Jump to content

Lading .270wsm


Linduvarri

Recommended Posts

Hei,

 

eg har ladd .270wsm med norma 204 og 9,1 gram kuler utan problem, har då lagt meg litt under maks i Norma sin tabell.

 

Men då eg brukte MRP og 9,7 gram kuler, fekk eg brått ttreg hevearm og tydeleg merke etter utdragaren på hylsa. Reduserte så til startladning 8Norma sine ladedata), og det gjekk "greit". Men framleis merke på hylsa.

 

Har nokon ei forklaring på dette? Hylsene var skotne ein gong og løengda meiner eg var under maks.

 

Løysinga er sjølvsagt å bruka N204 vidare (og N160 på lettare kuler, noko som og gjekk heilt fint), men eg sussa litt på at MRP gav overtrykk.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Målte kun fart med 204, den var 925 m/sek, med std hetter fra Federal. Reknar med eg får større fart med magnumhetter og at det gjerne er det beste å lada med.

 

Det einaste eg har tenkt meg fram til er at hylsene kan ha vore 1/10 mm for lange (eg drilla dei ikkje etter 1. skot) og at det kan ha medført høgt trykk. Våpenet er ei Rem 700 xcr.

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt OT dette, men ikke ta det for gitt at Norma hylser har større hylsevolum og dermed tar mer krutt enn f.eks Remington sine hylser.

 

I forbindelse med at jeg kjøpte 50 nye Norma hylser til min .300 RSAUM, sammenlignet jeg hylsevolumet med Remington sine .300 RSAUM hylser. Både Norma og Remington hylsene var fabrikknye, altså ikke skutt med.

 

Hylselengden var den samme på alle hylsene, altså 51 mm.

Alle hylsene ble fylt opp fra en tom AGFA film-boks til randen med N-160 krutt gjennom en Forster trakt med ca 15 cm lang "dropp-tube". Jeg brukte VISA kortet mitt til å "stryke" av hylsetoppene med.

N-160 kruttet ble deretter helt rett over i min kruttvekt for veiing.

 

Jeg husker ikke nøyaktig antall grain med Vihtavuori N160 krutt de to ulike produsentenes hylser rommet, men etter å ha fylt opp 5 stk Norma hyser og 5 stk Reminton hylser med påfølgende kontroll-veiing av kruttet, viste det seg at Reminton hylsene rommet gjennomsnittlig 0.9 grain mer krutt enn Norma sine hylser.

 

Det er selvfølgelig en mulighet for at dette resultatet kan endre seg etter at hylsene er skutt med, det er også mulig at andre hylse-lotter vil gi andre resultater.

 

Veksler du mellom vanlige tennhetter og magnumhetter, bør du også være oppmerksom på at magnumhetter sansynligvis vil gi høyere trykk, gitt at du bruker samme kruttvekt. En tommelfingerregel kan være å redusere ladningen med ca 1 grain ved bruk av magnumhetter. Det tryggeste er å gå tilbake til "start" dersom en bytter til andre ladekomponenter.

 

Videre ser jeg at du gått fra å lade en 9.1 grains kule med 204 kruttet, til å bruke en 9.7 grain kule med MRP kruttet.

Det er mulig at 9.7 grain kula har en annen utforming/profil/legering som i tillegg til den økte vekta også gjør at trykket blir mye høyere, sammenlignet med eks. 9.1 grain kula.

Før jeg eksperimenterte videre ville jeg iallefall målt friflukten, både med 9.1 grain kula og 9.7 grain kula. Kanskje noe av årsaken til trykkøkningen ligger her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...