Jump to content

Hvordan får vi hunden vi vil ha?


ammy

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Vi er helt nye p?orumet, og f? en kjempeforfriskning iom. at vi tidligere har surret rundt p?anis (til vi ble frustrerte og ga opp der). F? at det var mest folk som ser p?unden som et menneske og ikke har noen form for "tro" p?ederskap og dominans i hund/menneske-relasjonen. S?a ble vi lei, siden vi begge synes dette er en stor del av hundene.

 

Ble tipset om dette forumet av noen fra et annet forum som kanskje ikke er spesielt aktivt, men mente at her var det litt mer liv :) Har ikke rukket ?ikke s?ye rundt her enda, men h?r at vi ikke tr?er i salaten n?hehe.

 

Det har v? ganske vanskelig for oss ?ors??inne frem til riktige metoder n?det gjelder det meste. En sier en ting, og en annen idiot sier en annen. N?ar vi v? meninger om det meste, men det er ikke lett ?ruke m?stemme, korrigere hunden og nappe i b?et, n?vi f? at alle beglor oss fordi ingen "tror p?uot; lederskap lenger. Canis har vel stor skyld i det, igrunn.

 

Vi har fors?"snill-metoden" p?enne, som klikker-trening og slikt, og det fungerer n?det kommer til triks og slike ting. Men n?det kommer til ??ent i b?et, eller f?enne til ?kke v? hysterisk interessert i andre hunder n?vi g?tur, har dette v? helt umulig. Hun er n?2 m?der gammel, og vi har pr?med godbiter fra hun var s? 5 mnd. for ?istrahere henne n?hunder g?forbi. Hun viser ingen forbedring p?et omr?t, og vi vet ikke helt hva vi skal gj? Vi vet vi m?obbe med ?? mer selvsikre og slappe av n?vi m? en annen hund, men vi f? liksom at vi har tapt litt her. Hva gj?i og hvordan?

 

Hun har ikke f? lekt med mange andre hunder, dog hun har hatt en kjempegod hundekompis som desverre flyttet etter en kort periode. Hun f?av og til leke med hunder n?hundeeieren ikke er en idiot som gjerne lar dem m? nese til nese med stramme b? ("hun f?desverre ikke hilse om hun ikke roer ned f?" funker ikke hos den m?de hundeeieren).

 

Men hun er ikke s?od p?undespr?t for ?i det slik. Hun virker veldig usikker p?n m?, selv om hun drar mot den andre hunden og bjeffer om den bjeffer, og knurrer om den knurrer. Hun speiler som regel bare den andre hundens oppf?l.

 

Hun er heller ikke s?od p? komme tilbake n?vi roper, og er det en distraksjon kommer hun nesten definitivt ikke tilbake.

 

Er det noen som har noen tips til oss?

 

Vi g?tur hver dag, og har ogs?redem? til de gangene vi ikke f?g? s?ye. Hun l? mye fri der det er mulighet for det, og vi finner p?ye g?ammen. I vinter har vi lekt mye i sn? kan du si :) Med b? godbit-s?g bare rein "sv?ng", hehe.

 

Et annet problem er n?vi m?a henne med og hun m?ente utenfor butikken. Der er det bjeffing n?vi forsvinner, og bjeffing n?vi returnerer. Men ikke i mellomtiden. Har pr??ive godbiter som distraherer henne nok, og da spiser hun dem istedenfor ?onse veldig p?ss. Er dette noe ?ortsette med? Alts?kommer vi til ?lippe ?aste godbiter en vakker dag?

 

H?r noen har noen formeninger om dette (det er da et forum, s?et regner jeg med dere har:)

 

N?det kommer til ??ent s?ar vi pr?napping til siden. Det fungerer delvis, men vi m?iksom g?g nappe hele tiden, selv om hun g?mindre p?a. Og n?il vi ikke mer pga. vi jo ikke vil at hun skal f?oen nakkeskader, s?et er jo enda et dilemma. Har ogs?ors??toppe n?hun drar, og vente p?yekontakt. Ogs?ors??? motsatt retning, men hun virrer rundt som en gal og vi g?omtrent i en liten sirkel fordi hun ikke f?r med.

