Jump to content

Newfoundland hund


Skyttergutt

Recommended Posts

Hei folkens:)

Har en del spørsmål til dere hundeeksperter.Det har seg nemlig sånn at jeg og resten av familien kunne tenkt seg hund,og da er det en hunderase jeg syns er kjempefin,og det er newfoundlandshund.Så jeg lurer på om det er noen som kan gi meg litt info om denne rasen,sånn som f.eks trenger de mye mosjon,spiser de mye,er det noen spesielle sjukdommer som er vanlig blant disse hundene,passer den i en familie med en gutt på 14 og to voksne osv.Blir glad for alle som kan gi meg litt info om denne hunden.Vi har også stor hage,og bor litt utafor byen i et rolig strøk vis dette er viktig info for å finne ut om denne hunden kunne passe oss.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en hundeklubb i nærheten av der du bor så ville jeg tatt kontakt med dem - kanskje det er noen av dem som har rasen og som kan gi deg utfyllende svar på dine spørsmål?

 

Nuffen er en stooor rase og de sliter i likhet med mange andre storvokste raser med HD. Derfor er det viktig at du sjekker nøye ut foreldre og søsken i kryss og tvers før du kjøper deg hund. Det er ille å måtte avlive unge hunder pga dette...

 

Du må like pelsstell. Dette er hunder med myyye hår og hvis de ikke blir børstet jevnlig så blir det tover som tilslutt blir et problem. Det blir også myyye hår under røyteperiodene så her må man ikke være så prippen av seg :) På den andre siden så egner nuffepels seg godt til å lage garn så aldri så galt at det ikke er godt for noe.

 

Opprinnelig bruksområde for nuffen er vannarbeid. Så dette er en aktivitet som dere gjerne kan bruke den til. Pga tyngden og størrelsen må man ta ekstra hensyn under oppveksten og type aktiviteter man skal bedrive.

 

Ekssvigerinna mi har hatt nuffe i mange år og de er kjempetrivelige hunder som går godt sammen med både mennesker og dyr (de hadde to katter). De er glade i mat og sterke som fy og ikke verdens raskeste på gassen, så agility og denslags er vel ikke det rette for denne rasen.

 

Ta også gjerne kontakt med nærmeste raseklubb eller titt innom på hundeutstillinger der de har rasen. Der vil du få massevis av raseinformasjon - både det som er positivt og det som er negativt.

 

Lykke til i jakten!

 

 

EDIT: Det å være hjemme alene er en treningssak, så en nuffe vil heller ikke ha noen problemer med dette hvis den er tilvent det.

Link to comment
Share on other sites

Mine bikkjer er hjemme alene 9-10 timer daglig og enda lenger dersom jeg har avtaler direkte etter jobb. Enten de er inne i huset eller ute i hundegården; de er rolige og kuler`n mest mulig.

 

Som her altså ;)

34iiiko.jpg

 

Alle mine hunder har blitt tilvent fra valpestadiet at de skal være alene hjemme - det har vært tvingende nødvendig pga dagarbeid og ingen hjemme til å se etter dem. Dersom du får valp i sommerferien så er det en fin tid til å både bli kjent med valpen samt begynne hjemme-alene-treningen.

Link to comment
Share on other sites

Mine bikkjer er hjemme alene 9-10 timer daglig og enda lenger dersom jeg har avtaler direkte etter jobb. Enten de er inne i huset eller ute i hundegården; de er rolige og kuler`n mest mulig.

 

Som her altså ;)

34iiiko.jpg

 

Alle mine hunder har blitt tilvent fra valpestadiet at de skal være alene hjemme - det har vært tvingende nødvendig pga dagarbeid og ingen hjemme til å se etter dem. Dersom du får valp i sommerferien så er det en fin tid til å både bli kjent med valpen samt begynne hjemme-alene-treningen.

