Jump to content

.22L og 9mm eller .44mag?


sstromsland

Recommended Posts

Hei,

 

Skal snart kjøpe meg nye våpen.

1 stk .22L til konkurranse og 1 stk grovkaliber.

 

Her trenger jeg tips. Er nybegynner og kan først kjøpe egent våpen i februar... men det nærmer seg med stormskritt :D

Må si jeg gleder meg til det!!!

 

Så er det valgets kval...

Hva er mest brukt og mest populært av .22L til konkurranse?

Hva er en god pris på et nytt av disse våpen?

 

Som 2nd hand vil jeg ha en grovkaliber 9mm eller .44 mag. Her er det mulig jeg kjøper brukt.

Ser det ligger en Desert Eagel .44mag å finn.no er det noe å kjøpe eller er det bare oppskrytt? hva burde en bruk av disse eventuelt koste? http://www.finn.no/finn/viewobject?finn ... follow_tip

 

Takker for alle svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

DE er fullstendig ubreklig og oppskrytt (Og prisen på den på finn er vel ca 10.000 mer en en ny brukt) Dog er den utrolig harry og tøff så jeg har litt lyst på en innimellom... :oops:

 

Utover det er det vankelig å gi spesifile råd. Jeg tipper du skyter i NSF, men du sier ikke noe om prisnivå eller slikt. Det viktigste for god presisjon skyting er at du har et våpen som ligger godt i hånden. Prøv forskjellige ting på banen eller i klubben.

Prisnivå på pisotler er fra under 1000 lappen for en god (men styggt) rusisk .22 til i overkant av 20k for de mest råe skytejerna...

Så igjen et generelt råd, se om om du finner noen brukt som kan virke interessant. Å velge mellom 9mm og .44 magnum er litt... snålt? det er jo to helt forskjellig bruksområder. Jeg vil uansett anbefale 9mm på grunna ammo kostnad og tilgang. så kan du heller vurdere en magnum senere. Og da kanskje i revolver?

 

Hvor skyter du?

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar.

 

Jeg er meget usikker på hvor mye jeg skal legge i det, men blir nok rundt 10.000,- for .22

OM man man får en konkurranse psitol til den prisen som fungerer bra?

 

Ja, tror nok det blir en 9mm som 2nd.. har en feelig av at den desert eagelen mest er image og kult med en gang.. men etterhvert blir den nok bare liggende.. meg glede over tid med en 9mm?

 

Skyter i Aust-Agder.

Link to comment
Share on other sites

Hei,og velkommen til kammeret. :D

Det lureste er som HASSEL skriver å begynne med 9mm pga. tilgangen og prisen på ammo.

Spør medlemmene i klubben din om å få prøve pistolene deres,( både 22lr og 9mm )jo flere du får prøvd jo større er sjansen for at du finner et våpen som passer til dine hender.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl startet jeg med en .22 og en 9 mm, og jeg har ikke angret på kalibervalgene. Det er ikke tvil om at ammopris og -tilgang er mye bedre for 9 mm enn .44 Mag. Når det gjelder valg av pistol i .22 skrev jeg følgende i en tidligere tråd:

 

I en tidligere tråd (som i utgangspunktet handlet om 9mm...) skrev jeg følgende (ufullstendige) liste over .22 matchpistoler:

 

Gamle og nye slagere: (I tilfeldig rekkefølge)

 

:arrow: Walther GSP - Den gode gamle "rørtanga" henger med fortsatt. en fordel er at dersom du liker den kan du bygge ut med et .32-sett etter hvert og beholde samme skjefte(vinkel).

 

:arrow: Pardini - Den nye slageren i kongeriket. Blir naturlig nok noe dyrere enn en gammel GSP, men ikke uten grunn et populært våpen.

 

:arrow: Unique DES 96 og 69 - Velprøvde franskmenn

 

:arrow: FAS - Min personlige favoritt. En potensielt temperamentsfull italiener. Men finner du en stødig en, er den vanskelig å slå.

 

:arrow: Hämmerli - Fins både i stål og kunststoff, avhengig av modell. Har også sine svorne tilhengere.

 

:arrow: Benelli - Nok en italiener. Uttrykket "Benelli-hilsen" (markering av funksjoneringsfeil) synes å ha gått av moten, noe som tyder på at de etter hvert fungerer bedre enn de gjorde i sin spede ungdom.

 

I tillegg finnes det modeller fra Morini og Feinwerkbau, samt Sako (både Triace og den eldre 22/32) fra våre venner i øst. Og Walther SSP har jeg bare såvidt sett, aldri prøvd. Og det er sikkert opptil flere våpen jeg har glemt, både russere og andre.

 

Prisklassene overater jeg til andre å kommentere, jeg har hatt min standardpistol i ca 13 år, og aldri vært fristet til å bytte. Så jeg kjenner ikke markedet godt nok.

 

Selv har jeg eid/disponert Ruger MkII, Sako 22/32, Uniques Des 69 og Fas 602. Etter et par år følte jeg at Rugeren begrenset meg hva resultater/poengummer angikk. Dette var ikke et tema med de 3 andre, alle disse har jeg skutt over 580 poeng med på finpistolprogrammet.

 

Alle de nevnte pistolene vil ha sine svorne tilhengere og fiender. Du må finne den som passer deg og din hand. Grepsvinkel, balanse, avtrekk... Og du må være sikker (nok) på at det smeller hver gang du trekker av. Dersom du skal skyte felt må du ta hensyn til om det er problemer med å lade med 6 skudd.

 

Etter at du har prøvd mange nok våpen (ikke vær redd for å spørre klubbkameratene om å få prøve) vil du ha dannet deg en oppfatning av hva du vil ha. Så må du finne et OK eksemplar til en OK pris. Bytt rekylfjær og ev. rekylbuffer med en gang, man vet aldri hvor lenge disse slitedelene har stått i. Få tak i utdrager og tennstempel i reserve med en gang. Dersom disse delene er vanskelig å få tak i, bør man overveie et annet merke.

 

Og så snart nyervervelsen er i hus, kan man begynne den lange prosessen med Dremel og formtre/grepsmasse, file opp sikter, balansere fortrykk/avtrekk, osv... Og håpe at man blir fornøyd før fristelsen til å bytte blir for sterk og man må begynne på nytt...

 

Lykke til :!: :!:

 

Dersom du har satt av kr 10 000 til en standardpistol, har du mye å velge mellom. Bl.a. bør du finne en OK Pardini SP til den prisen. Kjæresten ga 8000 for sin, og det kjøpet har hun aldri angret på. Det ligger en på finn.no til 12.500, men hvor mye prutningsmonn som er lagt inn vet man jo aldri. Hver krone spart er iallfall ei ekstra krone til ammo.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret sstromsland!

Spør medlemmene i klubben din om å få prøve pistolene deres,( både 22lr og 9mm )
Du MÅ prøve før du kjøper. Det er direkte dumt å kjøpe en pistol til 10.000,- som du senere må selge fordi du ikke klarer å treffe med den....
:arrow: Pardini - Den nye slageren i kongeriket. Blir naturlig nok noe dyrere enn en gammel GSP' date=' men ikke uten grunn et populært våpen.[/quote'] Du får Pardini i både .22 OG 9mm. Jeg vil anbefale BEGGE! :) Du finner de her: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=borselars&subgid=137&gid=109
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...