Jump to content

rødpunkt til hagle


2rbjørn

Recommended Posts

hei

jeg lurer på å kjøpe meg noe sånt til hagla mi:)

men hva er forskjel på disse? (de virker jo helt like :?: )

 

http://www.adorama.com/OSDSMR.html?searchinfo=shut+gun+scopes

http://www.adorama.com/OSDSMD.html?searchinfo=shut+gun+scopes [/color]

 

og hva heter feste som passer til sabatti jakt?

noen som vet noe om kvalitet?

andre forslag om tilsvarende? (ikke for dyre!)

Link to comment
Share on other sites

Tjah.... Har nå prøvd så vidt, men har mer eller mindre gitt opp hele greia. Når jeg tar det på, glemmer jeg å slå det av, så neste gang er batteriet tomt... Siste gangen husket jeg å skru det av, men dritten sluttet å virke etter en time (-10 grader). Bare å lete etter umbraconøkkel og skru det av midt i skogen...

 

Kjøpte mitt fra Ebay. Bare noe ræl selvsagt, men ville prøve det siden jeg er så god til å bomme. Leverte hagla til børsemaker som satte på en liten Weaver-skinne så siktet skulle passe. Sitter oppå sikteskinna, så det kommer såpass høyt at jeg måtte bygge opp kolben. Fant noe slags styrofoam og tapet fast. Funket fint det. Meningen var egentlig at børsemakeren skulle kappe i sikteskinna og få Weaver-skinna nedi, men det ble visst gjort slik det er på bildet. Like greit. Nå er det kun to skruehull!

 

Kvaliteten på de du har funnet er sikkert ikke den aller beste, men om det er noe du bare har tenkt å finne ut litt om, ja da går det sikkert en stund uansett.

 

Ulempen med dette siktet er at det er utsatt for fukt. Regndråper på glasset kan gi rare siktebilder. Det samme om du får feks snø på det. En må passe på hele tiden at det ikke kommer skitt ned på siktet. Barnål foran rødpunktåpningen gjør at det ikke kommer noe lys på glasset. Dumt å finne ut når fuglen drar.

 

Jobben hos børsemakeren kom på 500,-. Siktet ga jeg et par hundrelapper for, så det er jo billig å prøve.

 

Fikk aldri prøvd ekvipasjen ordentlig på noe vilt, med unntak av siste gangen da jeg akkurat hadde gått ut fra bilen en liten tur og ei orrhønde lettet perfekt foran meg. Opp med hagla, men der var det jo ikke noe rødt punkt! Hadde glemt å skru det på da for sikkerhets skyld! :twisted: Rett etterpå sluttet det jo å virke og...

 

Utseendemessig så ser det så jævlig ut at noe slik tør jeg aldri vise frem blant folk! Pussig nok har jeg fremdeles litt trua enda og, så ikke utenkelig at jeg prøver til høsten, om siktet virker da. Men bare om det er oppholdsvær og relativt tørt og ikke under 0 grader. Har ikke sjekket at det virker siden jeg kom hjem. Hmmm... Hvor er det hen a tro...? Hadde vært artig å kunne fått en situasjon med siktet når det virker! Burde tatt en tur på lerduebanen så klart, men jeg tør ikke... :oops:

 

Et par bilder:

 

007-1.jpg?t=1263157645

 

004-1.jpg?t=1263157993

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I alle tråder som omhandler rødpunkt - hvor jeg svarer (og det er ofte :? ) - holder jeg på mitt: Docter-Sight :)

 

Mine har blitt brukt godt - og fått juling/regn/støv og sand etc. - og har ikke knelet av den grunn.

 

Aimpoint`ene som jeg har hatt - har ikke tålt rekylen fra mine våpen - samt at de er større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...