Jump to content

Beregning av utgangshastighet for bruk på ballistikkort.


73alfa

Recommended Posts

Det blir forhåpentligvis mulighet for langtholdsskyting innen kort tid (Kongsberg) :)

Men, innen den tid regner jeg ikke med at jeg får gjort annet enn å skyte inn på 200m. Forrige gang jeg var på langtholdsskyting fikk jeg muligheten til å kronografere ammoen, og den gang gav dette ca 835m/s. Dette ver med 147grs kule, og V0 er av produsent oppgitt til 857m/s (jeg har 50cm pipe, og derfor sikkert litt lavere hastighet). Nå har jeg ikke fått tak i denne ammoen igjen, men ammo fra samme produsent med 180grs kule. Denne oppgis til V0=735m/s. Kan jeg da anta at V0 med denne ammoen i mitt våpen vil bli ca 717m/s? (835/857 *735 = 717) og bruke dette i PCB for å beregne ny ballistikktabell?

-eller er jeg helt på bærtur nå?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke helt nøyaktig, men vil sikkert gi et godt resultat... Vet ikke hvor lange hold du skal skyte, men når jeg brukte ballistic programmet til iPod, brukte jeg BC på Norma 150gr, en V0 på gefülen, på Barnaul 145gr fmj, og traff 0.33l brusbokser på førsteskuddet på 200 m... kan ha vært flaks da... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...