 

Kjente meg litt frustrert n?er ikke lett ?kke v? den f? leder nei, hehe. Vi ser av og til en hund som g?rett ved sin eier og ikke enser oss. HVA gj?e som ikke vi vet om? Er det noen som vil dele "oppskriften"?

 

TIL SIST! Kan noen foresl?undeskole i oslo? VI har h?om og var interesserte i Nordenstam men det ble dumt da det ikke var mer enn ett kurs i Oslo ? Er det noen andre som t? ta det lengere enn godbit og klikker?

 

Hilsen et par noobs!

Link to comment
Share on other sites

hos mange hunder fungerer positiv forsterknings metoden mens noen bikkjer m?an ta i nakkeskinnet..

det virker for meg som om dere kanskje gir opp for tidlig (ikke jobber med hunden til dere oppn??et resultat)

det jeg vil annbefale dere er ??bsolutt ikke bruke norsk hundeskole da disse etter min mening er fullstendig p??ur, pris/kvalitet disse bruker ikke tilstrekkelig tid p?nkelte kurdeltakere og favoriserer bikkjer. (om noen tilhengere av de skulle v? uenig i det jeg sier s??eg meddele at det driter jeg i. norsk hundeskole er en gjeng wannabees og intet annet.) det beste for dere ville v? og snakket med en hundeklubb.(bes?e enkelte og se hva de f?til, suger bikkjene deres i lydighet er det feil klubb. finn den der du blir positivt mottatt og man ser at de trener logisk med bikkjene og ikke i et totalt kaos. en god pekepinn er n?den som m? deg hilser p?eg uten og ta blikkkontakt med hunden. da vet du at denne personen ikke er helt inkompetent) hundeklubben du bes? trenger absolutt ikke v? spesielt for din rase. mange er meget behjelpelige med og hjelpe folk uansett rase, hvis ikke er det bare idioter om de nekter og hjelpe deg bare for at bikkja ikke er av deres rase.. rasister alts?g det liker vi d?ig. men det finnes idioter overalt. personlig vil jeg annbefale norsk sj?rhundklubb da disse trener mye lydighet. eller en eller annen gjeterhundklubb.

 

NB: n?du kaster godbiter til hunden n?den bjeffer utenfor butikken bel?r du bjeffingen og dette vil bare bli v?e.

 

 

n?dere m? folk med hund skal dere ikke la hunden deres vise interesse for den andre hunden, gir dere godbit bel?r dere adferden. pr?eller og kakke borti hunden med foten for ?ryte fokus p?en m?de hunden, nytter ikke dette stopper du bare og beordrer hunden til ?itte pent til den med den andre hunden har passert s??du videre. har fortsatt hunden din fokus p?en andre hunden n?den sitter skal du bryte fokus da dette er negativt. (hunden din kan se p?en andre hunden om hunden din sitter rolig men om den strekker ?e er dette tegn p?terk fokus og m?kke forekomme)

 

 

s?oen sp?? hvilken hunderase har dere?

og hvilke konkrete problemer har dere? (ikke som i lydighet men f,eks bjeffing, hopping, biting)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, og tusen takk! :)

 

Vel, hun er blanding av f?nde raser if? de vi fikk henne av som valp: sch?r, border collie, husky, dunker, buhund. Og s?ror vi at hun har greyhound i seg, da hun ligner veldig i ansiktet. Merkelig blanding, for hun er faktisk ganske liten og veier ikke mer enn ca 15 kg (!). I h?n er hun vel som en bullterrier, men slank og liten ellers. Man skulle ikke tro hun kunne dra noe s?ig, men hun er virkelig en fighter p??et, alts?og det t?r p?kulderen (jeg har hatt skulderbetennelse f?g det har jeg ikke lyst p?gjen, s?et er spesielt viktig for oss ??enne til ??ent).

