Jump to content

Halvauto rifle/hagle:Regler vanskelige å bli klok på


motordude

Recommended Posts

Hei alle sammen,

har lyst til å kjøpe meg en halvautorifle for jakt og har ltt problemer med å forstå logikken.

Hva er utgangspuntet for at det finnes en liste over godkjente våpen for jakt og hvilke kriterier går de etter? Har politiet en liste hvor de krysser av punkt for punkt over godkjente "våpenelementer"?

 

Kan forsåvidt godt skjønne at myndighetene ikke synes det er stilig at folk jakter med en AK47, men hva er egentlig skillet mellom en sivil og militær våpenkonfigurasjon?

Man kan fritt jakte med en Vepr Super eller Valmet Hunter, men hvorfor er disse mer egnet til jakt en f.eks M1 Garand (eller tilsvarende)? Greit at Garand er et militært våpen i utgangspunktet, men det er vel Vepr og Valmet også (Kalashnikov basis)?

 

Jeg kan jakte med en krigs-Mauser eller Lee-Enfield, men ikke en Garand. Vil folk jeg møter synes at en Garand er mer "slem" en de to førstnevnte? Tviler på at majoriteten vil greie å se eller vite forskjell på et halvautomatisk eller repeterende våpen.

Jeg kan også jakte med en repeterende rifle påhengt masse "sniper" utstyr som ser ut som det verste snikmorder våpnet. Vil ikke publikum bli skremt av disse våpnene?

 

Det hadde vært greit med en generell liste (som f.eks halvauto hagler) hvor man kunne velge våpen selv utifra en del standard kriterier, ser ikke en god grunn hvorfor ikke dette kan gjelde rifler også?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er våpenloven tolket slik at alle halvautovåpen er forbudt. Nå er vi så heldige at det faktisk finnes en del halvauto rifler som har fått dispensasjon fra dette. Logikken i utvalget har jeg ikke helt oversikt over dog og den er litt snodig. Men jeg tror vi skal være glade for de muligheten vi har en så lenge. Garand står forøvrig meget høyt på lista mi også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...