jeg brukte som grunnlag for å bestille ferdig insert rett fra Ess. For mitt vedkommende (langsynt) fungerer dette glimrende. Skal jeg ha tilsvarende til rifleskyting med åpne sikter (bruker jeg kikkert sørger jo den for korreksjonen), må jeg bruke en annen insert. Det som er viktig er jo å ha fokus (pun intended) på hva du trenger å se klart, siktene eller omgivelsene...det kan jo fort bli en utfordring hvis man må velge. Dette ble jo litt som å tilpasse en arbeidsbrille i forhold til en ren lesebrille.

Jeg hadde med meg informasjon om brillene til optikeren fordi jeg gjerne ville bestille gjennom ham, han har vel ikke spesialkompetanse på skytebriller, men har jo levert noen. Vi ble fort enige om at det ble mye styr og en god del dyrere enn å bestille direkte fra produsenten. Bruker du briller til daglig og det fungerer greit å skyte med dem, er jo det en god begynnelse til hva du skal velge, men husk på at glassene i en ren skytebrille er utformet ennerledes enn en vanlig brille i forhold til hvordan du ser gjennom glasset.

Kan dessverre ikke anbefale noen spesialist på skytebriller, men det er sikker noen drevne baneskyttere på forumet som har erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har lagt ut en tråd på et annet forum også, går da ut ifra at du skyter praktisk pistol, det du da må opplyse om er hva du skyter: skur/korn eller rødpunkt/optikk.

 

Jeg har tre forskjellige synsfeil som korrigeres med min skytebrille, de opptrer med forskjellig resultat på forskjellig avstand.

Bla så ser jeg ikke skarpt når det gjelder vertikale streker, fører til at skur/korn "svømmer" i hverandre.

Utfordringen for optiker ble da å lage en brille som sørget for at jeg fokuserte skarpt på skur/korn, men at jeg samtidig kjapt kunne verifisere treff i pappen fra 2-30m avstand. Samtidig skulle den være brukbar for å skyte optikk/rødpunkt der en fokuserer direkte på blinken hele tiden.

 

Det er et utall muligheter innen briller, kun prisen som sier stopp... hehe.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vits i å kjøpe rifle til 15000 og optikk til samme prisen hvis en ikke klarer å utnytte presisjonen.

Jeg har skutt jaktfelt i endel år nå. personlig rekord frem til i år var 136 skutt med 6,5x55, har bytta 6,5 ut med .300WM i år, samt at jeg brukte mine nye skytebriller til kr 5000, da skjøt jeg 138 på første stevne.

 

Disse brillene er egentlig laget for praktisk pistolskyting, og det er jo mulig å lage egne briller til rifle med åpne sikter, rifle med optikk, pistol med åpne sikter og pistol med optikk. Jeg skyter alle disse grenene, og da ville det kommet på mellom 15000-20000kr å lage dedikerte briller for hver skytegren. Heldigvis så kan jeg bruke de til alt av skyting med godt resultat. Jeg har også halvert antall bom i praktisk pistol/rifle med brillene, så det er en god investering for meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Bruk gjerne en optiker som vet hva som trengs for en skytter.. (Må vel være lov å spørre om det?)

kontakte optiker Rune Tofte på Årnes.

Skriver under på at han er dyktig!

 

Avtal med optiker at du kan ta med våpenet/ene sånn at du får testet med det/de i hånden! Det er jo ikke lesebriller du skal ha...? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Heisann

 

Jeg kan anbefale optiker Jan Brekke i arendal, han er vel norges beste på skytebriller, har jevnlig oppdrag for skiskytterlandslaget samt en haug andre toppskyttere.

 

http://skytterbriller.no/

 

Han har masser av erfaring på området.

 

 

Kan også anbefale Jan Brekke i Arendal. Han er dyktig på både rifleskyttere og pistolskyttere :)

Facebookside: https://www.facebook.com/pages/Skytterb ... 4220293672

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...