Jump to content

NJFFs regler for jaktskyting


Guest Arrowmaker

Recommended Posts

Jeg har lest litt gjennom NJFFs regelverk for jaktskyting. På side 20, kapittel 8, Ikke tillatt tilleggsutstyr, punkt 2.3 står det noe jeg synes er rart.

Det står: Rekylbrems, kompensator, pipevekter, innlagte balansevekter tillates ikke. Lyddemper er tillatt.

 

Det som utfordrer min logikk er at den tillatte lyddemperen dekker de tre første punktene som ikke er tillatt!!

 

Er det noen som våger seg på en god forklaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke behagelig å skyte ved siden av en som har påmontert rekylbrems. Har full forståelse for at det ikke er ønskelig.

 

Jeg er ikke uenig med deg i det, men det er da heller ikke problemstillingen i spørsmålet jeg reiser.

 

For å være litt mer spesifikk. Jeg har en sterk følelse av at de som bruker lyddemper på konkurranserifla gjør dette av en grunn, nemlig å dempe rekyl. Rekyldemperen utgjør for de tre første elementene i regelverket som ikke er lovlig. Hvor er logikken?

Link to comment
Share on other sites

Hvor er logikken?

Kanskje fordi at lyddemper er nokså vanlige på vanlige jaktbørser etterhvert ?

Utenom å dempe rekyl som du påpeker, så demper den lyden også og det å ta vare på hørselen er ikke det dummeste man gjør...

 

Vel, nå snakker vi vel om et regelverk i en skytegren og eventuellt mangler/ulogiske slutninger ved dette.

Jeg ser ikke relevansen i argumentet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det kan virke litt motsigende, men tror nok det er for å unngå slike tilstander som er i våre nabolands jaktskyting, der er hvist stillbare pipevekter og "balansestag" mye mere vanlig.

 

En som skyter aktivt jaktfelt som konkuranseform lader stort sett med lette kuler uansett nettop for å unngå rekylen, mens en som tar det som trening mot jakt å skyter med 9,3 e.l gjør dette nettop for å takle våpnet sitt bedre.

 

Personelig syns jeg det er helt greit at noen velger å skyte med demper, de beste vinner uansett :wink: og av dem er det vel ikke så fryktelig mange som skyter med demper.

 

OT

Hvor mange er det som skyter med 139grs. i 6,5 på løpeelgen :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ikke problemstillingen med demper hvis man tar i betraktning at rekyldemping er "ulovlig".

Hva er forskjell i rekyl på en 6.5 med demper og en 223 som gjør førstnevnte fordelaktig?

At det ikke smeller så voldsomt fra sidemannen gjør ikke meg noe, og at mange har den på jaktrifla understreker jo behovet for lovligheten.

Det er relevant for jegeren som har lyst til å bruke den rifla han har med demper til å skyte jaktfelt.

 

Sagt litt annerledes, så er alle de ulovlige tingene lov i en pakke/lyddemperen, men ikke som frittstående komponenter. Logikken er vel for å ikke fjerne seg enda mer fra opprinnelse om at det skal være jaktfelt og ikke en utstyrssport. Noe det forøvrig er blitt allerede.

 

Ser egentlig ikke problematikken med demper bortsett fra å ha noe å diskutere. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ikke problemstillingen med demper hvis man tar i betraktning at rekyldemping er "ulovlig".

Hva er forskjell i rekyl på en 6.5 med demper og en 223 som gjør førstnevnte fordelaktig?

At det ikke smeller så voldsomt fra sidemannen gjør ikke meg noe, og at mange har den på jaktrifla understreker jo behovet for lovligheten.

Det er relevant for jegeren som har lyst til å bruke den rifla han har med demper til å skyte jaktfelt.

 

Sagt litt annerledes, så er alle de ulovlige tingene lov i en pakke/lyddemperen, men ikke som frittstående komponenter. Logikken er vel for å ikke fjerne seg enda mer fra opprinnelse om at det skal være jaktfelt og ikke en utstyrssport. Noe det forøvrig er blitt allerede.

