Jump to content

Lære opp 3 år gammel luzernerstøver til jakt?


per72

Recommended Posts

Hei. Har vært på kammeret en stund nå,men dette er mitt første innlegg. Virker som et utrolig bra forum.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å trene opp hund til jakt som er noen år gammel? Er dette mulig eller helt dødfødt? Saken er den at jeg har blitt tilbydt en snart 3 år gammel luzernerstøver som aldri har vært brukt til jakt. Har vokst opp med harehunder og jakt,og nå er situasjonen sånn at jeg kunne tenke meg en hund selv.

 

Per

Link to comment
Share on other sites

har en kamerat som har ei luzernertispe, 5 eller 6 år gammel som ikke har kommet i gang skikkelig før i år og leverer nå 3 og 4 timers loser.

dette er 7 hunden hans, og han har hatt en del gode hunder, både kort og lav, så jeg tror ikke det står på eieren.

vil derfor tro du har gode muligheter med en 3 åring av denne rasen, ut i fra det lille jeg kjenner til den i hvertfall.

eneste med denne er at den har et veldig trangt søk, noe som visstnok ligger til rasen?

Link to comment
Share on other sites

Dette er absolutt mulig.

Ta med deg hunden til skogs, finn FERSK harefot og sett i gang.

Hvis hunden ikke av seg selv viser særlig interesse for foten, prøv å "hiss" den opp litt og spor litt sammen med den. Hvis den nå viser interesse, kan du fyre bål og teste tålmodigheten din. Er du heldig får hunden ut, og du kan være i gang. Er hunden lite interessert i foten, kan du spore lenger sammen med den, skryte, "hisse" opp, og evt. hjelpe den med å få ut (bør ikke gjentas).

 

Alternativt kan du oppsøke et harehegn for å prøve å veke hunden.

 

Lykke til, og husk TÅLMODIGHET!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Da er det ikke helt håpløst,det frister å prøve,jeg får hunden gratis også. Jeg er av den tålmodige typen selv,så da tror jeg at jeg kaster meg på det! Foreldrene til hunden er jaktchampioner,uten at det trenger å ha noe å si på denne selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke den letteste rasen å få i gang akkurat..og 3 år og liten erfaring i tillegg..vel det kan gå bra,men belag deg på myye tid i skogen,nytter ikke med en og annen helg!Og som det ble sagt her:slipp der det er Hare!Lykke til!Kanskje den peneste rasen av harehunder foressten!Men jaktegenskapene er viktigst!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...