 

ammy2.jpg

Link to comment
Share on other sites

hos mange hunder fungerer positiv forsterknings metoden mens noen bikkjer m?an ta i nakkeskinnet..

det virker for meg som om dere kanskje gir opp for tidlig (ikke jobber med hunden til dere oppn??et resultat)

det jeg vil annbefale dere er ??bsolutt ikke bruke norsk hundeskole da disse etter min mening er fullstendig p??ur, pris/kvalitet disse bruker ikke tilstrekkelig tid p?nkelte kurdeltakere og favoriserer bikkjer. (om noen tilhengere av de skulle v? uenig i det jeg sier s??eg meddele at det driter jeg i. norsk hundeskole er en gjeng wannabees og intet annet.) det beste for dere ville v? og snakket med en hundeklubb.(bes?e enkelte og se hva de f?til, suger bikkjene deres i lydighet er det feil klubb. finn den der du blir positivt mottatt og man ser at de trener logisk med bikkjene og ikke i et totalt kaos. en god pekepinn er n?den som m? deg hilser p?eg uten og ta blikkkontakt med hunden. da vet du at denne personen ikke er helt inkompetent) hundeklubben du bes? trenger absolutt ikke v? spesielt for din rase. mange er meget behjelpelige med og hjelpe folk uansett rase, hvis ikke er det bare idioter om de nekter og hjelpe deg bare for at bikkja ikke er av deres rase.. rasister alts?g det liker vi d?ig. men det finnes idioter overalt. personlig vil jeg annbefale norsk sj?rhundklubb da disse trener mye lydighet. eller en eller annen gjeterhundklubb.

 

NB: n?du kaster godbiter til hunden n?den bjeffer utenfor butikken bel?r du bjeffingen og dette vil bare bli v?e.

 

 

Hei! Takk for god info og masse tips!

 

Huffda, norsk hundeskole var faktisk den ene som virket ?a litt annet enn type klikker og p?-trening og virket som v?eneste l?ng. Men det virket jo ikke helt superdupert heller akkurat. Nordenstam h?s bra ut, men vanskelig n?det er bare ett kurs, og vi ikke orker ?rive ?eise rundt og har heller ikke r?til det for tiden. Og vi vil jo p?urs s?nart som mulig, ogs?rdi vi ?er at hun skal f?? med andre hunder s?un ikke blir helt hunde-d?

Ang. norsk sj?rhundklubb og andre klubber, jeg trodde disse kun var for rasene, men vi kan alts?ors???oe slags kurs der? Har bare h?om vanlige kurs, og ikke at klubber fungerer p?en m?n. Har hele tiden tenkt at vi var veldig begrenset fordi vi har blandingshund.

 

 

PS: Vi kaster godbit kun F? hunden engang f?mulighet til ?age noen som helst lyd, og kaster ned godbiter F? vi g? P?ei tilbake fors? jeg f?ennes fokus p?odbitene og kaster dem kun om hun ikke lager en lyd, f?i rekker ?omme frem. Er det fortsatt en d?ig ide, eller kan vi bruke det?

 

S?lutselig at du hadde enda mer jeg ikke fikk svart p?

 

Kan ogs?eddele at vi bruker av og til ?ndre metode, og ?akke borti n?en annen hund kommer forbi, men det fungerer ikke. Vi kan f?enne til ?itte, men m?ok presse henne ned i et sitt. Hun vil da strekke b? ? og hode og kropp selv om hun sitter. Hun har et enormt fokus p?en andre hunden. Vi f?nemlig aldri til ?ryte dette fokuset! Det er det som er s?... frustrerende. Vi kan legge henne ned p?iden i et fors?? f?enne mindre fokusert, men hun vil fortsatt ignorere oss omtrent helt og ?og hode vil strekkes mot denne hunden. HVORDAN bryter vi fokuset?

 

(forresten: slutter n?middelbart med ?i godbiter n?hunder kommer forbi, nok en uvane vi har tatt med og ikke helt skj?at er feil, men det er jo veldig logisk som du sier).