 

Ser egentlig ikke problematikken med demper bortsett fra å ha noe å diskutere. ;)

 

Jeg synes nok at du blander kortene litt her.

Det er mulig at jeg er helt på jordet, men min oppfatning av et regelverk for en konkurranse er at alle skal kunne konkurrere på like vilkår? Å blande inn forskjellige kaliber er ikke relevant da det er dekket andre steder i regelverket. Du nevner 6,5 med demper vs 223 uten. Hva med 223 med demper?

At det smeller mindre for sidemannen til en som har demper, gir det da ikke han en fordel i forhold til han som står ved siden av en uten demper?

Siden det er en konkurranse kan jeg ikke se relevansen i at en som vil jakte med demper skal få nyte godt av fordelene en demper gir i konkurranse bare fordi han/hun velger å ha demper på jaktrifla?

Hvis det skal være slik, hva skal vi da med et regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det kan virke litt motsigende, men tror nok det er for å unngå slike tilstander som er i våre nabolands jaktskyting, der er hvist stillbare pipevekter og "balansestag" mye mere vanlig.

 

En som skyter aktivt jaktfelt som konkuranseform lader stort sett med lette kuler uansett nettop for å unngå rekylen, mens en som tar det som trening mot jakt å skyter med 9,3 e.l gjør dette nettop for å takle våpnet sitt bedre.

 

Personelig syns jeg det er helt greit at noen velger å skyte med demper, de beste vinner uansett :wink: og av dem er det vel ikke så fryktelig mange som skyter med demper.

 

OT

Hvor mange er det som skyter med 139grs. i 6,5 på løpeelgen :?:

 

Den beste skytteren vinner nok uansett, men i forhold til regelverket, burde ikke logisk sett demperen bli forbudt også?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok NJFF har satt de positive sidene ved bruk av demper (ønskelig under jakt og fullt lovelig) høyere enn fordelen man får p.g.a minsket rekyl.

 

Ja, men det du sier har jo ingen relevans til et konkurransereglemang. Demperen kan jo skrus av og på. Dess uten, hvis det er som du tror, hvorfor går da ikke NJFF ut og anbefaler sine medlemmer å bruke lyddemper også til jaktfeltskyting istedefor å ha et selvmotsigende regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Ja mitt Nei :!: var til deg, helt idiotisk å forby lyddemper, kanskje man heller skulle påby :roll:

 

Det er mulig at jeg er helt på jordet, men min oppfatning av et regelverk for en konkurranse er at alle skal kunne konkurrere på like vilkår?

Alle kan bruke lyddemper, så hva er problemet ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg, regelverket er på flere punkter vanskelig å tolke f.eks denne som gjelder elgbaneskyting:

16.3 Tillatt våpen og siktemidler

Alle våpen, kaliber 6,5 eller større, og siktemidler som er tillatt brukt til

storviltjakt i Norge, tillates brukt. For øvrig vises til generell del pkt 8.2.

Deltakere i klasse D1 kan benytte valgfritt kaliber.

 

Skal kaliberet være godkjent til storvilt (rådyr og gaupe går vel under storvilt), men velger å tolke det fra rein og oppover.

Hva er vitsen om folk lader med 108grs. kuler i 6,5 eller 85grs. for den saks skyld.

Kommer jeg gående med 243Win ladd med 105grs. kuler må jeg snu i døra :?

 

Enten får de fjerne hele kravet eller sette faktor, noe som vel blir umulig å kontrolere.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du synes jeg blander kortene, men poenget står likefullt..

 

Kan du begrunne hvorfor lyddemperen skal bli forbudt på jaktskyting?

Dette er et unntak fra regelen som er godt begrunnet i mine øyne, og rekylbrems, løpslodd og andre modifikasjoner drar bare sporten lenger unna opprinnelsen.

 

Om det irriterer deg så du om det, men de fleste andre er bare glade for å slippe litt rekyl.

