Jump to content

Åte jakt fra jakthytte eller skur med skyteskår..


Mauser M67

Recommended Posts

Hei..

 

Eg vil høre om dere har samme erfaring som meg.

Skyteskåret er ganske stort og bakveggen er mørk.40cm høg og ca 100cm bred.

Eg har mørke kleder og mørk hue.

Eg sitter der og ser reven gå ned til skogskanten før marka. åtet ligger ca 30m nedenfor skogskanten,

Reven er veldig skeptisk til å gå nedover og står og stirrer ned mot meg som sitter inne i jakthytta,

Du ser den er meget forsiktig, men en liten bevegelse på hodet mitt, og når den ser den bevegelsen flyr den avgårde,,

selv om det er ganske så mørkt ute,,måneskin fra ca halvfull måne.

Er vel fordel å maskere åpningen med netting av noe slag, og bruke finlandshette, Eller har eg særlige sky og forsiktige rever?

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

Jeg har akkurat samme erfaring som deg. Tror dette er helt normal oppførsel. De er meget vare der jeg jakter hvertfall.

Nå er ikke jeg vant med måneskinnsjakt men blir nok noe lignende med kunstig lys vil jeg tro.

 

Vi sitter på badet og poster på reven. Åpner vinduet og erstatter dette med isoleringsplater med lite skyteskår i.

I tillegg slukker vi lyset i rommet og har dekning over ansiktet for ikke å få gjenskinn fra rommet.

 

Vi har ofte sett at reven blir stående lenge i skogkanten før den kommer inn i åpningen og åta. Da skal det nok ikke mye bevegelse/skygger til før reven aner fare og stikker tilbake til skogs..

 

Men det er jo nettopp dette som gjør revejakta så spennende.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å kamuflere lyse partier, inkludert ansiktet, er obligatorsik dersom du sitter nær åtet og eller ikke har kunstig lys som er montert ved siden av gluggen. I mitt tilfelle har jeg åte på langt hold og lyskaster. Kan stå i hvit t-skjorte uten at reven enser meg.

Link to comment
Share on other sites

Et tips hvis du ikke bruker lys som blender reven er å lage et lite tak over åpningen, det lager skygge der du er og reven vil ikke se deg så lett. Åpningen bør også være slik at månen blender reven når den ser i din retning, da hjelper det. Jeg har også åtet i utgangspunktet 100m fra glugga, men det blir gjerne dradd litt nærmere etterhvert som rev o.l. drar i det. Men noen ganger kommer reven inn bare 20m fra glugga, men den blir så kraftig blendet av lyset jeg bruker at den reagerer ikke om jeg løfter rifla for å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser M67.

Hvorfor har du en slik stor skyteskår? Har du lys på inne?

Det jeg bruker i jaktbua mi er en skyveglugge som er 25 cm x 50 cm ved full åpning, og skyveluke som kan skyves i begge retninger, sideveis. Vanlig vis åpner jeg den skjelden mere enn 15 cm. (DVS. 25x 15 cm).Jeg har glugger i tre av veggene. Denne jaktbua blir brukt til all type jakt; hjortejakt, revejakt og kråkefugljakt. Det som er veldig viktig er at du ikke stikker børsepipa ut av gluggen. Jeg bruker en Hauskendemper på børsa, og da blir det en stor bevegelse på buveggen dersom enden på demperen kommer utenfor gluggen. Det jeg har tenkt å gjøre for å unngå motlys i kikkerten, er å bygge et utbygg over gluggen hvor dette er et problem. Dersom du ønsker å vite hvordan disse skyvegluggene er laget,er det bare å gi et ord her på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Var med en kompis på sætra til samboeren hans. Han hadde byttet ut vinduet i hytta med pleksiglass ved å bruke en gammel vindusramme og satt inn dette i stedet for vanlig glass. I pleksiglasset skar han ut en passe stor firkant som han satte på med hengsler. Dette ble en lydløs sak, så når reven kom på åtet, var det bare å åpne luka forsiktig og sikte pent. Dette gikk fint, selv om åtet bare lå 30 - 40 meter fra hytta. Det ble skutt mange rever fra den hytta der, men du verden så vare de var. Skjøt selv en midt på måneløse natta i tett snødrev og vind i januar for to år siden (du milde himmel så bra Zeiss Victory D 3-12x56 m/lys er om natta!), og den holdt på å glippe da den plutselig ble var på meg da jeg hvisket svakt til kompisen. Til alt hell stoppet den opp for å lytte litt til....

 

Vurderer å gjøre noe av det samme på hytta jeg leier nå, men selvfølgelig ikke noe permanent i og med at jeg leier den!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...