Jump to content

Ladedata 7x57R og 140 gr Nosler BST?


Ken M

Recommended Posts

Er det noen som kunne være behjelpelig med ladedata til 7x57R og 140gr Nosler BST?

 

Har Krutt :RHINO#17~Norma URP

Hylse: Norma 7x57R

 

Finner ladedata på VV,men synes det spriker for mye i forhold til Norma`s med tanke på at VVN150 skal være tilnærmet Norma URP .

 

Vert å merke at jeg er relativ fersk innen hjemmelading.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, finner data for 150gr BST hos norma, med min 42gr/max 44.8gr med URP

VV sier for 140gr BST: min 39gr/max 43,4gr med N150

 

Vet, man ikke skal ta Krutt tabellen for gitt ,men det kan være fristene.

 

Som sagt har RHINO#17 som, jeg har blitt fortalt skal vere identiskt med Norma URP.

 

Vurderer en start ladning med 42gr RHINO#17. Da burde jeg vel være inne på den sikre siden eller hur??

Link to comment
Share on other sites

Er nok ingen fare. De angir jo 46,5 som maks for Hornady 140 grs og avviket til Nosler sin er neppe mer enn 1 grs. Ka ntyde på det om man sammenlikner litt. Tror ikke du skal sammenligne 150 og URP i enhver situasjon og ethvert kaliber. Dette vil variere en del, både i forhold til kaliber og kulevekter. Ser at i boken "Alt om krut og lite til" angir de 47 grs Rhino 15 som makstil sine egen 140 grs kule i 7x57, men de har ikke data for 7x57R. Ut fra at det er ei forholdsvis stiv kule og et noe kjappere krutt enn Rhino 17, bør din startladning være safe.

 

Reglene for å oppgi egne ladedata her inne er såpass innskjerpet i det siste at jeg skal ikke gjengi mine.

 

Det som også kan være litt kilent i 7x57R er at det kan være store forskjeller i kammer og ikke minst friflukt i en del av våre tilårskomne kombier og drillinger. Vil derfor anta at data som f.eks. Norma oppgir er safe i ethvert våpen. På den annen side er det ikke noe vilt som merker at du ikke er oppunder maks, bare du holder deg unna soting og har gode samlinger.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...