Å sammenligne en 223 og en dempet 6.5 mht rekyl er ikke å blande kortene, men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ja mitt Nei :!: var til deg, helt idiotisk å forby lyddemper, kanskje man heller skulle påby :roll:

 

Det er mulig at jeg er helt på jordet, men min oppfatning av et regelverk for en konkurranse er at alle skal kunne konkurrere på like vilkår?

Alle kan bruke lyddemper, så hva er problemet ?

 

 

Jeg vil bare minne deg om at det er en diskusjon rundt NJFFs regelverk jeg er ute etter.

 

I forhold til regelverket og logisk sett, hvorfor mener du det er idiotisk å forby demperen?

Hvorfor vil du eventuellt påby demper?

 

I forhold til dagens vektgrense innen Jaktskyting vil en demper som regel ta deg over 4,5 kg totalt og derved ikke kunne brukes i jegerklassen. Så alle kan ikke bruke demper uten eventuellt å måtte gå over til sporterklasse.

 

En annen ting, hvordan skal vi stille oss, innenfor regelverket, til en Sjølin rekyldemper/lydmoderator?

Den markedsføres som begge deler. Er den da forbudt eller lovlig å bruke i konkurranse?

Link to comment
Share on other sites

Virker som du kun er ute etter å kverulere og samme hva folk skriver så vrir du på det uansett.

 

Om børsa blir for tung med demper,kan man kutte løp, sette på en lette kikkert e.l. for å komme under vektkravet eller kanskje man heller skulle forandre på vektkravet ?

 

Jeg ikke forby lyddemper fordi mange er avhengige av å bruke det pga nedsatt hørsel, skal de da måtte skyte seg inn på nytt eller anskaffe ny børse ?

Jeg vil ikke påby demper, det var en spøk siden du var opptatt av alle skulle stille likt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mulig du synes jeg blander kortene, men poenget står likefullt..

 

Kan du begrunne hvorfor lyddemperen skal bli forbudt på jaktskyting?

Dette er et unntak fra regelen som er godt begrunnet i mine øyne, og rekylbrems, løpslodd og andre modifikasjoner drar bare sporten lenger unna opprinnelsen.

 

Om det irriterer deg så du om det, men de fleste andre er bare glade for å slippe litt rekyl.

Å sammenligne en 223 og en dempet 6.5 mht rekyl er ikke å blande kortene, men det er min mening.

 

Slapp av, jeg diskuterer og irriterer meg ikke, eller kanskje litt generellt over at jeg synes folk har vanskeligheter med å se mangelen av logikk i regelverket, og at noen tydelig ikke leser hva jeg skriver, slik at jeg må gjenta meg selv hele tiden. Kanskje det skyldes at dere er for opptatt av å forsvare den "hellige demper" fremfor å diskutere regelverket.

 

Altså, det jeg hevder er ulogisk er at regelverket forbyr rekylbrems, kompensatorer og pipevekter samtidig som det tillater demper. Min påstand er at en demper er alle disse tre tingene i ett, og derved er det en logisk brist i regelverket til NJFF.

Du sier du ikke blander kortene, men hvis du leser hva jeg skriver svarte jeg deg på spørsmålet om dempet 6,5 mot 223, hva med en dempet 223? Det svarer du jo ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Rekyldemper = knall forsterker.

Lyddemper = rekyldemper.

 

Dette er jeg helt enig i, logikken er at demperen ikke plager naboen, men det gjør ganske sikkert rekyldemperen.

 

Regelverket kunne sikkert vært forandret på, f.eks kikkertforstørrelse og vekt

Men å forby lyddemper blir for dumt, det er vel du også enig i.

 

Ps bruker ikke demper på jaktfelt selv, da jeg synes børsa blir for fremtung

Link to comment
Share on other sites

Virker som du kun er ute etter å kverulere og samme hva folk skriver så vrir du på det uansett.

