Jump to content

Polakk med ønske om å jakte.


ComKFOR

Recommended Posts

Jeg ble i dag konfrontert av en polsk kollega som ymtet frempå om det var mulig for ham å drive med jakt i Norge.

Så mine spørsmål er:

 

Er det praktisk mulig å arrangere ett jegerprøvekurs på polsk om man klarer å samle mange nok interesserte av før nevnt nasjonalitet???

 

Har disse mulighet for å kunne kjøpe egne jaktvåpen i Norge???

Link to comment
Share on other sites

§ 8. Obligatorisk jegerprøve

 

Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.

 

Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en skriftlig eksamen.

 

Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år.

 

Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt bopelsland.

 

 

Han trenger ikke jegerprøven om han kan dokumentere det som står i rødt her. I tillegg kimmer oppskytinga om han skal drive storviltjakt med rifle og jegeravgiften må betales.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg ble i dag konfrontert av en polsk kollega som ymtet frempå om det var mulig for ham å drive med jakt i Norge.

Så mine spørsmål er:

 

Er det praktisk mulig å arrangere ett jegerprøvekurs på polsk om man klarer å samle mange nok interesserte av før nevnt nasjonalitet???

 

Har disse mulighet for å kunne kjøpe egne jaktvåpen i Norge???

Min liten IMHO. ( Og dette er den mening fra en av det utlegninger :) )

Bo dem fast i Norge, skal dem på jegerprøvekurs. Og skal dette på norsk. Skal forstå norsk lov (våpen,jakt,natur) og bli kjent i språk so mye at dem klare seg å lese dette boka og ta en test. Da kan dem kjøpe våpen. (Denne vei jeg gikk gjennom selv)

Vis dem kommer hit bare for noen måneder i år da skal dem ha eget dokumenter om at dem fylle samme krav i sin land som norske her. (og dette ikke noen problem hvis dem er jegerer fra for)

Hvis gjøre dem ikke det, da kommer dem til norske natur med sin jakt tradisjon og trо meg du vil ikke liker dette :) Ønsker dem kurs på polsk? De kan fikse dette i Poland :)

Mvh Alex.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...