Jump to content

Hvilken necksizer til 338LM?


Jäger

Recommended Posts

Hei!

 

Hvilken necksizer bruker dere som lader til 338LM, hvis dere necker da....?

 

Jeg begynner å lade 338LM nå og har kjøpt Forster Sizer og kuleisetter, men ville også ha en necksizer, men det var ikke så lett å få tak i.

Jeg ringte litt rundt og den eneste jeg fikk tak i var en fra Hornady.

Husker ikke i farten om jeg fikk den fra KH Precision eller Hjemmelading.no, men spiller ingen rolle, god service begge steder.

 

På dien står det ".338 MAG neck die", men den kan da umulig være beregnet på Lapua'n selv om den er stor nok til hylsekroppen.

 

På bilde ser dere hvordan den ser ut ferdig innstilt til å presse 3/4 av halsen og støte ut hetta.

 

 

t7gxmq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tilsvarende die i kaliber 6,5. Selve halsen blir nok riktig, men vær obs på om skuldra butter eller ikke. Denne er antakelig mest tiltenkt .338 WinMag vil jeg tro.

Jeg necker 6,5x55, 6,5-06, 6,5/284, og 6,5x55AI med dien jeg, og det funker greit hvis man er obs på skuldra. :wink:

 

En annen ting med disse diene, er at de IKKE har styring på hylsa samtidig som halsen presses, så rent teoretisk så kan de lage skjeve halser. Men det har ikke skjedd hos meg ennå i allefall. Smør godt inn i hylsene så drar det seg ikke skjevt så lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...