Jump to content

Problem med Sako 85 og Leopold montasje


Sako1985

Recommended Posts

Problemet er at jeg ikke har så mange knepp oppåver at jeg kan skyte på særlige lange hold dvs 125knepp ned og 33 knepp opp (innskutt med lapua scenar 6.5gr på 100m i cal 6.5x55)

 

Jeg har målt ringene og basene å har ikke kunnet finne noe høyde forskjell.

Jeg har også lest rundt her på kammeret uten å finne noe ordentlig svar....

Så det jeg stort sett lurer på er: Er det mulig å få ringer eller baser som fixer dette (siden jeg syns det blir for jalla å bruke skims) eller må jeg bruke annen montasje som f.eks x.antall MOA skinne?

Link to comment
Share on other sites

Hiv Leupold montasjen, disse kan også gi sideveis spenn hvis ikke montert korrekt. Kjøp org. optilock Base Mont. Denne kan både skimses bak og/ eller freses ned i front(Ring eller ringfot) uten spenn pga. plastforingene på disse. Med 0,8-1.0 mm lavere i front har du en del å gå på. (Regne ut ønsket utslag først)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å skimse leupoldmontasjene. Ingen grunn til å bruke 1500 kroner på ny montasje hvis den også må skimses for bruk på langhold. Dette forutsetter jo at du er fornøyd med de montasjene du har i utgangspunktet. Jeg bruker leupold QR på sako og ser ingen grunn til å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kikkert bruker du på rifla?

Er sjøl sako bruker og synes montasje systemet er det ene negative med sako.

Som det blir sagt kan det mekkes og tilpasses en god montasje for langhold av org. sako opti-lock.

Jeg har leupold kikkert, så der er klikk nok ut til ca 900m uten spesial montasje.

Har for prøvd Roedale picatinny skinne for sako. Denne er lagd for 308/6,5x55/375 kasse lengde. Men den ser snål ut på ei 308 kasse. Skinna har 20 MOA. Da trenger du et sett picatinny el weaver ringer i tillegg. Roedal skinna gjør at du slipper å bore hull i låsekassa di.

Roedal skinna er jævlig høy, så en bør da tenke på å ordne seg lavest mulig ringer.

Roedal er for øvrig en engelsk børsemaker i Tusenårs riket.

 

Tilbake til leupold ringene dine.... Jeg bruker disse sjøl. Har vel 4 sett av dem. Div heldige kammer(ater) har kjøpt mine optilock/leupold QR og Roedal montasjer billig.... Men jeg jobber med saken. Blir vel å montere ei fast picatinny skinne eller to delte baser. Men da må kassa bores!

 

Der finnes også andre løsninger. NEAR i Canada lager skinner(Picatinny og noe de kaller for ALPAMAX) for å skrues fast i kassa. Han har også ei identisk skinne alà roedal, men han hevder å være konstruktør av den løsninga. Også denne nettsia er mindre illustrert. Så jeg har ikke blitt klokere av å se på nettsia deres.

 

Hvis du bestemmer deg for å gå for ei picatinny løsning, les en av trådene til ROE, der skriver han litt om hvem som har ordnet skinna til han på den "nye" opphora 243w sako`n sin.

 

Jeg fikk montert ei picatinny skinne på en sako vixen. Her ble det boret hull og skinna ble beddet fast i kassa. Vel og bra. Men jeg hadde ei skinne som var veldig høy og det ble mye rust i skruhullene og i forkant av låsekassa.

 

Ikke helt lett å bli fornøyd, men vurder nøye hva du trenger så slipper du å gjøre samme erfaringa/feilene som meg.

Link to comment
Share on other sites

Å skimse Leupold ringer vil gi spenn i kikkertrøret uten avansert maskinering. Enig med 6x47 i at Picatinny er mest ønskelig, men jeg har ikke lyst til å borre i Sako kassa mi. Er også litt skeptisk til en full bredde skinne hele veien på Sako 75/85 serien da hylseutkastet er vel mye oppover. Venter til skinne for bruk med org. spor kommer, eller får laget en selv. For de som vil skru fast ser Near skinna fin ut med bl.a. rekylklakk for låskasseringen. Har fått skryt for nøyaktighet/finish i USA. Med Optilock montasjer limt permanent mellom ring/fot og skrue etter tilpassing, blir dette solid og bra. Optilock er ofte å få kjøpt brukt for halv pris.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja.

