Jump to content

N32C i 300/221


ATK

Recommended Posts

Jeg har sett litt på N32C også kalt "TinStar" fra Vihtavouri. N32C skulle ha lavere tetthet og dermed gi bedre fylling av store hylser som 45 Long Colt og andre kalibre som startet opp som svartkrutthylser. Bruksområdet små kruttladninger i riflehylser var det jeg hadde lyst å teste. Litt måling og veiing gav meg et forhold 1.57x volum i forhold til N340 fra Vihtavouri. N32C tar altså 1.57 ganger så stor plass som N340. Forskjellen er ikke enorm med tanke på de små kruttladningene vi bruker i subsonic ladninger i rifle.

Selv bruker jeg en ombygd Remington LTR med et 300/221 løp til subsonic rifleskyting.

For¨å se på hastigheter og presisjon med N32C valgte jeg å lade til 300/221 og sammenligne med N340. Jeg brukte samme ladevekt for begge kruttene, 5gr. Kula jeg bruker til testing er en 150 gr flatneset kobberbelagt blykule fra Trond Alvestad. Jeg har litt trøbbel med å få mantlede kuler til å stabilisere, derfor bruker jeg blykula.

 

For å finne hvilke hylser jeg skal bruke til kaliberet har jeg formet om 25 stk hver av WW og Lake City 223 hylser. Jeg tester fremdeles etter 6 omladninger.

 

N340 hastigheter:

WW hylser;966-1004-976-976-979(f/s), L.C. hylser;997-981-981-1010-982(f/s)

 

N32C hastigheter:

WW hylser;941-913-930-944-925(f/s), L.C. hylser; 934-947-919-909-876(f/s)

 

Etter å ha testet med begge kruttene ser vi at N340 gir litt høyere hastigheter. Presisjon er grei og ganske lik for begge krutt. N32C lukter brent bacon etter skudd, N340 lukter som N340 pleier å gjøre.

 

Siden det er så lite forskjell mellom de to kruttene vil jeg fortsette å bruke N340 til 300/221 fordi jeg ikke vil ha for mange krutt å forholde meg til. Jeg bruker det til 38 spec, 9mm og 45 også så jeg kjøper det i store dunker.

 

Tinstar er ikke så lett tilgjengelig så det kan Cowboy Action skyttere få ha i fred.

 

En digresjon; jeg lurer på om mantlede kuler ikke blir presset sammen under akselerasjon og dermed ikke passer fullt ut i løpet når vi bruker små kruttladninger. Jeg får ok presisjon med samme mantlede kuler i høyere hastighet. Kan det være at kuler beregnet for 308, 30-06 o.l. har for tykk mantel til å fungere bra i subhastigheter? Jeg vet at riflestigningen ofte får skylden men jeg er ikke helt sikker nå som jeg har testet litt selv?

Link to comment
Share on other sites

Pipa er en modifisert kongsberg 7,62 banepipe. Den ble kappet til minste lovlige lengde. Den ser fin ut innvendig så jeg tror ikke den er gåen. Kammeret er kuttet med nemsom hånd og nøyaktighet. Den gir til tider kjempegod presisjon med heldige ladninger. Rundnesede 150 gr SP mantlede kuler går heller ikke bra subsonic. Etter hva jeg observerer ved å skyte h.h.v. Berry FN kobberbelagt , Rem 150 RNSP, Sierra 150 gr HPBT, Lapua Scenar 185gr, Sierra 125 gr SP, 110 gr RN m.m. subsonic så ser jeg klare tegn på ustabilitet på de mantlede.

Plystrer jeg opp hastigheten er det flere av de mantlede som gir god presisjon og ingen ustabile innslag. Det er litt for lite grunnlag for å konkludere noe enda med ca 300 skudd. Foreløpig har jeg bare prøvd å finne ladninger å starte testing fra, både sub- og supersonic. Som sagt så tror jeg at akselerasjonen i skuddøyeblikket er så lav med subsonicladninger at mantlede kuler ikke blir sammentrykt i løpet slik de blir i supersonic ladninger. Jeg finner igjen noen av kulene jeg skyter og synes det er tegn etter et slikt fenomen på kulekroppen.

Testingen kommer til å fortsette og fortløpende vurderinger blir gjort. Skal etterhvert teste med en støpetang fra LBT som gir spisse kuler på 160+gr med gascheck. Jeg kommer til å konsentrere meg om blykuler og vurderer å forlenge halsen noe på patronen for å få gjemt smørerillene i halsen på hylsa og få godt jevnt grep på kula. Hylsa får da 39 mm totallengde og kan kuttes med verktøy fra Lee for 7,62X39 i drillen under forming og trimming.

Dette er et koseprosjekt så det blir ikke de helt enorme mengdene med skudd av det. Jeg har så mye annen skyting som også må gjøres.

 

Denne testen ble skrevet her for å dele mine svært begrensede erfaringer med N32C kruttet med andre. Videre skriblerier må nok vente til jeg har skutt mye mer med dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Var pipa kamret i 308 eller 30-06? 308-piper fra KV er 1:12, 30-06 1:10.

 

Nøyaktig hvilke kuler du klarer å stabilisere avhenger av så meget, kvaliteten på pipe, kammer, kroning, månefase og fargen på undertøyet til naboen. Min mauser klarer akkurat å stabilisere 180grs mantlet SP, 200grs bly er helt i gråsonen og gir svakt urunde hull på 50 meter. Forskjellen på 1:10 og 1:12 er vesentlig, har sett en 300 Whisper laget på 1:12-pipe og den klarte ikke å stabilisere 150grs FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...