 

Om børsa blir for tung med demper,kan man kutte løp, sette på en lette kikkert e.l. for å komme under vektkravet eller kanskje man heller skulle forandre på vektkravet ?

 

Jeg ikke forby lyddemper fordi mange er avhengige av å bruke det pga nedsatt hørsel, skal de da måtte skyte seg inn på nytt eller anskaffe ny børse ?

Jeg vil ikke påby demper, det var en spøk siden du var opptatt av alle skulle stille likt :roll:

 

Kverulantkortet er ofte beleilig å spille det, omtrent som Jokeren i poker :)

 

Hvis du skyter noe jaktfelt selv og følger med her inne har du vel oppdaget at mange strever med å holde vekta på 4,5 kg. Å henge på opp mot 1/2 kg demper i tillegg vil nok utelukke de fleste jaktrifler.

 

Regelverket sier faktisk også at hørselsvern er påbudt under NJFFs konkurranseskyting. Hvorfor da bruke demper i tillegg? Å skyte seg inn med og uten demper er vel en enkel oprasjon så fort du har notert deg antall knepp på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket for jaktskyting revideres hvert 5. år - innværende periode varer til 2009. Ergo, - ønsker man forandring er det smart å ta del i revideringen. :!:

 

Jeg driver jo å reviderer på harde livet jeg Nemi :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rekyldemper = knall forsterker.

Lyddemper = rekyldemper.

 

Dette er jeg helt enig i, logikken er at demperen ikke plager naboen, men det gjør ganske sikkert rekyldemperen.

 

Regelverket kunne sikkert vært forandret på, f.eks kikkertforstørrelse og vekt

Men å forby lyddemper blir for dumt, det er vel du også enig i.

 

Ps bruker ikke demper på jaktfelt selv, da jeg synes børsa blir for fremtung

 

Dette går litt utenom tema, men en Schølin (beklager skrivefeil tidligere) demper lyden 1,5-2 db.

 

Når jeg sier at lyddempere kanskje burde være forbudt i NJFFs jaktskyting er det kun ut i fra slik jeg tolker regelverket. Ikke nødvendigvis min personlige oppfatning av lyddempere, selv om jeg må medgi at jeg langt i fra oppfatter dempere som noen "Guds gave" til jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sende NJFF en mail og be de redegjøre for unntaket for regelen?

 

Jeg skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i, men hver sin irritasjon ;)

 

Hver sin lyst, men jeg trodde jo at det var det dette forumet var til for jeg da, blant annet å diskutere tema som angår skyting og skytesporten direkte.

 

Men når du først går inn på det så virker dette forumet å være mer en møteplass for våpeneiere og utstyrsfantaster med sosialt kontaktbehov, enn et forum for å fremme skyting og skytesport.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen kunne jo bare ha fortsatt under diskusjon rundt jaktfelt http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=31&t=2928&p=25309&e=25309 som arrowmaker tidligere startet. Der var jo lyddemper en tema. Arrowmaker gjorde jo det også der klart hva han mente om lyddemper. Hvorfor fortsetter du ikke bare diskusjonen der ? Ikke nødvendig å starte flere tråder over samme emne.

 

Og i samme slengen. Du føler deg jo fram til at de fleste bruker demper for å dempe rekylen. Fint at du deler følelsene dine med oss andre, men kan du begrunne dette ?

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen kunne jo bare ha fortsatt under diskusjon rundt jaktfelt http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=31&t=2928&p=25309&e=25309 som arrowmaker tidligere startet. Der var jo lyddemper en tema. Arrowmaker gjorde jo det også der klart hva han mente om lyddemper. Hvorfor fortsetter du ikke bare diskusjonen der ? Ikke nødvendig å starte flere tråder over samme emne.

 

Og i samme slengen. Du føler deg jo fram til at de fleste bruker demper for å dempe rekylen. Fint at du deler følelsene dine med oss andre, men kan du begrunne dette ?

