Jump to content

Ladeutstyr til 30-30 for nybegynnere!


korporal

Recommended Posts

Hei jeg har tenk og starte lading av 30-30 til min Winchester leveraction(også litt gennerelt 30.cal og 6,5x55). Mest av økonomiske årsaker egentlig. Jeg ønsker tips i forkant av innkjøp av utstyr. Trenger jeg noe spesielt utstyr for og lade med blykuler? Kommer til og lade ca. 500-600 smeller i året...

PS har ikke tenkt til og bruke veldig mye penger på utstyr ca. 2000 +-

Link to comment
Share on other sites

For bare 5-600 skudd i året, så duger det fint med ei håndpresse og nødvendige dier.

F.eks denne http://www.midwayusa.com/viewProduct/?productNumber=624416

I tillegg til dier og presse bør du ha f.eks følgende utrustning;

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134497267http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1216212577/1235636755/1235637219

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216232242/1216232362/30_30_winchester

+ http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216232242/1216232362/1216232697

.. og kanskje en kulehammer.

Det er vel det mest basic man trenger. Når det gjelder å lade blykuler, så går det helt uproblematisk. Problemet oppstår gjerne når man prøver å få presisjon med dem.. lader til 30.30win selv, men har ikke klart å få blykuler til å få noe særlig i min leveraction.

Link to comment
Share on other sites

Trond på hjemmelading har også den handpressa. Koster vel rundt 400,- for et komplett kitt.

 

Har brukt den selv, og det funker til 30-06 også, men det kan vere litt tungt. Når

man har fått inn teknikken så går det greit. På 223 så funker den helt suverent.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken pressisjon oppnådde du med bly kule? Er ikke så farlig for det er kun økonomiske grunner til at jeg velger blykule til blink/morroskyting på hytta, på bane og jakt blir en annen sak.

 

Takk for gode forslag men, hadde tenkt på en litt mere avansert løsning. En sånn karusell presse foreksempel. Hvor billig karusell bør jeg kjøpe?

 

Her er noen spørsmål jeg hadde håpet og få svar på:

 

- Strekker 30-30 hylsa seg etter lading?

- Hvor mange ganger kan man lade om hylsa (med noramal ladning)

- Har ca.80 stk. 30-30win hylser er dette brukbare hylser?

- Hvor nøye og med hva må man rengjøre hylsene innvendig?

- Hva er blying av blykule i løpet?(tror det er det det heter)

- Hva er reglene for oppbevaring og kjøp av komponenter til hjemmelading

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet blykuler på rifle, så jeg har ingen erfaring på det.

Ser konturene av at du ender opp i 5-6 tusen for det du ønsker deg.

 

Det er desverre svart/hvitt omtrent når det gjelder lading. Enten så er du der som ble

anbefalt ovenfor med det minimale av det minste, eller så er det full pakke der det ene

tar det andre, og før du har det du er førnøyd med så har du invistert for det du normalt

ville kjøpe av ammo i 2 år fremover (selfølgelig litt avhengig av mengden man skyter).

 

Det er mange tråder om dette. Bland annet et forslag om det 'ultimate' ladesett der man har

prøvd og se billigt på det. viewtopic.php?f=22&t=29807

Link to comment
Share on other sites

Ring Trond på hjemmelading.no og få han til å sette sammen ett sett til deg i passe prisklasse. Da får du ingen aha opplevelser, bare pakk ut, monter og lad. Mulig du kan spare noen hundrelapper om du tråler nettet, men hva er poenget ?

Link to comment
Share on other sites

 

Her er noen spørsmål jeg hadde håpet og få svar på:

 

- Strekker 30-30 hylsa seg etter lading?

Har ikke ladet 30-30 før, men kan ikke tro den strekker seg så mye. Men det er bare å måle hylsene hver gang så ser du jo det

- Hvor mange ganger kan man lade om hylsa (med noramal ladning)?

Jeg har ladet hylser opptil 10 ganger i noen av mine våpen, men det kommer helt ann på. Har du ett romt kammer så utvider hylsa seg mer. Vanskelig å gi noe konkret antall ganger

- Har ca.80 stk. 30-30win hylser er dette brukbare hylser??

Tja. Kommer igjen ann på hva slags hylser, merke osv. Sjekk de godt. Mål lengde, kjenn etter hylseseperasjon osv. Hold i alle fall greie på hvor mange ganger du lader de om

- Hvor nøye og med hva må man rengjøre hylsene innvendig???

Jeg rengjør aldri hylser innvendig. Hettelomme pluss utvendig holder. Nå tromler ikke jeg hylser da, men om det rengjør innvendig vet jeg rett og slett ikke

- Hva er blying av blykule i løpet?(tror det er det det heter???

Ikke helt sikker på hva du mener, men hvis det er oppbygging av blyrester i løpet du tenker på, så er det rett og slett rester av kule og krutt som bygger seg opp. Fjernes med puss med blyfjerner.

- Hva er reglene for oppbevaring og kjøp av komponenter til hjemmelading

Man kan ha inntil 3 kilo hjemme tror jeg det er. Kjøp av komponenter så varierer praksis fra sted til sted. Jeg har som regel blitt avkrevd våpenkort ved kjøp av krutt og tennhetter, men aldri av hylser og kuler. Engang har jeg blitt avkrevd våpenkort på å kjøpe dier.

Håper dette hjalp litt i alle fall

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...