Jump to content

50 AE hastighets variasjoner m.m.


C.Patron

Recommended Posts

Hjelper til med utvikling av data for ovennevnte. Har hylser fra Speer, Starline og IMI. Alle hylsene har lik vekt, så forskjellig innvendig volum bør være minimal. Måling av fabrikk ammo for Speer og IMI, gav samme trykk ring. Når jeg startet opp brukte jeg imidlertid engangskutte Starline og ladet til samme trykkring dia. Fikk da 1400 fps med 335 grs kule. Da jeg byttet til Speer, fikk jeg ved 1,5grs lavere ladning også 1400 fps, men trykkring var langt over hva målingen fra fabrikk ammoen gav. Jeg måtte derfor redusere ganske mye og har nå 1320 fps og etter trykkring, max for Speer hylsene. Da jeg forsøkte denne ladninger i Starline, fikk jeg imidlertid 1220 fps og selvfølgelig trykkring måling, som ligger en del under max. Det er for ordens skyld ladet med CCI 350 hetter og Hodgdon H110 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Godt tips E., det er imidlertid vanskelig uten svært sofistikert utstyr å måle de forskjellige dimmensjonene på ei hylse. Visuellt ser de like ut. Prøvde noen mål. Det viste seg at Starline hylsa (som gav lavest hastighet, var 2/10 mm grunnere, men det kunne jo være annen godstykkelse i bunn. Tok derfor ei kule og kuttet et spor i lengderettning. Veide derpå kule og hylse og 0et vekta. Fyllte med vann og satte kula. Gjentok prosessen for begge hylsene: Starline rommer 26 grs vann og Speer 27,4 grs. Det er tydeligvis minst volum i Starline, noe som normalt burde gi høyere trykk og hastighet. Uten å ha noe å måle med, virker det som det er ca samme motstand for å sette kulene i disse to merkene, så grepet burde være relativt likt. Jeg har jevnt over opplevd bra hastighet fra Starline hylser. så at noen forskjell i hardhet (og derved styrke på grep), skal gi hastighets forskjellen, betviler jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...