 

Hun bjeffer mot andre hunder ogs?Men hun har aldri bitt oss eller bitt en annen hund, hun er faktisk veldig glad n?hun leker med en annen hund som er p?a samme niv?om henne. Da storkoser hun seg. Er hunden roligere s?lapper hun av. Er den for intens kan hun bli litt sm?dd. Er den mindre dominant enn henne s?ar hun over men driver ikke med biting og s?, hun er veldig grei n?hun f? f?leke med en hund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

g?ent trener du men ?toppe n?hunden drar og vent til hunden sitter og tar blikkkontakt (uansett om du m?t? 20 minutter) deretter pr? du og g? slit gjerne ut hunden litt f?u begynner og trene.

skryt n?hunden g?pent og ikke ha stramt b? til hunden, (b?et skal ideelt v? slakt)

og sett av s?ye tid du kan hv?dag til og trene g?ot.. da kommer det etterhv?.

 

v?gjerne bestemt med hunden men ikke sint. hunden l?r raskere om du er en stabil leder som ikke n?..

ki korte og greie beskjeder til hunden. man trenger ikke r? i b?et, et lite napp er nokk..

Link to comment
Share on other sites

?p? om hjelp hos alle hundeklubber er lov.

?elde seg p?are ETT kurs er bedre en ingen. sp?rundt etter "nybegynnerkurs"

jeg selv bruker bare godbiter n?hunden har v? fantastisk flink og ikke hele tiden, da mister hunden interessen for dette.. gi heller hunden litt kos f?u forlater den og drit i om den bjeffer etter deg. den SKAL akseptere at du er sjef og gj?et du vil og hunden skal vite at du kommer tilbake. ikke overdriv kosen n?du kommer tilbake til hunden bare plukk l??et og begynn og g?jemmover. mel?ng om hunden er stille n?du kommer tilbake er ok men ikke om den bjeffer. m?unden og ta l??et n?den f? er stille.. er mye bjeff i blandingen din men absolutt mulig og gj?noe med da den bare er ?t gammel. den er sikkert i idiotalderen s?itt tullete vil nokk hunden v? en stund. noen er det og noen ikke..

 

sier ikke at dere ikke skal bruke norsk hundeskole men anbefaler de absolutt ikke.. da de er svindyre..

du kan jo annonsere etter hjelp i lokalavisen. er mange private hundetrenere i oslo, og de seri?tar ikke betalt for ?jelpe deg i starten. vil noen ha betalt er det bare svindel..

 

n?det gjelder andre hunder er sosialisering MEGET viktig...

Link to comment
Share on other sites

g?ent trener du men ?toppe n?hunden drar og vent til hunden sitter og tar blikkkontakt (uansett om du m?t? 20 minutter) deretter pr? du og g? slit gjerne ut hunden litt f?u begynner og trene.

skryt n?hunden g?pent og ikke ha stramt b? til hunden, (b?et skal ideelt v? slakt)

og sett av s?ye tid du kan hv?dag til og trene g?ot.. da kommer det etterhv?.

 

v?gjerne bestemt med hunden men ikke sint. hunden l?r raskere om du er en stabil leder som ikke n?..

ki korte og greie beskjeder til hunden. man trenger ikke r? i b?et, et lite napp er nokk..

 

 

Vi holder p?ed ?rene litt fot (da med godbit, vi har nettopp begynt). I et h?om ??ukt med dette, tenkte det kunne hjelpe. Det er bare det at ute er hun s?ryktelig fokusert p?ndre ting, det er derfor det er vanskelig. Vi kan fors?mer med dette med ?toppe og vente p?yekontakt. Hvor lenge skal hun se p?ss for ??ov til ??idere, tro? Er det nok med bare et tiendedels sekund eller skal hun fokusere? Det siste virker mer logisk, men det er s?ange sp??.!

