Jump to content

Ruger 10/22-prosjekt, har man klave får man ku


OIH

Recommended Posts

Kjøpte denne på eBay Express, og etter ca en uke er den kommet til Norge ferdig fortollet (Var litt skeptisk til JetCarrier, men alt har gått på skinner.). Nå må jeg bare finne et godt tilbud på en rustfri 10/22.

 

Har nettopp blitt pappa, så jeg håper denne vil redde sønnen fra å bli en Nintendo-pudding. :)

 

a5cf_2.JPG

 

Dette er bildet fra selve salgsannonsen, og vil dø etterhvert, men jeg får poste et hjemmelaget bilde av stokken når den har kommet på posten. Kommer også bilder når jeg har montert bitene sammen.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

betalte 110 USD for kolbe og frakt til jetcarrier i usa. Så betalte jeg kr 504,- i frakt og moms til jetcarrier. blir en drøy tusenlapp, men midway tar over dobbelt så mye + frakt. Trodde det skulle bli billigere, men det ble en hundrelapp mer i frakt enn beregnet - riflekolber er ikke tunge, men de er lange og slår ut på volumprising. Uansett ble det en helt grei pris. Nå ser jeg etter kolbe til remington seven-rifla mi. Dukker opp en laminatkolbe i ny og ne..

 

Hvis du ser på stokken, så er det ikke akkurat noen pipekanal, så jeg tror man står rimelig fritt til å velge løpsprofil. Står at den skal klare inntil .9" løpsdiameter.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått stokken hjem. Det var gjort fin jobb med den, men den er ikke overflatebehandlet. Så nå trenger jeg råd - har ikke tenkt å olje denne, så det må bli lakk, og den må være slitesterk og gulne minst mulig, er marin epoxylakk noe å satse på? Vil heller ikke ha for mye glans, helst en matt type eller ihvertfall silkematt, mulig jeg kan rubbe en blank finish matt etterpå. Kolbekappen var også fint tilpasset, håper den ikke er limt på, for jeg kunne tenkt meg lakk på endevenden der også.

 

Venter på at en skal få godkjent papirer på kjøp av den gamle salongen min, når den er utav døra, løper jeg avgårde for å søke om en 10/22.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal olje stokken, så hadde vi en masse kanontråder om dette på the-place-we-do-not-speak-of. Det jeg lærte derfra til slutt var følgende;

 

Kjøp f.eks. linolje, tynn ut 50/50 med terpentin, pensle forsiktig et tynt lag over stokken, og la den være i ca. 30 minutt før du rubber det resterende laget bort/inn i treverket. Da polerer du også i samme slengen. Gjør dette 5-15 ganger, gjerne med et døgn i mellom hver gang. Da får oljen tid til å trekke helt inn og mette treverket mellom hver gang.

 

Nå er jeg svært usikker på om linolje er det riktige å bruke, eller om det er bedre alternativer.

 

Husker ikke hvem det var, men noen sa følgende:

 

Olje stokken (som over) så mange ganger:

- En gang til dagen første uken

- En gang i uken første måneden

- En gang i måneden første året

- En gang i året resten av livet

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal olje stokken, så hadde vi en masse kanontråder om dette på the-place-we-do-not-speak-of. Det jeg lærte derfra til slutt var følgende;

 

Kjøp f.eks. linolje, tynn ut 50/50 med terpentin, pensle forsiktig et tynt lag over stokken, og la den være i ca. 30 minutt før du rubber det resterende laget bort/inn i treverket. Da polerer du også i samme slengen. Gjør dette 5-15 ganger, gjerne med et døgn i mellom hver gang. Da får oljen tid til å trekke helt inn og mette treverket mellom hver gang.

 

Nå er jeg svært usikker på om linolje er det riktige å bruke, eller om det er bedre alternativer.

 

Husker ikke hvem det var, men noen sa følgende:

 

Olje stokken (som over) så mange ganger:

- En gang til dagen første uken

- En gang i uken første måneden

- En gang i måneden første året

- En gang i året resten av livet

 

Skrev eksplisitt at det ikke er aktuelt å olje stokken. Den er laminert, og å penetrere den med olje tror jeg ikke er noen god ide. Ønsker en hard, plastaktig overflate som er bortimot vedlikeholdsfri, men med silkematt til matt glans.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Skrev eksplisitt at det ikke er aktuelt å olje stokken. Den er laminert, og å penetrere den med olje tror jeg ikke er noen god ide. Ønsker en hard, plastaktig overflate som er bortimot vedlikeholdsfri, men med silkematt til matt glans.

Aiai, beklager så mye, jeg leste feil. :oops::oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...