Jump to content

Hi-jakt på rev med dachs.


ole-mog

Recommended Posts

Jeg har tengt til å prøve meg på hi-jakt på rev med min dachs, og tengte jeg skulle få noen råd om hvordan jeg går frem.

Jeg vet at hunden går inn i hi og jager. Dette har hun gjort noe under rådyrjakta.

 

Det jeg leter etter her er rett og slett litt råd og motivasjon, gjerne bilder og video av dere som driver med dette.

 

På forrhånd takk :D

 

Miaharfttrdyrinesa.jpg

Link to comment
Share on other sites

En test i kunsthi er ett godt forslag, da får du sjekket om dachsen er sprenger eller forligger.

De fleste dachser er forliggere.

 

Hvis kunsthi ligger veldig langt unna, så får du heller prøve henne i ett naturhi da.

Kommer reven relativt fort ut 5- 10 min, så sprenger hun godt nok :lol::wink:

Vær forsiktig om det er mye stor stein, en dachs er ikke så spretten som f.eks en terrier.

 

Ikke ha på vanlig peiler eller halsbånd, de kan sette seg fast i hiet, kjøp hipeiler om du vil ha peiler på bikkja.

Hvis du er usikker på om det er grevling eller rev i hiet, så bør være forsiktig om du vil ha dachsen som sprenger.

Om du er like interessert i grevling som rev, ta med spade :wink:

Begynner du å grave for dachsen, så er det større sjans for at du forsterker evt. forliggeregenskaper.

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

enig med foxterrier, men om reven ikke kommer ut etter 5-10 min så betyr vel ikke det at hunden er forligger? hvis hunden derimot bryter ofte og kommer ut en tur, så er det et tegn på at den jobber som sprenger. Ville holdt meg til jordhi der det er mulig å grave de første gangene. En dacsh med jaktlyst kan nok ligge på leeeenge.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det trenger det ikke bety. Men kommer den relativt for ut eller hunden er ofte ute som du sier, så er den "kanksje" mer sprenger en forligger.

Uansett, om den får reven relativt fort ut, så gjør den jobben godt nok ;)

 

Kommer reven ut etter noen timer, så har de fleste gått fra post eller sovnet :lol:

Link to comment
Share on other sites

prøvd henne i kunsthi?

 

Nei jeg har ikke prøvd henne i kunsthi. Fikk en PM som ambefalte dette, så det er nok rette vegen å gå.

For øvrig vet jeg om ett aktivt naturhi som ligger i terreng med gode spa muligheter ( jord/ leire), men jeg har ikke fått undersøkt noe nermere i og med at jeg fant det i rådyrjakta under en los.

Må nok ta bena fatt og rekognosere litt en dag.

 

Takker for mye rask info, men ikke stopp med det, jeg trenger mer :D

Gjerne bilder/ filmer/ linker o.l

 

Mvh

Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...