Jump to content

Hvor er Mausern laget?


WinchesterM94

Recommended Posts

Har nylig fått meg enda en mauser :mrgreen: Denne er orginal i orginalt kaliber 8x57IS(JS)

 

Den er laget i 1939 har deler fra mange våpen(ser nesten ut som den bare er sattsammen av tilfeldige deler da den tjeneste gjorde i KNM(Konglige Norske Marine) etter krigen.

 

Den har både tyske og norske nr de tyske er ikke stemplet over slik som Hv mauserne er. Slitt i blånering men uten rust og dritt.

 

Men hvor er den laget? Står stemplet 27 oppe på kassa, samt en K stemplet under de tyske serienrene. Både på løpet og kassa.

 

Så er det noen som kan hjelpe meg?

 

Denne tråden kan også brukes som samler tråd for flere som lurer på det samme. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm merkelige greier, har samme årstall og samme fabrikasjonstall på den nyeste Mausern min eg også, hermegås.... :mrgreen:

 

Den er produsert av Erma, husker ikkje heilt nøyaktig navn på denne fabrikken, men årstall og fabrikk tatt i betraktning, så er det ein god Mauser du har der. :)

Link to comment
Share on other sites

Jasså er det en slik du har også...da vil ikke jeg ha min lenger :mrgreen: Hehe neida....

 

Joda den går bra..Har ikke fått testet den så mye enda. Men ca 7cm med 5 skudd grupper av noe gammel RWS ammo, det samme med Norma jaktmatch og ca 10cm med gammel Raufoss ammo. Den treffer HØY på 100meter men den skal brukes til kose skyting på 240meter så da trefefr den nok lavt nok :wink:

 

Ellers virker den tett og fin og siden det er en førkrigs model eller rett etter krigen startet så er det sikkelige saker 8)

Link to comment
Share on other sites

og siden det er en førkrigs model eller rett etter krigen startet så er det sikkelige saker 8)

 

Uavhengig av hva andre måtte si og mene om gamle Mausere, så er det også min erfaring, med min 1937 modell!

Den står ikke noe tilbake for nyere våpen man kan kjøpe for "normale penger".

Min har dog nytt løp og stål skinne montert.

 

Må ta en titt på stemplene og se hva de kan fortelle meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...