Jump to content

AD: Test av lyddempere - brist i logikken


Jeger'n

Recommended Posts

Funderer alvorlig på å kjøpe med lyddemper jeg også, da "alle" visstnok gjør det om dagen. I flg enkelte skribenter er man visstnok helt på fossilstadiet om man ikke har det. Ja-ja, vet jeg ligger litt etter, men som en gammel mann må jeg få lov til det. Dessuten jakter jeg mest med dobbeltrifle og kombi, og der er det visse problemer med å få dette til :D

 

Sitter og leser E. Moens test av lyddempere i Vapentidningen 3-2009 og finner noen tall i tabellen jeg ikke synes er verken logiske eller forklarlige. Undres derfor på om noen (kanskje skribenten selv) kan gi meg en forklaring jeg synes er akseptabel.

 

Under Hausken STD Titan står det at dempingen er 25,1 / 29,6 for hhv .308 og .308NM. For Hausken STD med forlenger (går ut fra at det menes STD Titan i og med at de står etter hverandre, vektøkningen stemmer også med det) står det at den er 28,1 / 28,3. Dvs at dempingen for .308NM er dårligere med forlenger enn uten!!! Hmmmm, kan det være rett da? I så fall er det ingen annen nytte med forlenger enn at man øker vekta og får litt mindre følt rekyl. For Hausken medium er jo effekten av forlengeren markant, så det er jo litt underlig at den har så mye dårligere effekt på STDmodellen.

 

I tabellen for Stalon Whisper ser man noe av det samme. 18,2 / 25,7 og med forlenger 27,6 / 26,5. I .308 er effekten langt bedre med forlengeren, mens det for .308NM er såvidt forbedring. Det samme for Stalon magnum, fra 26,6 uten til 27,5 med front.

 

Jeg innbiller meg at noe er feil her, kanskje skrivefeil, kanskje målefeil. Ikke vet jeg, men som skeptisk av natur finner jeg det naturlig å spørre i et forum der jeg vet skribenten er tidvis aktiv.

 

Om jeg får lov å komme med et tilleggsønske til slutt (ja, det får jeg) så skulle jeg gjerne sett en test av den svenske RCC-demperen også. Dersom noen har sett noe slikt ville jeg vært takknemlig for tips om hvor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...