Jump to content

Core Lokt - Core Lokt Ultra?


*OK*

Recommended Posts

Så Jørund Liens artikkel om kuler 30-06 i Jakt, og bestilte sporenstrekt 150grns core lokt til lading for rådyrjakt, siden de virket både billige & bra. (selv om jeg har .308)

 

Men nå ser jeg jo at forskjellen på de jeg bestilte/fikk og de som står omtalt er "Ultra". Mine er "Core-Lokt", mens artikkelen omtaler "CoreLokt Ultra".

 

Er dette total fadese? Bør jeg holde meg til blinkskyting?

 

** OK **

Link to comment
Share on other sites

Har selv testet den bondede Core locten,altså ultra utgaven i 6,5 - 30 - 338 kaliber. Etter det jeg har funnet ut er den Amerikanerenes Oryx. Den holder ok sammen i de testmediene jeg har brukt, og er sånn jeg ser det en ok jaktkule.

 

Den "gamle" core lockten vil jeg se på som en helt ordinær jaktkule på nivå med Sierra Gameking, Hornady Interlock osv.

Med andre ord, du får sikkert livet av det du skyter på, men det kan muligens bli litt søl, og høyst sannsynligvis ikke gjennomskyting på storvillt over rådyrs størrelse.

Link to comment
Share on other sites

For å ta det siste først; CoreLokt er ikkje den beste jaktkula på markedet, kan du seie. Eg brukar den til trening både i 6.5-kaliber og .30-kaliber. Det fine med den er at den er billeg, og heilt grei presisjonsmessig i mine våpen. CLU er ei lodda kule som er av dei betre du får. Jaktar med den i 6.5x55 og .260. Jaktlaget mitt brukar omtrent berre den i .308 og 30-06, ferdiglada.

 

Til rådyrjakt trur eg du kan bruke CoreLokten med godt samvit

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei, Core-Lokt av standard typen har aldri fått særs god omtale av "superkuleentusiastane". Eg har skote hjort med kula i 7x57R med 140 grains kule. Finns neppe meir effektiv kule, og gjennomskyting var heilt grei på middels store dyr. Litt øydelagt kjøt kanskje, men kula er betre enn mange vil ha det til. Eg har og testa den i katalogar, og i 7mm og 6,5/308 gjev den fin inntrenging. I 300 win mag er inntrenginga dårlegare (4 kat.), men eg trur neppe korkje hjort eller elg ville overlevd noko slikt. Har og sett den i bruk på rådyr, med knall og fall og gjennomskyting med moderat kjøtøydeleggjing. Dette var med 6,5/308 og 140 grains kule.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...