Jump to content

Stor kikkert på kombi - sliter veldig med samskyting!


gammelmåren

Recommended Posts

har satt en 7x56 på en gammel valmet kombi for å bruke på revaåta. rifleskuddet gikk 15cm over haglesentrum på ca 25 m :shock:

tenkte å bruke rifla på rev som ikke kom helt på hagleavstand(30-60m) eller som reserveskudd. dette kan jeg visst glemme.. hagleløpet må prioriteres.

 

kikkerten er nesten på skinna så det er lite å hente på monteringa.. er det jeg som gjør noe helt feil eller er kikkerten for stor til dette bruket? kan stille rifleløpet noe men tviler på at det kan fixe alt dette. Har vært inne på annen tråd for å lufte samme problemet..

 

noen erfaringer og gode råd for dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det kan jo være at kikkerten er for stor kanskje. Har en meopta 2-8 x 42 på kombien min.Det går veldig fint. Hadde en liten periode en 3-12x50 ( det så feil ut :mrgreen: )på, men er ikke sikker på hvordan haglesvermen gikk. Testa aldri siden jeg prioritere rifla. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da har du en kombi som er feil regulert, dette har ikke noe med kikkerten å gjøre. Dette kan du lese mer om her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=29638

 

Jeg ville stilt rifleløpet ned så mye det går an på justeringssporet under forskjeftet, og så skutt inn kikkerten etter rifla. Så ville jeg sjekka hvordan hagla traff for å konkludere med om den er brukende eller må pensjoneres...

Etter hva jeg husker kan man justere veldig mye på rifleløpet. På min gamle tikka/ valmet kunne man tydelig se at løpet stod i en bue, men den gikk likevel som en stråle!

 

er ikke sikker på hvordan haglesvermen gikk. Testa aldri siden jeg prioritere rifla.

Det ville jeg gjort, jeg tror problemet som gammelmåren beskriver er veldig utbredt på kombivåpen. Har selv hatt en flunkende ny drilling der samskytingen var helt håpløs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt feil er det vel still skruer på riflepipa på Valmet`n?

Skulle mene at du da kan skru riflepipa ned slik at du oppnår samskyting med haglepipa på 25-30m, og stille kikkerten etter dette på den avstand du ønsker riflepipa innskutt....

Ihvertfall slik jeg gjorde med Valmet`n til en kompis, men det kan jo selfølgelig være en annen type enn den jeg klådde på.

Link to comment
Share on other sites

TikkaT3- ser du kommenterte at jeg ikke testa med hagla da jeg hadde den store kikkerten på. Gjorde det ikke fordi den rett og slett bare skulle sitte på i en kort periode, og jeg bruker ikke hagla når jeg bruker kombien på revejakt. Eller, nå bruker jeg den hvis reven kommer nærme nok, men det har skjedd en gang. Men nå har jeg også prøveskyti med hagla, ettersom den blir brukt på rådyr osv. Hadde ikke skyti på noe vilt uten og prøveskyte med hagle også. :wink: Er klar over at det er et vanlig problem, men er usikker på om det har noen sammenheng med størrelsen på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

ser for meg at jeg må justere løpet så mye jeg kan/tør ja. er en skråflate der, noen som vet hvor mye jeg kan flytte dette uten at det blir problemer.

mulig at andre patroner kan gå litt lavere men dette blir vel minimalt på så korte hold?

 

hagleløpet må prioriteres ellers kan jeg like godt bruke rifla som jeg her brukt til nå. men da bommer jeg av å til..

kanskje jeg må klare meg med hagleskuddet. tungvint og dårlig å ha 2 børser med i bua :shock:

(sur på meg selv for at stolte på anbefalingen til selgeren)

får kansje få tak i ei pumpehagle eller lignende og sette denne kikkerten på.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Har en nyere Tikka 512 og den skyter "perfekt" sammen. Når jeg kjøpte den fikk jeg beskjed om å skyte inn kikkerten etter hagleløpet også stille riflepipen etter til samskytingen stemmer. Etter det finstilleren en kikkerten etter riflepipen. Hos meg stemte det fra fabrikk, men jeg regner med at prosedyren stemmer. En fordel med frittliggende riflepipe.

 

På justeringsstykkene til min er det preget inn spor på samskytingen fra fabrikk, hvis du har slike spor som er flyttet på kan du starte i sporene. Valmeten er jo noen år nå, så det kan være de er stilt på en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

valmeten er hvertfall godt over 30 år :D og løpet er på merkene ennå etter det jeg husker.

 

må få tak i noen flere pakker med skudd ser jeg :shock:

 

synes den taktikken med å stille rifla etter sentrum hagleskur osv høres fornuftig ut! da vil jeg vel få et inntrykk av om dette kan bli brukandes.

Link to comment
Share on other sites

Gammelmåren: Dette får du garantert ordnet, følg oppskriften til johs, så har du en revebørse som er 10 ganger mer egnet enn en pumpehagle med kikkert! Da slipper du å sitte å se på når mikkel fråtser i åta 40 meter unna...

Det "problemet" du beskriver nå er valmetens store fortrinn, man kan selv justere samskytingen. Som sakt kan man justere veldig mye uten at det er farlig.

 

Kruttrøykgutten: Da misforstod jeg, bra du er nøye med testingen! men samskytingen var helt sikkert nøyaktig den samme med begge kikkertene. Eller 4 millimeter lavere treffpkt for å være nerdete...( 50-42 er lik 8 mm delt på 2...)

Link to comment
Share on other sites

stilte rifleløpet så langt jeg kunne. resultat: 3-4cm på 25m, 6cm over på 30m, 10-11cm på 40m og rundt 15 på 50m.

på revejakta betyr det at jeg har rifla som et reserveskudd på åteavstand. neste gang siktelinje og kulebane møtes er vel minst 150 m :shock:

hvis løpet skal stilles mer må det nok børsemaker til! men nå har det snødd bra på åtene og alle spor er viska ut - blir arti å se etter spor nå :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...