Jump to content

Utlån av våpen i DFS-regi. (Ungdomsgruppa)


Jackknife

Recommended Posts

Hei. Jeg er med i ungdomsutvalget i vårt lokale skytterlag. Vi har noen rekruttrifler som brukes til trening og konkurranser. Vi har også hatt en praksis hvor medlemer kan låne med seg våpen hjem i helgen dersom de skal delta på stevne.

 

Det jeg lurer på er hvordan det forholder seg juridisk mht oppbevaring og ansvar. Det skrives jo en låneavtale for våpenet, men bør det også lages en ansvarserklæring for oppbevaring hjemme hos den som låner våpenet?

Hvem er ansvarlig dersom våpenet ikke er innelåst, og det skulle skje et uhell, eller misbruk?

 

Kan noen opplyse meg litt om praksis her i forskjellige klubber, og om våpenloven/ våpenforskriften sier noe om dette??

Link to comment
Share on other sites

Utlånserklæring er et must, det gjelder som våpenkort for den som låner våpenet.

 

Hvordan ansvarsforholdet vil bli ved eventuelt misbruk vet jeg ikke, men vil tro at "den som har lånt ut våpenet" står i fare for å få seg en smekk. iallefall vil våpenet kunne bli konfiskert med det adm og pjatt det vil medføre.

Link to comment
Share on other sites

Jada. Vi skriver utlånserklæring, og fører protokoll over utlånte våpen, så den delen er på plass.

Men jeg lurer på hvor langt skytterlagets ansvar strekker seg for å påse at våpen, eller vitale deler oppbevares innelåst i FG-godkjent skap. Det er jo ikke alle 10-14 åringer som har det hjemme dersom ikke foreldrene er aktive skyttere/jegere selv.

Link to comment
Share on other sites

1) det er vel ikke krav til våpenskap før etter 1.7.2010. Så fram til det er det ikke no generelt krav om våpenskap for de som har under X- antall våpen.

2) du kan ikke låne våpenet til en 10-14 åring, altså må foreldrene til 10-14åringen låne våpenet og er egentlig ansvarlig for våpenet fra det blir lånt til det blir levert tilbake. Siden det er lagets våpen er det opp til dere å lage regler dere mener er gode nok. Om dere krever våpenskap, så er det jo opp til de som låner det våpenet å ha våpenskap(om du på vegne av skytterlaget da vet de ikke har våpenskap bør du kansje ikke låne bort?).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Et tips som jeg selv lærte i vinter, er å låne ut selve børsa, magasiner, ammo osv, men uten vital våpendel (sluttstykke). Når børsa skal brukes på trening eller på stevne, så kommer den valgte ungdomslederen med en neve sluttstykker som hun/han har oppbevart hjemme i sitt våpenskap eller i lagets våpenskap på skytebanen, og alle krav er tilfredsstilt. :)

Link to comment
Share on other sites

hvis de låner et ukomplett våpen så kunne vel skytterlaget likegjerne oppbevart hele våpenet?

 

Om de kun skal bruke våpenet på organisert trening så er det vel ingen grunn til at de skal låne det med hjem?

Se for deg en skokk med ungdommer på torsdagstreningen før åpent stevne på lørdag og søndag. Ungdommene møter direkte på stevnet, så slipper alle å reise via en skytebane først for å hente ut våpen.

Skal ungdomsleder da ha med seg alle våpen hjem, eller er det lurt å fordele 99% av volumet og vekten på hver enkelt utøver, og kun ta hånd om sluttstykker (evt ammo)? :)

 

Me think so. På tide at du verver deg som ungdomsleder, høgger'n... :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvis de låner et ukomplett våpen så kunne vel skytterlaget likegjerne oppbevart hele våpenet?

 

Om de kun skal bruke våpenet på organisert trening så er det vel ingen grunn til at de skal låne det med hjem?

Se for deg en skokk med ungdommer på torsdagstreningen før åpent stevne på lørdag og søndag. Ungdommene møter direkte på stevnet, så slipper alle å reise via en skytebane først for å hente ut våpen.

Skal ungdomsleder da ha med seg alle våpen hjem, eller er det lurt å fordele 99% av volumet og vekten på hver enkelt utøver, og kun ta hånd om sluttstykker (evt ammo)? :)

 

Me think so. På tide at du verver deg som ungdomsleder, høgger'n... :wink:

Vel, jeg har vært ungdomsleder i skytterlag og samlag i endel år. Så føler jeg har jobbet mine timer med ungdomsarbeid. Jeg skrev at dersom de kun skal kunne bruke våpenet på organisert trening så ser jeg ingen grunn til å låne ut ukomplette våpen. I enkelte tilfeller så kan man selvfølgelig låne ut våpen uten sluttstykke, men om man stoler så lite på folk at man ikke kan låne de et komplett våpen (mot kvittering og utlånsærklæring) så bør man ta vare på hele våpenet selv. Å ja, du må nok skrive utlånsærklæring selv om du beholder sluttstykket selv. For våpenkortet gjelder våpenet, ikke bare sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet da vel at du har noen timer med ungdomsverv da! Ironi... :wink:

 

Hensikten med å skrive tipset, var jo å belyse at det finnes faktisk mulighet for å låne ut våpen til personer uten FG-godkjent skap, hvis man da fjerner sluttstykket og oppbevarer det for låneren. Det skal jo selvsagt anføres på utlånserklæringen. Intensjonen er jo da selvsagt ikke at låneren skal bruke våpenet mellom trening og stevne.

 

Det er vel uansett ikke tvil om at det er en fordel å ha et FG-godkjent våpenskap - uavhengig om vital våpendel er borte eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...