Jump to content

Sierra SPT Pro Hunter, erfaringer?


Vizla

Recommended Posts

Har aldri testet noe ekspansjon med denne kula, men det er ikke en "elgkule" i mine øyne.. Derimot er det den kula jeg har brukt desidert mest til rådyrjakt. Da i 120 grs. utgaven i 6,5x55. I mi børse gir den meget god presisjon, god effekt og greie slakt.. Jeg bruker også 200 grs. FN til koselige treningsladninger i .375`en med god presisjon der også. (Aldri skutt i vilt med 200 grs.)

Link to comment
Share on other sites

Slik tenker iallefall jeg om Sierra sine Pro Hunter kuler til elgjakt: :wink:

 

Sierra sine Pro Hunter kuler kan være en grei kule også til elg, men det avhenger om hvilket kaliber og hvilken hastighet det handler om. Dersom man velger de tyngste kulevektene i .308 eller .323 og samtidig holder hastigheten på et "normalnivå" vil de sikkert fungere.

 

Eksempelvis kan en gå for en .308 Sierra Pro Hunter, 180 grain SPT kule, eller en .323 SPT kule i 175 grain med en hastighet mellom 700-800 ms, men noen virkelig gode elgkuler er de nok ikke. Iallefall ikke dersom en sammenligner med andre kuler som har ulike metoder for å beholde større restvekt på(homogen/lodding/mantellås etc.).

 

Jeg er nesten fristet til å si at Sierras GameKing kuler er et bedre valg til elg, til tross for at disse kulene har BT(som kan øke sjansen for at bly og mantel separerer).

Årsaken til det, er rett og slett at GameKing kulene finnes i litt tunge utgaver i større kaliber som eks .338, .358. og .375.

En .338 GameKing kule på 250 grain, en .358 GameKing kule på 225 grain eller en .375 GameKing kule på 300 grain skutt med en hastighet mellom 700-800 ms vil helt sikkert få elgen i bakken, men også her finnes det mange bedre elgkuler på markedet.

 

Sierrakuler er vanligvis svært presise kuler, de kan egne seg til ulike former for langholdsjakt(i utlandet) og prismessig er de gode treningskuler eller jaktkuler til mindre vilt. Som en kandidat til elgjakt....? Tja.....

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en god del elger med 220 gr Sierra Rn i 30 06, med godt resultat. Forholdsvis lav utgangs hastighet, men kulene mistet mantelen ved treff i rygg eller grove bein. De er bedre egnet på mindre dyr, da i lettere ugaver, for 220 gr ekspanderte nesten ikke i rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...