Jump to content

N330 Krutt i Ruger New Vaquero Cal 45


martinJ

Recommended Posts

Har just skutt de første skuddene med min nye ruger new Vaquero , de første skuddene var 6,3grn N330 bak ei 250 grn klette blykule, hylsene er Starline.

Fikk langt lavere hastigheter enn oppgitt i tabellen, og lå på mellom 180 og 190m/s, det ble mye sot og uforbrennt krutt med denne ladninga.

Har nå prøvd med henholdsvis 7 og 7,5grn N330 og jeg hadde sistnevnte hastigheter på rundt 230ms (ca 760fps) dette er ca 60ms lavere enn angitt i tabellen til vihtavuori, der testløpet var 1cm lenger enn på min revolver og hylsene oppgitt å være Remington, ble forøvrig mye mindre sot og ikkeno uforbrennt krutt med 7,5grns ladningen.

Noen som vet hvor mye det er "å gå på" med dette kruttet og disse kulene i denne revolveren? eventuellt hvilke hastigheter jeg bør ligge på?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er det du er ute etter? (av type ladninger altså)

330 er et forholdsvis stabilt krutt og revolveren er solid. Jeg bruker 5,8 gr med 320 og 180gr kule, men det er for slappe cowboy ladninger. Skal du ha fin smnell og rekyl uten at det er magnum er det 9-10 gr med N340 som er medisinen.

 

Lavere utgangshastighet kan skyldes tapp av gass mellom tønne og løp.

 

Det virker som om du har startet forsiktig og fornuftig. Du kan nok jobbe deg litt oppover med 330 også (Og rapporter gjerne)

Fra 800fps og oppover er det vel faktisk presisjonen som begynner å bli interessant og ikke det å få maks hastighet.

Lykke til videre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mistenker at du mener 800 fps Hassel :wink:

 

Har desverre ikke noe å dele med rundt 330 akkurat nå, men jeg regner med at Vihtavuori har ladet med standard lengde på sine patroner. Dette sammenholdt med et testløp uten sylindergap, gir lett stor diferanse.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort ytterligere forsøk med n330, resultatene er som følger.

Første forsøøk var med 6,5grn bak 250 grns rnfn fra klette. hastighetene på denne ble målt i meter og lå mellom 160 og 180m, store mengder krutt og sot.

Prøvde så med 7,5grn n330 som er maksladning ifølge vithavuori, denne ble målt i fot, og lå mellom 690 og 760fps, ganske ujevn med andre ord, uforbrennt krutt var vesentlig redusert i forhold til forrige ladning, med det var fortsatt endel gris.

Neste forsøk ble gjort med ladninger fra 7,6 og opptil 8,0grn n330, hastighetene var temmelig ujevne frem til 6,9 g2rn, her lå hastighetene mellom 760 og 780fps, uforbrennt krutt var ytterligere redusert, ved 8,0grn hadde jeg hastigheter mellom 790 og 810 fps, samtlige av ladningene var veid individuelt og COL var på 40,3mm, 250 grns kula fra klette veier ca 245-246grn. Samtlige ladninger er skutt i Ruger new vaquero med 5,5" løp. det er skutt 5skudd med hver ladning over kronografen.

 

OVERNEVNTE DATA BENYTTES PÅ EGET ANSVAR !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppdaterer litt her igjen etter en ny runde på skauen med Vaqueron.

Har prøvd en ny ladning siden sist, denne er kun prøveskutt over kronograf.

Kaliber 45 Long colt

Hylse: Starline

Hette: Fiocchi Large Pistol (må bare få brukt opp disse)

Kule: Klette 250grn LRNFP

C.O.L: 40,25mm

Krutt: 8,3 grn Vihtavuori N330

 

Hastighet (snitt 5 skudd) 830 fps

Våpenet er en New Vaquero (2008 Prod) 5,5".

 

Noe uforbrennt fortsatt, lite soting på hylser.

Rekylen er å beskrive som høyst fornøyelig.

 

OVERNEVNTE DATA BENYTTES PÅ EGET ANSVAR !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke tabellen foran meg, men mener N330 kun er merket som "kåbbåiladning" i Vithavuoris tabell, der er det angitt en maksladning på 7,5grn. Er vel egentlig ganske fornøyd med 8,3 grns ladningen for øyeblikket, lite sot og gris samt fornøyelig rekyl. Regner med jeg kommer til å anskaffe meg noe N340 og også litt mer kuler av forskjellig vekt etterhvert, er egentlig ganske fornøyd med hastigheten på 8,3grn N330 da avvikene er langt mindre enn de var med ladninger på under 8grn.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke på cowboy ladningene men på vanlige data og derved oppgir du ei ladning som er høyere enn trykk standarden for kalberet. I en Ruger med stor ramme er det antagelig trygt, men i svakere konstruksjoner en overladning. Fint om man slipper slike data offentlig gjort.

Link to comment
Share on other sites

Forsto det vel egentlig slik at Cowboy action ladningene i Vihtavuoris tabell er "reduserte" ladninger, og at de andre ladningene er "standardladninger".

Ruger New Vaquero opplyses fra fabrikken å tåle all "standard" fabrikkammunisjon inklusive +p . Med unntak av noe ammunisjon som de kaller Buffalo bore.

Har selv ikke skutt fabrikkammo i min sålangt, men hva er egentlig "standardhastighet" med ei 250grns kule da?

Link to comment
Share on other sites

Det er trykket og ikke hastigheten som er begrensningen. Et hurtig krutt i dette kaliberet vil gi mye høyere trykk på lik hastighet med et tregere (innenfor normal krutt for kaliberet). Du er helt sikkert på +P nivå med din ladning, forutsatt at du har ladet med samme kuletype og patronlengde, som Vihtavuori. Jeg synes derfor ikke slike data skal publisrers uten at det er behørig merket, som sådan. Dersom det er grunner til at din ladning er å anse som trygg i alle standard våpen, bør du dokumentere hvorfor. Husk det finnes en del våpen av adskillig dårligere kvalitet, enn Ruger New Mod Vaquero og tittelen i tråden er generell.

Link to comment
Share on other sites

Tar dette til etteretning, har nå endret trådtittelen.

Ønsker ikke å bidra til noe uheldig med denne tråden, er egentlig bare sugen på info, og har nå delt den infoen jeg har kommet frem til selv.

Blir nok en dunk med N340 rett over påske tenker jeg.

Noen som vet noe om N350 i dette kaliberet? har en liten"skvett" med dette i ladebua også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...