Link to comment
Share on other sites

hvis hun er s?vrig med andre hunder annbefaler jeg deg og alliere deg med noen med rolig hund som du kan m?mange ganger til hun forst?at hun ikke skal vise interesse.

du m?elv som leder vise at de du m? ikke er av interesse, bruk kort b? og g? fast hastighet vil hunden absolutt strekke mot den andre skal du bare g?ed hunden p?lep.. den skal forst?t det er du som leder som bestemmer om den f?hilse eller ikke. men du som leder skal alltid hilse f?.. og da er det viktig at det er du som er leder og ikke hunden da kan du raskt oppleve at hunden din anngriper den andre hunden.. tren p?ette med noen du kjenner med hund som kjenner din hund.

Link to comment
Share on other sites

?p? om hjelp hos alle hundeklubber er lov.

?elde seg p?are ETT kurs er bedre en ingen. sp?rundt etter "nybegynnerkurs"

jeg selv bruker bare godbiter n?hunden har v? fantastisk flink og ikke hele tiden, da mister hunden interessen for dette.. gi heller hunden litt kos f?u forlater den og drit i om den bjeffer etter deg. den SKAL akseptere at du er sjef og gj?et du vil og hunden skal vite at du kommer tilbake. ikke overdriv kosen n?du kommer tilbake til hunden bare plukk l??et og begynn og g?jemmover. mel?ng om hunden er stille n?du kommer tilbake er ok men ikke om den bjeffer. m?unden og ta l??et n?den f? er stille.. er mye bjeff i blandingen din men absolutt mulig og gj?noe med da den bare er ?t gammel. den er sikkert i idiotalderen s?itt tullete vil nokk hunden v? en stund. noen er det og noen ikke..

 

sier ikke at dere ikke skal bruke norsk hundeskole men anbefaler de absolutt ikke.. da de er svindyre..

du kan jo annonsere etter hjelp i lokalavisen. er mange private hundetrenere i oslo, og de seri?tar ikke betalt for ?jelpe deg i starten. vil noen ha betalt er det bare svindel..

 

n?det gjelder andre hunder er sosialisering MEGET viktig...

 

Da gj?i absolutt det (hundeklubb!) Og vi skal pr?det du sa utenfor butikken. Haha. Det vil nok gi oss en liten confidence-boost ?are "drite" i det, s?et har kanskje noe for seg ?enke slik. Det er jo vi som bestemmer og det m?en f?ov til ?kj?. Hun bjeffer for?g ingenting annet enn n?det er en annen hund som g?forbi, det skal v? sagt. S?et er noe med andre hunder som gj?enne helt tullete. Hun tror til og med at trillekofferter er hunder, hahaha.

 

M?are si tusen hjertelig takk for hjelpen s?angt, vi setter virkelig pris p?et. Vi fikk jo aldri noen skikkelig hjelp p?ndre steder (f?vel la v? ?evne navn igjen), det blir for dumt. "?stakkars hund, den kommer nok til ?li helt ?agt av dere, hvis den ikke blir det er dere svinheldige". osv. Blir jo helt paranoid av s?. Er det rart man f?ustabil hund med s?e forum-meldinger? :S

Link to comment
Share on other sites

hvis hun er s?vrig med andre hunder annbefaler jeg deg og alliere deg med noen med rolig hund som du kan m?mange ganger til hun forst?at hun ikke skal vise interesse.

du m?elv som leder vise at de du m? ikke er av interesse, bruk kort b? og g? fast hastighet vil hunden absolutt strekke mot den andre skal du bare g?ed hunden p?lep.. den skal forst?t det er du som leder som bestemmer om den f?hilse eller ikke. men du som leder skal alltid hilse f?.. og da er det viktig at det er du som er leder og ikke hunden da kan du raskt oppleve at hunden din anngriper den andre hunden.. tren p?ette med noen du kjenner med hund som kjenner din hund.

 

 

Vi KJENTE noen med en slik hund, men hun har flyttet fire timer unna... :S Synd ?i det, men vi kjenner ikke engang noen med hund. St? Har tenkt p?et selv, men vet ikke helt hvem som ville stolt p? l? bort hunden til et par random jenter.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vi holder p?ed ?rene litt fot (da med godbit, vi har nettopp begynt). I et h?om ??ukt med dette, tenkte det kunne hjelpe. Det er bare det at ute er hun s?ryktelig fokusert p?ndre ting, det er derfor det er vanskelig. Vi kan fors?mer med dette med ?toppe og vente p?yekontakt. Hvor lenge skal hun se p?ss for ??ov til ??idere, tro? Er det nok med bare et tiendedels sekund eller skal hun fokusere? Det siste virker mer logisk, men det er s?ange sp??.!

