Jump to content

Småviltjakt ut fra Svandalen - Sauda


Tolvsju

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å få meg hytte i Svandalen i Sauda (indre Rogaland).

 

Er det noen som kjenner til jaktmulighetene på fjellet i området ("Etnefjellene")?

 

Rype?

Hare?

Storfugl?

Orrfugl?

 

Hva behøves av jaktkort osv.?

 

Hvordan er forholdene - "vilttettheten"?

Link to comment
Share on other sites

Grunneigerne i svandalen selger egne jaktkort i fjellet rundt skitrekket og over mot Etne. G-sport Sauda selger kort på vegne av Sauda jeger og fiskeforening som disponerer 5 områder i fjellet rundt Sauda. 1 av disse områdene ligger i sammenheng med det kortet for svandalen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel som vanlig på vestlandet bannlyst med jakthund?

 

En får slippe til med hund, men det har liten hensikt da det stort sett er fjellryper som dominerer.

 

Fjellryper (litt liryper lavt), hare og orrfugl er nok det en kan forvente. Er en lokalkjent kan en finne en del fjellryper, hvis ikke kan en gå en hel dag uten å se fjøra.

Det er uansett et flott området med muligheten for flotte opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har også hytte i svandalen , hadde en tur i sommer for å se hvordan det lå ann med fugl.

virker som det er en god del rype og hare :D , også en del orrfugl men forstod det som om grunneigerene hadde fredet denne for øyeblikket. jakt med hund tror jeg er lov fra 25 sept hvis jeg ikke tar helt feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei bur i sauda og har jakta i svandalen er helst fjellrype og hare som du jakter på nutene i svandalen. Orrfugl jakta er fredet der ja. men er bra me rype i svandals fjella. Du kan kjøpe jakt kort på G-sport som nevnt, men du trenger ikke kjøpe jakt kort på sauda jeger og fiske sitt området, vis du skal jakte mot etne, så seller G-sport også et jakt kort som grenser til Etnefjella.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...