Jump to content

Merking av rovdyr


Østerdøl

Recommended Posts

Det er vel riktig og galt begge deler men for å vite noe om dyr/arter og deres områder er det greit i en vis mengde men et dyr skal jo ikke gå med peiler hele livet.

De dyrene som blir radiomerket burde ikke gå mange år med det på seg og det skulle være en begrensning på kun et få antal dyr som får bli merket i en kort periode på 1år feks.

Mener det står i en svensk raport som jeg ikke finner i farten at dyr som er ville og blir bedøvd har fullt syn, luktesans og føler litt men kan ikke gjøre noe med det og dette medfører at de blir aggresive mot menesker.

Dette er jo fint med en merket bjørn som er "folksint" feks.

 

Jeg synes at merkinga av dyr har gått alt for langt. Men dette er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener faktisk det. Men selfølgelig innenfor visse grenser. Har selv tro på at dette arbeidet er i de beste hender og at det gjøres på aller beste mulig måte. Dødsraten knyttet til merking av rovdyr i norge ligger så vidt jeg husker langt under hva som er tilfellet feks USA og Canada.

 

Merkingen gjennomføres også etter godkjenning og retningslinjer fra FDU, som etter min oppfatning har blitt mer og mer restriktive de siste åra.

 

Tror også at merking og oppfølging av rovdyr kan ha en preventiv effekt mot tjuvjakt for eksempel.

 

For meg går kost/nytte analysen klart i retning av nytte slik ting er i dag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...