Jump to content

Friflukt


spissmus

Recommended Posts

Har lest mye om friflukt og presisjon.

 

I Rem 700 SA .308W jeg har jeg en begrensing på 71mm pga toppmatet magasin. Dette gir meg en 4mm friflukt med Nosler CC 155gr og føler jeg på trykke Lapua Scenar 155gr ganske dypt i hylsa. Ved å bytte bunnmetal til eks Badger som tar AICS magasin mener jeg å ha lest at AICS magasinet tar 73.5mm eller noe sånt.

 

Før jeg begynner å bruke penger på bunn metal og AICS magasiner, er det så mye å hente ved å minske friflukten til 1-2mm ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor grensen går på hva man skal forvente av en moderne rifle og presisjon.

Jeg har en følelse av at det er skytteren selv som oftest er den største usikkerhetsfaktoren, og

ikke minst nøyaktighet ved ladingen.

 

Hadde et tilsvarende innlegg for lenge siden, og fikk noen tilbakemeldinger på at liten frilflukt ikke

er ensbetydende med bedre presisjon, og så kan man spørre hva man forventer skal vere presisjon

og hva forbedringer man forventer.

 

Er det når man er innenfor Inner-10 på 100m (diameter 30mm) ?

Er det når man er innenfor Ytter-10 på 100m (diameter 60mm) ?

 

Eller er det enda mindre en det ovenfor ?

 

Jeg tror du kan få like mange svar fra dem som opplever at stor friflukt gir like god presisjon som liten friflukt,

så hvordan man skal bedømme om det svarer seg og bruke mye penger på 2mm ekstra er vanskeligt å si.

 

Jeg har ikke funnet noen logisk sammenheng enda, men har ikke gått så veldigt systematisk tilverks heller.

 

Det er uansett et intressant spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Det med friflukt må testes ut i hver enkelt rifle. Se bare f.eks på Sauer 200 STR. Det er vel ikke ei rifle hvor standard ammo har større friflukt enn det er i den. Og som vi ser på div skyting så er jo presisjonen i den utmerket. Så det med friflukt og presisjon er enten oppskrytt eller veldig avhengig av hver enkelt rifle.(min mening)

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg er enig med endel av det du sier. Hvor går egentlig grensen.

 

Men her skal jeg prøve meg frem til både ladning og COAL. Det eneste jeg rynker litt på nesen med er når jeg bruker Lapua Scenar så går den en god del dypere i hylsa. Det kan begynne å knase i hylsa på ladningen, og da blir det kun enkelt skudd.

 

Jaja time vil show.

Link to comment
Share on other sites

Ser at setningen ble litt rar, sitter med begge øya på TVen og ser Super Bowl.....

 

Hvis jeg lader for å få den nedi magasinet så blir den 71mm, og da sitter Scenar dypt. Skal ikke si at jeg er en erfaren lader, men mener å ha lest at det er ikke helt heldig hvis kulen sitter for dypt. Men ønsker jeg å minske friflukten så blir det enkelt skudd da ammoen ikke vil nedi magasinet.

 

Go Saints!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og kan gjenta meg selv igjen - dette med å kjøre friflukt ned mot 0, evnt. å sette kula inn i bommene, er ikke ensbetydende med bedre presisjon på generell basis. Ja, benkemiljøet gjør dette bl.a. med 6ppc, men dette er et kaliber der brotsjen man bruker er gjort laget for dette - men husk at man i dette miljøet gjerne også bruker forskjellig freebore avhengig av hva slags kule man skal bruke.

 

Det nevnes f.eks. stadig 6.5x55 i denne sammenheng, men kuleskråningen og følgelig brotsjene man bruker på denne er ikke laget for at kula skal sitte i bommene - 6.5x55 er rett og slett ikke laget for liten friflukt. Det betyr ikke at man ikke vil oppnå bedre presisjon med å leke litt med friflukten, det finnes alltid unntak, men stort sett så går dette kaliberet aller best med noe friflukt. Se bare på hva enkelte av rekruttene presterer med sin 6.5x55 - da snakker vi laaaang friflukt, men igjen er det bare et eksempel.

 

Så inntill du kan svare på hva slags kaliber, brotsj, free-bore og kule (blant annet) du bruker/skal bruke så er det egentlig bare vill gjetting å si noe om det vil lønne seg å minske friflukt eller ikke. Og uansett vil det stort sett alltid koke ned til at du må prøve deg frem til hva som børsa liker for noe. Selv om alt på papiret skulle tilsi at friflukt skal være 0 så trenger det ikke være slik i praksis... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...