Jump to content

Har klubben din egen trener?


BJH

Recommended Posts

De færreste NSF pistolklubber jeg kjenner til har en oppnevnt og fungerende trener til sine medlemmer.

I nesten all annen idrett og sport er det trenere på alle nivåer, men ikke innen pistolskyting.

Hos oss er det heller ingen trener, og jeg savner en som jevnlig kan se på hva jeg gjør, for så å komme med råd og tips hva jeg bør gjøre for å forbedre meg.

Man blir da sin egen trener, med alle de svakheter som det innebærer.

Selvfølgelig tar man råd fra erfarne kolleger som man prøver ut, men det blir jo sporadisk, da kollegaene som oftest har mer enn nok med seg selv på treningene.

 

Hva gjøres i deres klubb?

B-|

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er vi nå 6-7 skyttere som trener sammen en kveld i uka. Vi har da trener til stede og får veiledning og oppfølging. Vi deltar jevnlig på stevner og "konkurerer" innbyrdes. Treningene inneholder alt fra trening på detaljer til gjennomføring av helmatch i de aktuelle programmene.

 

For min del gir dette mye mer av skytingen enn bare å stå å skyte "alene" selv om det alltid er andre skyttere på banen de øvrige dagene banen er åpen.

Link to comment
Share on other sites

Vi vår klubb har vi flere "trenere" som er tilstede på alle treninger.

Noen er utdannede trenere, andre er mer erfarne skyttere som fungerer som trenere.

 

Ordet "trener" er ett veldig vidt begrep i denne forstand.

Skal kun utdannede personell betraktes som trener, eller er de engasjerte

og velvillige erfarne skyttere også "trenere"?

 

Når jeg mener vi har trener på våre treninger har vi en eller to personer

som også fungerer som baneleder.

Han/de står ved alle skyttere, bak selvsagt og gir råd, tips og veiledning

enten til de som spør om hjelp - og de som ikke spør men trenger hjelp.

Slik vil alle få tilstrekkelig veiledning gjennom opplæringstida (6 mnd), og

fortsatt ha øyne på seg etter denne tiden er over.

Man er etter opplæringsfasen i stand til å forholde seg til sikkerhet,

men skyteferdighetene er som oftest ikke på topp.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert kjekt med faste trenere slik at en hadde noen og mase på.. Som en hadde lov til og mase og plage :lol:

Nå blir det jo til at en maser på de som skyter bedre enn meg, enkelte er desverre for dem meget utsatt for spørsmål av divere art.. :oops:

Og de en maser på er jo der for og skyte de også så det er jo med en viss bismak en tyter på dem.

Men skal en bli bedre så må en ha litt hjep visst en skal få litt fart i fremgangen.

Hadde vert greit og hatt faste folk og fått hjelp av, er jo klart at og lære fra seg er jo ikke noe for hvem som helst heller.

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at de fleste klubbene ikke har trener er at de ikke har råd til å betale noen for å være trener og da må det gjøres gratis/ på dugnad.

Skal en aktiv/erfaren skytter gjøre det må han eller hun som gjør det ta av den tiden de skulle trent sjøl og det er vel ikke så mange som vil så all ære til de som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...