Jump to content

Kevlar/Glassfiber stokk til Sako S491


sakotrg

Recommended Posts

Jeg har en meget pen Sako S491 i 6mm PPC USA som jeg kjøpte brukt for noen år tilbake.

Rifla er faktisk fra 1991 og ble kjøpt brukt i sverige av en bekjent som oppdaget at fabrikkpatroner

fikk en merkelig bulk på kroppen etter å ha vært skutt. Resultatet var at Aaberg, som den gangen var importør,

sendte rifla tilbake til fabrikken for sjekk. Etter de velkjente sju lange og breie kom rifla tilbake, og eieren fikk seg

en liten overraskelse. Pipa var byttet og dette var greit nok, men i tillegg hadde de skiftet stokk, glassblåst og blånert

låskassa, skiftet avtrekk og ikke minst satt på nytt underbeslag og magasinboks.

I praksis hadde han levert inn ei relativt sliten rifle med en grov feil og fått tilbake ei rifle som var som ny.

Denne var jeg så heldig å få kjøpt når den hadde gått 138 skudd og det til 7000,-

I tillegg fulgte det med haugevis av både fabrikkladd Sako ammunisjon, noen få hylser og ikke minst kuler til

alt man strengt tatt kan og bør bruke en 6mm til.

De årene jeg har hatt rifla har den utelukkende fungert som bukkerifle mellom 10 og 20 august. Ikke så voldsomt rare bruken

, men det er artig å ha ei rifle kun til ett dedikert bruksområde. Dessuten er PPCen svært snill

med kjøttødeleggelsene, selv med vanlige kuler som Hornady 87grs SP. Presisjonen er det ingenting å si på, men stokken

er som overskriften antyder kjernen til problemet. Jeg klarer ikke med min beste vilje å drasse denne rifla gjennom

tett sørlandsk skog, krabbende innpå bukken med ei strøken rifle slepende etter meg når jeg vet hvilken reell stand

denne relativt gamle rifla er i. Men, hvis jeg kunne få tak i en glassfiberstokk av god kvalitet som ikke skiller seg å veldig fra

originalen i form og fasong, så kanskje det kunne være aktuelt å bruke den til litt andre ting enn kun godværsjakt snaue 10 dager i året. Så: Er det noen som vet om en produsent av slike stokker som passer denne rifla?

Eller, er det noen som har eller vet om en brukt stokk som kan shines opp og passer uten modifikasjoner?

Pris er ikke så viktig. Kvaliteten derimot bør være på topp.

Forslag og tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...