Jump to content

Hundebur, hvilken størrelse til PBGV


OddH

Recommended Posts

Hvalp i vente, trenger hjelp til div utstyr.

 

Får en Petit Basset Griffon Vendeen tispe rett etter påske.

 

Ønsker tips på hva som er gode kjøp av bur, skal bare brukes i bil ikke på fly.

Ønsker å få vite størrelse, det skal ikke være for lite eller stort.

Erfaringer med stålbur kontra plastbur?

Vil ha ett bur inne i huset som fast soveplass, åpent men muligheten til å stenge.

 

Er førstegangs kjøper av hund, og har liten erfaring med hund.

Hva annet annbefales det å annskaffe før hunden er i hus?

Har en eldre kastrert hunnkatt fra før.... gatens skrekk....

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med hund.

Ser at du valgte riktig rase også ;)

Jeg kjøpte for litt siden hundebur til min PBGV og endte på dette

 

Ferplast Atlas Car 80

94573_ferplast_atlas80_neu_1.jpg

Dimensjon: 82X51X61CM

 

Er litt stort for min PBGV, men synes det er litt greit å ha litt stort bur hvis han må tilbringe mye tid der. Det finnes et hav av typer så vil anbefale deg å sjekke litt på nettet. FK butikken har endel, Trønderburet er vel noe av det beste mtp bilbur, da de lager bur til bilen og hunden din.

Finnes også mange andre typer

Link to comment
Share on other sites

først og fremst av alt bøker om hund hvis du er helt ny på dette. og sett av god tid til hunden de første ukene.

husk at hunden aldri skal trøstes om du f,eks tråkker på den da får du ei pistrebikkje som forbinder dette med at det er forferdelig istedet for noe den bare skal akseptere. (ikke at man skal tråkke så ofte på bikkja da)

klå den heller bare litt bak ørene så den skjønner at du ikke er sur på den.

og man har alltid mer igjenn for positiv forsterkning istedet for straff.. bruk tak i nakkeskinnet og nei som strengeste straff. å jage bikkja i buret skal ikke være straff. buret er hundens fristed og der skal den helst få være i fred, da går hunden dit selv når det blir mye styr da den vet den er trygg og får være i fred dær.

 

når det gjelder bur skal hunden kunne stå, snu seg, og ligge på siden i buret.'

bruker selv plastbur av typen som brukes på fly, kjøpte dette på felleskjøpet til en billig penge. de er ikke helt åpne slik som metallbur ofte er og slipper ikke inn så mye lys og hunden vil føle seg trygg i buret. anbefaler også et slikt bur til bil da de fleste hunder slapper mye bedre av i et slikt bur en et åpent stålbur. problemet er sommervarmen da disse burene ikke har like god luftsirkulasjon som stålburene. burene har også fordelen med høye kanter som ikke slipper røytehårene ut av buret men holder røytet og lignende på innsiden.. bare og støvsuge buret da istedet for hele bilen.

 

dra innom dyrlege og få opplæring i kloklipp første gangen dette trengs, bedre og klippe for ofte enn for lite da nerven gror hele tiden og bare blir lengre, ut en tur ut i snøen eller et bad får nervene til å trekke seg litt tilbake og minsker kjangsen for å klippe for kort, dra til en dyrebutikk og kjøp bløstopp i tilfelle du skulle klippe for kort slik at du slipper blod i hele huset.

 

og til sist: meld deg på valpekurs, er masse fint og lære dær itillegg til at du får prøvd det i praksis

 

Lykke til med hunden! håper du får en flott hund av den :D

Link to comment
Share on other sites

Min petit har et plastbur som er litt mindre og litt annerledes utformet enn Ilatad sitt. Han bruker det likevel bare til transport, og en sjelden gang som overnattingssted på tur (altså bikkja mi - ikke Ilatad). Tror det i stor grad går litt på smak og behag jeg.

 

Synes IvoRei listet opp en fornuftig liste med ting du bør ha.

 

Når det gjelder gamle, gretne kattemor, så gjetter jeg at det vil gå helt greit å få en valp i hus. :) Katta vil kanskje sette seg i respekt, og ferdig med det. Petiter flest har dessuten et veldig godt gemytt, og vil nok la katta stort sett være i fred når den blir voksen også. Utendørs så risikerer nok kattskinnet at rollene blir byttet om, men da har du iallfall mulighet til å drive inn petiten med kattelos! :lol:

 

Lykke til med valpen - fortreffelig rase forresten. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Når det gjelder bur inne kan du jo ha så stort du bare ønsker. Vi prøvde først med et "lukket" plastbur, men der fant ikke hunden roen, og nå har vi et stort nettingbur som han trives veldig godt i. Når det gjelder bilbur har vi valgt et skikkelig kvalitetsbur av merket Herkules som tåler en støyt og er forsikringsgodkjent. Finnes i mange størrelser. Dette:

http://www.morene.no/webshop/product/31888/4022

103618_200x150.jpg

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt en tur ut å sett på hundebur,

Ferplast Atlas Car 40, virker som ett passelig stort bur, liker ikke låsingen.

Ferplast Atlas Car 50, virker som ett for stort bur, liker låsingen, fjørbelastet.

Ferplast Atlas Car 80 Dimensjon: 82X51X61CM er ett rimlig stort bur

Ferplast Atlas Car Carrier Mini 72x41x51cm dette er da bare sett i katalog, men er kanskje en bedre størrelse?

http://www.petplanet.co.uk/product.asp? ... f_id=50152

Fant også ett Herkules bur, feil størrelse men likte det. Lommeboken passer ikke til prisen denne gangen…

Nettingbur blir nok løsningen hjemme, rimlig, romslig og lett å pakke vekk.

Jeg skal ha buret i en VW Touran, 5s, og vil gjerne beholde noe av bagasjeplassen :D

Takk for tips/hjelp

Link to comment
Share on other sites

Da er bur til bilen kjøpt, det ble et plastbur Clipper 4, 71x50x51h.

 

Ellers, så blir det å handle inn div dippedutter og annet stæsj mens man venter.

Ønsker å få hunden godkjent som ettersøkshund. Regner med mye arbeid med det.

Hunden skal brukes på hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

Venter på PBGV valp av

Far DA-Thunder

Mor TB-Gia

Tispevalp f. 9 feb. 2010

Gratulerer med ny hund, jeg får selv broren til din hund. :D

Når det gjelder spor trening, så begynn med en kertchup flaske med blod (storfe blod fra slakteren) legg bloddropene tett og en liten godbit mellom hver drope blod. Begynn med maks 20 meter og øk deretter avstanden til blodet og godbitene, godbitene skal etter hvert bare være ved endt spor. Du kan begynne med dette en uke etter hjemkomst av valp, for sportrening før jakt trening, (Dette har jeg fått av Ingunn, det er min første hund også)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...