 

Dette blir litt tull fra deg. I tråden du henviser til er ikke dempere nevnt med ett ord i åpningsinnlegget mitt. Det kommer senere i tråden, nå har jeg ikke lest igjennom alt så jeg husker ikke, men det ble vel brakt på banen i forhold til vekt.

Hvis du leser første innlegget mitt i denne tråden vil du se at det er en logisk brist i regelverket til NJFF. Dette har jeg prøvd å belyse. Ingen ting annet. Problemet her inne ser ut til å være at folk ikke greier å holde seg til tema som blir tatt opp og det ser jeg ikke som mitt problem.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil jeg skal begrunne. En demper gir fordeler ved minsket rekyl. På direkte spørsmål fra en mente jeg at i forhold til slik reglemanget er utformet, hadde det vært mer naturlig å forby demperen i denne sammenhengen.

 

Jeg har ikke noe imot dempere som sådan, demperen har sin plass på spesialiserte rifler. Jeg kan godt ta en diskusjon om dempere generellt og nytten av disse, men ingen av disse trådene var ment for det formålet.

Link to comment
Share on other sites

I dagens HMS samfunn hadde det vært svært politisk og helsefaglig ukorrekt å forby demper.

På forrige hørseltest spurte frøken sykesøster om jeg skyter. det kunne hun se på den ene grafen, ALLE som skyter har nedsatt en spesiell frekvens :idea:

Jeg selv har våpen med smellforsterker, selfølgelig ikke sunt i lengden.

Link to comment
Share on other sites

I dagens HMS samfunn hadde det vært svært politisk og helsefaglig ukorrekt å forby demper.

På forrige hørseltest spurte frøken sykesøster om jeg skyter. det kunne hun se på den ene grafen, ALLE som skyter har nedsatt en spesiell frekvens :idea:

Jeg selv har våpen med smellforsterker, selfølgelig ikke sunt i lengden.

 

Tenker du da i bane/konkurransesammenheng eller jegersammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig skjønner jeg ikke spørsmålet eller problemstillingen. Hva er det? Å oppnå fordeler? Å kunne se at regelverket fra en vinkling motsier seg selv?

Det blir som å diskutere jeger A eller dress og A.

 

Det er ingen problem å sette sammen ei rifle som ikke lager rekyl i noe grad, og som veier under 4,5. Det er heller ingen problem å gjøre det med ei med demper.

Saken er at mange vil JAKTE (storvilt) med riggen de skyter jaktfelt med, og ser på det som kunkurranse OG trening samtidig.

Jeg har ingen problemer med å skjønne at ikke alle vil lage en egen jaktfeltrigg, og jakte med en annen. Ser heller ingen bakdeler med å skyte uten demper i kalibre som 6BR etc. og kunnkurrere på likefot(fordeler/ulemper) med de med en liten demper og 6,5 el. 308 etc. Fritt valg.

 

Det som er det flotte er at med dagens regler så kan de fleste føle at DERES valg gir fordeler, og har en troen på noe...ja da er alt vel.

 

Til deg som mener at vekta økes med demperens vekt; Du glemmer at de fleste kapper av endel løp, og sist jeg sjekket veide stål litt. I siste JEGER var en test der de gav "økt vekt "og på minste demperen mener jeg det var 85 gram.

 

 

Skulle demper bli forbudt på jaktfelt, ja da blir jeg oppgitt :!: Ser heller at reglene blir enda friere slik at folk kan skyte med det de føler for, som de TROR gir fordeler. Da er jo alle happy...de som ligger i toppen ligger der uansett hva slags begrensinger/muligheter det lages. Det har ikke med utstyr å gjøre, det har med TRENING og interesse å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT, men her er litt nyttig å vite. Det høres ikke så fantastisk ut at en demper lyden med f.eks 3 dB

, men det er faktisk en halvering.

 

ein auke på 3 dB vil seie ein fordobling av lydeffekten. Tilsvarande vil ein reduksjon på 3 dB seie at risikoen for høyrselsskade blir halvert.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...