Hadde nøyaktig samme problem med min gamle 6,5-20 conquest. Men da den fikk alt for hard behandling i steinura, ble det satt på en leupold 4,5-14x50LRT(Premier Reticles). For all del IKKE selg conquest til fordel for leupold..... Det vil du anger på hver gang du har litt mindre enn godt dagslys.

Dessuten er dagens conquest priser billigere enn leupold.

Jeg er helt sikker på at det finnes noen som orker å tilpasse picatinny baser/skinne til sporene på sako kassa, og jeg trur han finnes på kammeret.

Siden du skal gå noen runder i tenkeboksen.. Vurder om du skal ha lyddemper påmontert.

Skal du ha tiltet skinne(det anbefales hvis du skal rekke noen meter med conquesten) eller 20 MOA og har en diger og god hausken/BR-refleks kan du risikere å se demperen i kikkerten. Som oftest ikke noe problem. Men jeg har opplevd når kikkerten ble skrudd helt opp. Så fikk jeg et irriterende melkehvitt skjær i kikkerten..... Leupold er en dritt kikkert tenker du. Men dette var en SuB PMII. Men det var demperen som lagde problemet. Bort med demper`n og jeg hadde plutselig en ekstra meter høyere treffpunkt og stjerneklart kikkert igjen.

Du må nu gi beskjed hvis du ser lyser, finner opp kruttet på nytt eller får en supergod løsning. Og for all del ikke tenk på å selge børsa for å kjøpe noe nytt og bedre... Det finnes nemlig ikke :D .

Link to comment
Share on other sites

Om det er std Leupold du bruker med sidejusteringsskruer kan jeg anbefale deg en mye mer elegant løsning som er svært mye brukt av de som skyter langt over dammen.

 

Bytt til Burris Signature ringer med løse innsatser a.la Optilock men de fås i forskjellige høyder og du kan lage 20 MOA tilt med helt vanlig montasje. Vips slapp du å frese ned kassen, borre for og montere piccatinny osv osv. Litt rart flere her på forumet som frekventerer utenlanske fora ikke bruker samme løsningen.

 

Om du ikke har std turn inn baser tilgjengelig, lager Redfield slike basser til Sako der du kan benytte overnenvnte ringer.

Link to comment
Share on other sites

Et glimrende forslag!

Må prøves. Har alltig likt de turn in basene for sako. Og hvis det kan fungere slik du skisserer(med tilt på insert ringene) blir det overkommelig pris også.

Hadde turn in på min gamle finnfire. Må vel leite litt etter 34mm ringer, hvis ikke noen er veldig hjelpsom og vet av link.(hint)

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å låne tråden litt:

 

Jeg skal montere et sikte (Leupold VX III 3,5 - 10 x 50) på nyinnkjøpt Remington 700 Compact Tactical. Planen var i utgangspunktet å anskaffe Leupold PRW montasje (PrW/QRW ringer montert på "Weaver-type" Leupold baser.

 

Ved "lufttesting" av kikkert + rifle i dag, ser det ut for at det blir liten justeringsmulighet av mellomrøret i ringene ved valg av en slik løsning. Kan sikkert bruke extension ringer av et eller annet slag, men dog...

 

Vurderer derfor Leupolds Mark 4 skinnemontasje. Denne har 20 moa slope, hvilket vil være positivt med tanke på langhold. MEN: Hva er den negative siden ved valg av en slik "tiltet" skinne?? Hvordan er det med kulebane/ treffpunkt på kortere hold o.l.? Påvirkes dette?? Noen som har noen konstruktive forslag angående valg av montasjeløsning? 2-delt Mark 4 baser er også et alternativ.

 

Skal ha en solid montasjeløsning, hvor kikkerten stå montert semipermanent. Tenker derfor å velge PRW ringer i stedet for QRW. Begge kan tas av, QRW med hendel som står (unødig i veien) på ringen, mens PRW løses med torx nøkkel.

 

Har QRW på et annet våpen, og ønsker mulighet til å benytte dette siktet også på Remington våpenet, og tenker derfor i "Weaver - base" baner. (Vanlig QR med kikkerter står på et par andre våpen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...