Jump to content

Blykuler vs. pressisjon


korporal

Recommended Posts

Hei, skal i gang med lading av 30-30 win straks og har bestilt blykuler av økonomiske årsaker.

Stemmer det at utgh. blir vesentlig høyere med blykule en med fmj kuler med samme kulevekt og ladevekt?

For høy utgh. resulterer i dårlig pressisjon???(ny i gamet)

Kaliberet det dreier seg om i dette tilfellet er 30-30win.

 

En jeg har snakket med har ikke greid og få bedre pressisjon en samlinger på 30cm på 100 meter.

Er det noen som har ladet med blykuler og fått brukbare resultater så del gjerne erfaringer her....

Diskuter gjerne blykuler vs. mantlede kuler gennerelt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at utgh. blir vesentlig høyere med blykule en med fmj kuler med samme kulevekt og ladevekt?

 

Jeg lader ikke bly til rifle, men har litt erfaring med blyladninger til pistol og revolver.

Blykuler gir mindre motstand i løpet enn mantlede kuler. Du får derfor høyere hastighet på blykula i forhold til manta med samme mengde krutt.

 

Revolveren min er meget kresen på kulediameteren. 0.001 for liten dimensjon og presisjonen blir meget dårlig. Med kuler i passe diameter så er de meget presise. Jeg vil anta at rett diameter er kritisk for rifler også.

Du kan enkelt finne ut av den sanne diameteren på løpet ditt ved å "sløgge" det. Bank en blykule inn i løpet fra munningen. Bank den så ut igjen med pussestaven og mål diameteren.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skal i gang med lading av 30-30 win straks og har bestilt blykuler av økonomiske årsaker.

Stemmer det at utgh. blir vesentlig høyere med blykule en med fmj kuler med samme kulevekt og ladevekt?

For høy utgh. resulterer i dårlig pressisjon???(ny i gamet)

Kaliberet det dreier seg om i dette tilfellet er 30-30win.

 

En jeg har snakket med har ikke greid og få bedre pressisjon en samlinger på 30cm på 100 meter.

Er det noen som har ladet med blykuler og fått brukbare resultater så del gjerne erfaringer her....

Diskuter gjerne blykuler vs. mantlede kuler gennerelt.

 

Vil anbefale deg å lese ei av de eldre utgavene av "ladaboka"

Da får du god og riktig info om det du søker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...