 

ok,da er det jo supert sia vi ikke blir mere borte enn 6-7 timer.

hehe,ser ut som de der koser seg ihvertfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vokst opp med Newfoundlandshund, og foreldra mine drev oppdrett av rasen i mange år. Stort sett godlynte og rolige hunder. En fin familiehund, hvis man ikke bryr seg om mye hundehår, sikkel (en newfoundlandshund sikler mye!) og at alt organisk materiale skal etes. Bikkjene her har spist det utroligste. Reveåtet på gården måtte flyttes til naboen. 3 newfoundlandshunder åt en gris på 40-50 kilo på en snau uke, i tillegg til sin vanlige foring. En hannhund gikk i revebåsen min, som hadde et rådyrhue som åte. Bare tenna lå igjen. En bikkje måtte desverre avlives, etter å ha svelget en meisebolle hel, slik at nettet tilslutt ødela tarmen. Ellers er diverse søppel snadder.

 

Morsjon er nok ikke like påkrevd for denne rasen, som for andre raser. Er ganske fornøyd med å ligge og fordøye. :D

 

Men det er en dritsterk hund når det passer sånn, og fine trekkdyr. Litt hundeverdenens svar på muldyr.

Link to comment
Share on other sites

Har vokst opp med Newfoundlandshund, og foreldra mine drev oppdrett av rasen i mange år. Stort sett godlynte og rolige hunder. En fin familiehund, hvis man ikke bryr seg om mye hundehår, sikkel (en newfoundlandshund sikler mye!) og at alt organisk materiale skal etes. Bikkjene her har spist det utroligste. Reveåtet på gården måtte flyttes til naboen. 3 newfoundlandshunder åt en gris på 40-50 kilo på en snau uke, i tillegg til sin vanlige foring. En hannhund gikk i revebåsen min, som hadde et rådyrhue som åte. Bare tenna lå igjen. En bikkje måtte desverre avlives, etter å ha svelget en meisebolle hel, slik at nettet tilslutt ødela tarmen. Ellers er diverse søppel snadder.

 

Morsjon er nok ikke like påkrevd for denne rasen, som for andre raser. Er ganske fornøyd med å ligge og fordøye. :D

 

Men det er en dritsterk hund når det passer sånn, og fine trekkdyr. Litt hundeverdenens svar på muldyr.

 

Så dette er dyre hunder å fore med andre ord?

Er det hunder som kan trenge mye veterinærbehandling,som f.eks i sammenheng med genetiske sykdommer eller plager?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har en på 3 år og en på snart 1 år.

 

Av mat spiser de hver sin 12 kg sekk med for i mnd. Vi er i sverige å handler, og der koster en sekk 200 svenske (ca 160 norske). Totalsum på ca 300 kr mnd i for.

 

Veterinær pris kommer helt ann på veterinæren. Men vi er hos veterinæren kun på årlig sjekk med begge to.

Pris: Som alle andre hunder

 

Vi har ikke hatt noe problemer med våre, men det er utbredt med HD og våteksem. Mange oppdrettere unnlater å nevne våteksem spesielt, da det ikke registreres noen plass. HD kan man lese av i register.

 

Pris ligger på 14 laken fastpris (eller 13 - husker ikke i farten. Tror det har økt til 14)

 

Klipp og stell = det det koster i innkjøp av børster. Selve fasongklippen får man hjelp med. De fleste lokalklubbene kjører klippekurs. 100 lapp i pris tror jeg (Du må være glad i børsting. Blir ca en søplesekk hver vår i vinterpels :shock: )

 

Av oppdrettere så er ikke alle seriøse. Noen avler på dyr som ikke passer sammen, dyr med hd, våteksem osv. Noen tror at sålenge det er samme rase og ulikt kjønn så er det bare å peise på. Skal man ha valp, er det 98% av jobben å finne en ok oppdretter. Ikke misforstå, de fleste er seriøse, men det kan være lett å komme borti en useriøs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...