Jump to content

Swarovski SLC 8x30


Per Jørgen

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en håndkikkert som er lett å bære så jeg gidder å ha den med. Jeg har nå endt opp med Swarovski SLC 8x30 tror jeg. Den har grei størrelse og er en del rimeligere enn Swarovski el og Zeiss Victory i samme str.

 

Noe som har erfaring med Swarovski SLC 8x30 eller ligende? Hvordan er de optiske kvalitetene til Zeiss Conquest i forhold til kikkertene over.

 

Per Jørgen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. SLC er en meget god og robus kikkert til jaktbruk. Hadde en selv for mange år tilbake og angret for at jeg solgte den.

Etter min mening og uttallige kikkerter mener jeg at en kikkkert ikke bør veie mere enn 500gr for at jeg skal gidde å ha den rundt halsen ved aktiv bruk. Har selv en SW 8x32 EL, men mener at SLC er et bedre valg til aktiv jakt. Uansett glimrende opptikk og du kommer ikke til å angre.

Se forøvrig test her: http://www.kikkertspesialisten.no/Custo ... st8x30.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere kikkerter, og favorittene er SLC 8x30 og Zeiss 10x45 RF. SLCen er et utmerket valg. Den er optisk sett helt i toppsjiktet, bedre en Conquest-serien, den er prisgunstig og den er meget kompakt. Dersom du ikke er ute etter avstandsmåler, er dette er en kikkert jeg kan anbefale på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Hei. SLC er en meget god og robus kikkert til jaktbruk. Hadde en selv for mange år tilbake og angret for at jeg solgte den.

Etter min mening og uttallige kikkerter mener jeg at en kikkkert ikke bør veie mere enn 500gr for at jeg skal gidde å ha den rundt halsen ved aktiv bruk. Har selv en SW 8x32 EL, men mener at SLC er et bedre valg til aktiv jakt. Uansett glimrende opptikk og du kommer ikke til å angre.

Se forøvrig test her: http://www.kikkertspesialisten.no/Custo ... st8x30.pdf

 

 

Hvorfor mener du SLC er bedre til praktisk jakt, hva legger du i det?

 

Har bare testet 8,5 x 42 EL tidligere i år dag og natt, og ble imponert over den. Nå kommer det jo en ny EL modell (er kommet). Finner den interessant.

Link to comment
Share on other sites

SLC er en kjempekikkert, må jeg si. Samme gjelder EL,en som jeg kjøpte for noen år siden..

Mulig att Leica har litt kaldere lys og farger sammenlignet med Swarovski og er kanskje bitte litt mere følsomme for motlys..

 

Men jeg liker Swarre forann Leica og da er SLC og EL - kikkertene blandt i aller beste på markedet i min mening!

 

Disse EL-kikkertene er litt bedre ergonomisk sett, føles bedre i hånden/hendene. Litt lettere trur jeg også att di er.

 

Jeg solgte EL-kikkerten min etter ett år (trengte snabbe penger og den var veeeldig kjapp å selge!) og jeg håper att jeg en dag har mulighet å investere i en slik flotters kikkert igjen.

 

/Niclas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Er det noen som har fått testet denne i skikkelig drittvær?Skikkelig regnvær,høy luftfuktighet?Hvordan er den når det blir vann på objektivet,og noen antydning til dugg?

 

Lurer på en slik en,men kjøper ikke hvis jeg ikke føler meg trygg på at den holder mål.

Står mellom den og Zeiss V 8x32 FL,men føler vel at Zeissen er litt i overkant dyr for hva jeg ønsker å legge i håndkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...