 

g?traks hunden tar kontakt n?hunden har l? hva den skal gj?er det p?ide og l? at det er du som bestemmer fortsatt og lar hunden ta kontakt flere ganger f?u fortsetter eventuelt bare stopp og vent uten og se p?ikkja, bare bruk tiden din (ta en r?om du r?r og overse bikkja) den skal ikke hoppe det er fy den skal st?ller sitte pent p?iden av deg (vinterstid m?u ha dekken p?unden din om det er kalt ute da mye stillstand vil f?til at bikkja fryser) og bare g??du er ferdig og r?/se p?ugler.

 

at hunden bjeffer p?rillekofferter kan v? usikkerhet, igjenn sosialisering. ta med hunden til gardermoen og sitt p?n benk der det er litt stille og gradvis flytt deg nermere folketrafikken etterhvert som hunden blir fortrolig.

 

og regel nr 1: du skal ALDRI tr? hunden din... tr?er du den p?alen skal du bare overse den, kl?n gjerne bak ?e for ?ise at du ikke er sint. prat alltid med n?al og rolig stemme til hunden.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi KJENTE noen med en slik hund, men hun har flyttet fire timer unna... :S Synd ?i det, men vi kjenner ikke engang noen med hund. St? Har tenkt p?et selv, men vet ikke helt hvem som ville stolt p? l? bort hunden til et par random jenter.

 

 

er nok vanskelig ??? hund men sikkert mulig og l? en hund med eier...

 

?es?en hundeklubb er uannsett det lureste og gj?s? p?kutten...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vi holder p?ed ?rene litt fot (da med godbit, vi har nettopp begynt). I et h?om ??ukt med dette, tenkte det kunne hjelpe. Det er bare det at ute er hun s?ryktelig fokusert p?ndre ting, det er derfor det er vanskelig. Vi kan fors?mer med dette med ?toppe og vente p?yekontakt. Hvor lenge skal hun se p?ss for ??ov til ??idere, tro? Er det nok med bare et tiendedels sekund eller skal hun fokusere? Det siste virker mer logisk, men det er s?ange sp??.!

 

g?traks hunden tar kontakt n?hunden har l? hva den skal gj?er det p?ide og l? at det er du som bestemmer fortsatt og lar hunden ta kontakt flere ganger f?u fortsetter eventuelt bare stopp og vent uten og se p?ikkja, bare bruk tiden din (ta en r?om du r?r og overse bikkja) den skal ikke hoppe det er fy den skal st?ller sitte pent p?iden av deg (vinterstid m?u ha dekken p?unden din om det er kalt ute da mye stillstand vil f?til at bikkja fryser) og bare g??du er ferdig og r?/se p?ugler.

 

at hunden bjeffer p?rillekofferter kan v? usikkerhet, igjenn sosialisering. ta med hunden til gardermoen og sitt p?n benk der det er litt stille og gradvis flytt deg nermere folketrafikken etterhvert som hunden blir fortrolig.

 

og regel nr 1: du skal ALDRI tr? hunden din... tr?er du den p?alen skal du bare overse den, kl?n gjerne bak ?e for ?ise at du ikke er sint. prat alltid med n?al og rolig stemme til hunden.

 

Hehe nice. Vi f?gj?dette.

