Jump to content

Kan du hjelpe med ID av blankvåpen ?


Arbesen

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg trenger litt hjelp til å identifisere et våpen jeg har arvet. Jeg er desverre helt blank på dette området, så jeg lurte på om det var noen her som kansje kunne fortelle meg litt om hva dette er, årstall osv.

Jeg setter stor pris på all hjelp.

 

25ku7hk.jpg

 

Jeg ser at det mangler en "bøyle" fra munnen og ned til parrerplata (hvis det er det det heter). :)

Det følger også med en slire med tre stk. messingbeslag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syntes den ser litt for forseggjort til å være en billig kopi. Det kan godt være en marineoffiserssabel med tanke på det delfinaktige nakkestykket og ankeret. I tillegg ser den ut til å ha rester av forgylling og et grep av ben. Tror ikke det er noe norskbrukt eller DkN. Har klingen monogram/stempler og har du bilder av balgen?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Her er et bilde av balgen. Læret som er mellom beslagene vet jeg er uorginalt. Når det ble funnet lå de tre beslagene rundt klingen uten lær. Det var råttnet bort. Våpenet ble funnet av min bestefar, under grøftegraving i Lillestrøm, rett etter den 2. verdenskrig.

For meg ser grepet ut til å være i ben ja.

Finner desverre ikke noen stempler på klingen.

Tusen takk for hjelpen så lenge. :)

 

zkpzpd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jo våpenet kjent proveniens 60 år tilbake og der er bra. Har sett litt i det jeg har av litteratur på området og har funnet endel sabler som ligner i utforming. Disse er fra første halvdel av 1800-tallet og det kan godt tenkes at din er fra samme periode. Den kan neppe ha ligget lenge i grøfta, da den virker å være i fin stand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det er lov å gjette litt i denne tråden?

 

Jeg tror du har helt rett i at parerbøylen er fjernet fra våpenet.

Når jeg ser bare sabelen gjetter jeg på at den stammer fra en sjøfartsnasjon ved middelhavet.

Når jeg ser bare balgen ville jeg gjette på usa eller norden.

 

Sabelen er tydeligvis modifisert, kan det være at balgen(opphenget) ikke er originalt heller?

 

Kan merkingen av klingen være dekket av "ankerpynten"?

 

Det må tillegges at jeg kan ikke noe om blankvåpen utover generell interesse.

Link to comment
Share on other sites

Bildet ble dessverre litt lite, men viser to norskbrukte marineoffisersabler ca 1825. Begge har nakkestykke formet som en delfin og den til venstre har anker på skjedefjæren. De to sablene her er nok litt finere i utførelsen og har elfenben i grepet, samt en klinge med dekor. Det kan det også ha vært på din og eventuelle rester av blånering/forgylling vil man kunne se under skjedefjæren.

 

 

fmuy.jpg

By rugerno1 at 2010-04-05

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...