Jump to content

Skjevt Kongsberg-løp


tailgunner

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte for noen mnd siden et kongsberg-løp som jeg tenkte å montere i mauseren min.

I går kveld tok jeg fram løpet og la det på et speil. Kunne se at det ikke var helt rett neddreid og når jeg trillet løpet over speilet kunne jeg se forhøyninger som ikke var lik hele veien rundt ca 10 cm fra munningen. Høyeste punkt flyttet seg fram noen få cm 180 grader rundt.

 

Spørsmålet er...

Kan slike førhøyninger/skjevheter komme rett fra dreiebenken? For meg ser det ut som om løpet er bøyd.

Hvordan vil et slikt løp prestere? Jeg ser for meg at presisjonen kan gå rett vest, i alle fall når løpet blir varmt.

Link to comment
Share on other sites

Du bør kikke gjennom løpet for å sjekke om det er bøyd. Er det bøyd, kan du rette det hos børsemakerverkstedet hos Gresvik - G-sport. Men sjansen er stor for at det kun er utvendige feil, dvs i at selve hølet i pipen ikke er sentrisk. Dette er ganske vanlig, og kan levere helt grei presisjon.

tenk deg en DFS-pipe med en stor klump i enden - framsiktet. Det ødelegger ikke akkurat presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Gikk rett i bua og myset inn i løpet og det ser riktig nokk helt beint ut. Jeg kan bare ikke se for meg hvordan man oppnår slike utvendige ujevnheter i en dreiebenk.

Planen for dette løpet er å kamre om fra 308 win til 308 norma magnum. Siden rifla må til børsis uansett så får jeg bare be dem se over det før de setter i gang noe annet arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...