Jump to content

Dillon= God smurning!


Niak

Recommended Posts

Satt en kveld og strevde med noen tilårskommende Raufoss-plukk-hylser som jeg skulle helpresse max. for å ha noen shoot-and-throw-hylser i disse løssnø-tider. Har de siste årene brukt RCBS sitt vannløselige hylsefett på ei smørepute. Men uansett hvor godt disse ble smurt så gikk pressinga ganske trægt. Kunne selvfølgelig ofret litt Imperial Wax som gir minimal friksjon, men syntes det var litt mye "jobb" å smøre hver enkelt hylse.

Så fikk jeg se på den lokale kiosken her ei pen lita spraykanne: D.C.L. =Dillon Case Lubricant. Spray på og rist løs, lød instruksjonen. Tja hvorfor ikke prøve? Var straks tom for RCBS-luben anyway. Ei flaske (DCL) kostet en snau hundrelapp og burde holde veldig lenge. (Står ikke oppgitt volum, 2-3dl?)

Fant fram resten av de gjenstridige Raufoss-hylsene, og en passende plastboks å ha dem i. Et-par spray og Rock'nRoll. Ventet som anvist noen minutter, ei lita ny risting og voila: jevnt og fint smurte hylser. Og best av alt, nå gikk pressinga som en lek! Virkelig en positiv overraskelse, og forbasket lettvint! Virker ikke som den er vanskelig å fjerne heller.

Ser innholdet er Lanolin og isopropyl alkahol, sau lagt på sprit med andre ord. Men bare det funker så...

Farvel gamle smørebrett! Kommer ikke til å savne deg! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å helpresse for litt siden da jeg fikk min andre halvauto i .223 rem. Gikk til innkjøp av smørepute og lube, men ble lettere deprimert når jeg la merke til hvor mye tid dette tar.

 

Løsningen for meg ble RCBS smøredie. Det er digg å helpresse hylser like fort som du halspresser. Det eneste minuset er en ekstra runde i hylsevibratoren, men med automatisk timer på den så tar det ikke så mye energi fra min side.

 

Dillion spray hørtes også ut som en god løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...