 

Vi tr?r aldri hunden, og vi har tr?a henne p??e og halen flere ganger enn jeg kan huske, hehe. Vi har v? veldig opptatt av ?kke forsterke s?, s?i gj?ldri det. Tror forresten det med trillekofferter er at hun tror det er en hund (h?taket er langt og ser ut som et b?, med en klump nederst = HUND!!). Hun bjeffer ikke p?em da, for n?de kommer n?e nok s?er hun hva det er og ignorerer det helt. Hun har v? med p?et aller meste og er med p?og, trikk, i bil, til rare steder, i masse sn?ader og hele den pakka der. Det er bare dette med hundene.. Vi var veldig n?med ??enne med p?lt, men hunder har hun _alltid_ v? overinteressert i hunder, aldri n?al eller normal som en annen hund som vil hilse. Det ble bare verre med tiden, men s? var hun fra vi fikk henne (fryktelig overinteressert og fokusert p?ndre hunder).

 

Vi hadde ei som hjalp oss med trening en stund, men det var mer ei venninne enn en trener s?et ble ikke mer enn noen f?anger at vi faktisk trente desverre. Vi ville jo ikke presse oss p?ed treningen. Og da hadde hun ikke kommet s?angt som ?jeffe p?ndre hunder s?i br?ss ikke s?ye med det.

 

Og ja, herved skal vi f?ontaktet en hundeklubb eller flere! Takk for tipset, vi ante ikke at det gikk an engang.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Skj?r du har endel problemer med hunden din. Men, data er ikke det store grunnlaget ?ressere hund p?Finn noen som kan se dere og problemene dere har. Ingen er s?ode at de kan instruere uten og ha sett dere. Det er lett ?i gode r? men det er ikke sikkert det r?t /r?ne passer for deg og din hund. Og da er det enkelt for deg ?lande sammen ting du har h?. Det finnes mange gode hundeskoler i Oslo. Og er du villig til ?j?litt, s?r mulighetene mange. Nordenstam er bra, det samme er ogs?erje ?tli.

Jeg er instrukt?elv, men liker ikke ?i mange gode r?uten ?ite hvor problemet ligger. Derfor er det viktig ?e hunden og eieren sammen.

Lykke til, h?r du f?den hjelpen du beh?! :D

Link to comment
Share on other sites

Hunden din er ung enn?og jeg kjenner igjen mange av faktene med min egen hund. En del av det er vanskelig ?lukke av uten ?ruke MYE tid, men det kan absolutt bli bedre. :)

 

Jeg trente (og trener fortsatt) min hund p? g?ent i b? ved ?ose n?han g?pent, og nappe litt i koblet og advare han n?han legger seg p?Innimellom f?han strekke ut hele koblets lengde, men bare etter ?a g? pent et stykke og ikke v? fokusert p?yktestolpen der framme.

 

Hvis man lar bikkja f?ele koblets lengde n?den har g? med stramt b? s?il den tro at den f?bel?nga (hele koblets lengde og lyktestolpen) fordi den la seg p?g ville fram.

 

Jeg har ogs?unden bundet utenfor butikken, men har aldri gitt godbit der. Jeg knyter han fast og gir beskjed om ?li der. Jeg knyter han bak hj?t for butikkinngangen slik at han ikke st?midt i trafikken ut og inn. Det er vel heller ikke lov, etter hundeloven tror jeg.

 

Jeg har slutta ?a bikkja hilse p?remmede hunder langs veien, ogs?ordi han har f? nesemidd et par ganger, og det g?endel kennelhoste i omr?t her. Han er n?litt flinkere til ?kke ville storme fram mot den andre hunden, men pistrer og logrer og er veldig interessert. Jeg ignorerer den andre hunden og g?bare rett fram uten ??

 

Hunden skal heller ikke v? f? ut og inn av d?n?man g?tur. Det er sjefen (du) som skal gj?det, og du befester lederskapet ved ??? gjennom d?

 

Som Tispa sier; det er vanskelig og kanskje feil ?i r?uten ?a sett hunden i aksjon, s?eg ville i ditt tilfelle absolutt sosialisert hunden med andre hunder og folk.

 

Lykke til, hun blir nok bedre med alderen ogs?:)

 

PS: Om det koster noen kroner hos en instrukt?undeskole s?er jeg ikke noe galt i det. Jeg forventer ikke at dyktige hundefolk skal stille opp gratis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...